אני בדיאטה מבוקרת, ועלי להוריד 10 קילוגרמים. לאחר ירידה במשקל הגוף שלי חלש ורפוי. מתי אני יכולה להתחיל באימוני כוח בלי לחשוש?

"כדי לפתח שרירים בגוף, אני ממליצה להתחיל אימונים תוך כדי דיאטה. יש לבצע את האימונים בצורה מבוקרת והדרגתית. אימוני כוח מסיביים מדי יפתחו את השרירים מהר יותר, אך לא יובילו לירידה במשקל. ככל שהשרירים בגוף יותר מפותחים, תאי השריר צורכים יותר חמצן וקלוריות. כך הגוף שורף יותר קלוריות גם כשאנחנו לא בפעילות. חשוב להקפיד לצרוך מספיק חלבון שיאפשר את בניית השריר”.

מהם היתרונות והחסרונות של שמן סויה, שמן קנולה ושמן דקלים?

“שמן סויה עבר הפקה ב־300 מעלות, ולכן אין בו כמעט ערך תזונתי, אך אחד היתרונות של שמן הסויה הוא עמידות לטיגון ולחום. שמן קנולה הוא שמן קנדי מופחת חומציות. יש בו אומגה 3, והוא גם עמיד לחום. אני ממליצה לצרוך על שמן הקנולה בכבישה קרה. שמן זה הנו בריא יותר משמן הקנולה הרגיל. אחד היתרונות של שמן הדקלים הוא שהוא מכיל חומצות שומן רוויות שאינן נאגרות בתאי שומן, אך שמן הדקלים גם מונע במעט ספיגת סידן, ולכן לאחרונה החלו שלא להשתמש בו במוצרים לתינוקות. לסיכום, כדאי לגוון בין כל סוגי השמנים, כדי להפיק את המיטב מכולם ולא להיצמד לשמן ספציפי”.

אני בת 66. ה־BMI שלי תקין, התזונה שלי בריאה ואני אוכלת באופן מסודר. לאחרונה אנזימי הכבד שלי עלו. האם עלי לשנות את הרגלי התזונה שלי?
"אין בשינוי אנזימי הכבד כדי להעיד על הרגלי התזונה בלבד. במקרים כמו שלך אני ממליצה לנסות דיאטה לירידה במשקל ולבדוק אם יש שינוי. אם קשה להצביע על בעיה ספציפית כשהתזונה שלך תקינה, אני ממליצה לנסות להעלות את הפעילות הגופנית. תזונה נכונה ופעילות גופנית יכולות לסייע לשיפור אנזימי הכבד והתחושה הכללית של הגוף".

מה ההבדל בין קבוצות הוויטמינים השונות, ומדוע הן חשובות לבריאותנו?

“מקור המילה ויטמין במילה ויטה, שמשמעותה היא חיים. את הוויטמינים אנו צורכים בכמויות מאוד קטנות, אך מלבד ויטמינים, גם חלבונים, פחמימות ושומנים חשובים לחיים. הוויטמינים מתחלקים לקבוצות: A, B, C, D ,K. את הוויטמינים גילו במהלך הפלגה באונייה שבה לא היה אפשר לשמור פירות וירקות לאורך זמן. גילו כי ככל שזמן ההפלגה מתארך, כך גם המצב הבריאותי של המלחים מחמיר. את הוויטמינים מחלקים לשתי קבוצות: אלו שנמסים במים ואלו שנמסים בשמן. ויטמינים B ו־C נמסים במים, ואם צורכים יותר מדי, הם מופרשים בשתן.

ויטמינים A, D ,E ,K אינם נמסים במים, ולכן נספגים בכבד וברקמות אחרות ויכולים אף להוביל למוות במקרים של עודף צריכה. באופן כללי, עודפי ויטמינים לא עוזרים לגוף יותר מהכמות הרצויה. כשהאוטו מלא בדלק, דלק נוסף לא יועיל. אפשר לקבל את כל הוויטמינים במזון, ואין צורך בטבליות של ויטמינים”.

סושי



אני מאוד אוהבת לאכול סושי ומסתפקת בשני רולים בדרך כלל. תמיד חשבתי שאפשר לאכול סושי בלי לעלות במשקל. האם כך הדבר?

“ברול רגיל יש בערך 200 קלוריות וברול I/ O יש 300 קלוריות, שמקורן בעיקר באורז. אפשר להחליף ארוחת ערב אחת לשבוע בארוחת סושי, אך לא להחליף את הארוחה בכל יום. בסושי אין הרבה חלבון, והוא יחסר בארוחה באופן קבוע. בנוגע לרטבים, בכף רוטב טריאקי בערך 30 קלוריות, בעוד שבכפית קטנה של רוטב ספייסי מיונז 50 קלוריות.

לכן אני ממליצה לטבול את הסושי ברוטב סויה בלבד. רול מטוגן יכול להגיע עד ל־900 קלוריות, כמו לערך הקלורי של המבורגר גדול. כדי לשמור על דיאטה, אני ממליצה לאכול רול אחד בשבוע ולהקפיד שהוא לא יהיה מטוגן או עם רטבים. אם רוצים לאכול שני רולים, יש להוריד ארוחות אחרות במהלך היום”.

אני בן 35 ומכור למלח. מה אוכל לעשות כדי להפחית את השימוש?

"ההתמכרות למלח נהיית יותר גרועה ככל שהזמן עובר. חוש הטעם על הלשון נהיה פחות רגיש לכמויות מלח עם הזמן. אני מציעה תחילה לבצע בדיקות דם, כדי לבדוק את המצב הבריאותי שלך. לאחר מכן עליך להפסיק לחלוטין להוסיף מלח לכל ארוחה. במקום מלח תוכל לשים תבלינים אחרים. רק לאחר כמה ימים של סבל תוכל לחזור ולהוסיף מעט מאוד מלח, ואותו תרגיש באופן יותר משמעותי בארוחה.

אם תנסה להוריד את כמות המלח בהדרגה, אתה תזדקק לעוד מלח, והתהליך לא יהיה יעיל עבורך. גם תחליפי המלח ללא נתרן מלאים באשלגן, ולכן מסוכנים ללב, ואינני ממליצה לך להחליף את המלח באחר. שגרת חייך כיום היא מאוד לא בריאה ואף מסוכנת לגופך. לכן אתה חייב לתת לחוש הטעם שלך להתרגל לאכול מזון ללא מלח".