ילדים מתרוצצים על שפת הים, משחקים בכדור בגינת השעשועים, שוחים בבריכה ורוכבים על אופניים ברחבי היישוב. זוהי דרך פסטורלית ויפה לדמיין את חופשת הקיץ שלהם. אך המציאות שונה: הילדים מבלים זמן רב מול מסכים, מוסעים על ידי נהג (סליחה, הורה) מאטרקציה אחת לשנייה או במסגרת קייטנה כזו או אחרת.

מחקרים מהשנים האחרונות שנעשו ברחבי העולם מצביעים על תופעה מדאיגה: השמנת ילדים בחופשת הקיץ. למעשה, הסכנה קיימת בכל יציאה מהשגרה ושבירת מסגרות. גם בחופשת הפסח שאליה מתווסף האוכל המטוגן והמצות או חופשת החנוכה העמוסה בסופגניות ובלביבות. לאורכה של חופשת הקיץ, במיוחד במחצית השנייה שלה, יש השפעה ניכרת.

המחקרים מראים כי הילדים שסובלים מהבעיה הם בעיקר אלה שמלכתחילה נמצאים בעודף משקל. ילדים במשקל תקין עולים פחות או שכלל אינם עולים.

בחופש הגדול יש נסיגה בפעילות הגופנית: הפוגה בחוגי ספורט בשעות אחר הצהריים ובשיעורי חינוך גופני בבית הספר, כמו גם ירידה בזמן השהות מחוץ לבית במשחקי גינה וספורט בגלל החום הכבד של יולי־אוגוסט. לזה מתווספים שיבוש דפוסי השינה, בילויים במסעדות, בחירה במזון מהיר ונשנושים בלתי פוסקים במהלך היום כתוצאה משעמום. אלה הם הגורמים המשמעותיים לעלייה במשקל בחופשת הקיץ.

נוסף על העלייה במשקל, תיתכן פגיעה ממשית בתזונת הילדים, שאף יכולה לפגוע בגדילה. בתקופת הילדות והנעורים הגוף נמצא בשלבי בנייה - ולתזונה תפקיד מכריע בתהליך זה. תזונה נכונה תורמת למימוש פוטנציאל הגובה, תומכת בתהליכים הרבים בגוף ומסייעת לחיוניות ולכוח הדרוש לתפקוד תקין.

חופשת הקיץ תופסת נפח גדול ומשמעותי בתהליך הגדילה. חודשיים של חופשה לעומת עשרה חודשי לימודים (שגם הם משלבים סופי שבוע וחופשות). אם נכפיל חודשיים אלה ב־12, כמספר שנות הלימוד (בלי להתייחס לתקופת הגן), נגיע ל־24 חודשי חופשה בתקופת בית הספר, שנתיים שלמות.

התופעה של שיבוש בהרגלי האכילה זולגת לעתים להורים. גם אלה הממשיכים לעבוד כרגיל ומקפידים לשמור על המשקל במהלך כל השנה מתקשים להתמיד בכך במהלך חופשת הילדים. אווירת הקיץ, החום, ריבוי הבילויים לצד העייפות, שלא לומר העצבים המתוחים סביב הניסיונות להעסיק את הילדים, גורמים לפעמים לעיגול פינות שיכול להתבטא לא רק בתפריט פחות מזין שמכיל יותר קלוריות אלא גם בירידה בפעילות בחדר כושר, בצעדות ועוד. אז מה עושים?

מודעות: הכרה והבנה של השינויים הקשורים לאוכל ומלווים את החופשה יקלו את יישום הפתרונות.

שיתוף הילדים: הורים לילדים קטנים (גן ובית ספר יסודי) הם הקובעים את סדר היום. הם מחליטים מה, מתי, איפה הילדים אוכלים. כדאי להסביר להם את חשיבות התזונה הנכונה. יחד עם זאת, להציג גם את המזונות הפחות מומלצים שחשופים אליהם יותר בחופשה הארוכה. חשוב לשוחח על הנושא בשעה שהילדים נינוחים ושבעים.

אוכל טעים ומזין בהישג יד: במקרר או במזווה. קל ומהיר להכנה במיוחד בקרב ילדים ונוער שיכולים ואוהבים לבשל. פסטה, למשל.

זמן לארוחות: בלי קשר למקום הבילוי - בים, בבריכה, בקניון או בטיול - הקדישו זמן לארוחה. קחו פסק זמן לאכול בנחת, ולא תוך כדי פעילות אחרת: הליכה, ישיבה על נדנדה או צפייה בטלוויזיה. הילדים לא צריכים לנשנש תירס כשהם מתרוצצים על החוף אלא לשבת על מגבת ולאכול.

פעילות גופנית משותפת: העדיפו בילויים המשלבים פעילות ספורטיבית על פני פעילויות יושבניות: יציאה לגינת השעשועים, רכיבה על אופניים, שחייה, משחקי כדור וכל פעילות ספורטיבית ומהנה אחרת מומלצים לחילוץ עצמות, המרצת מחזור הדם וכמובן גיבוש המשפחה. זה עדיף על פני פופקורן, פחית שתייה וחטיף שוקולד בבית הקולנוע.

מבשלים ביחד: בחירת מתכון, קניית הרכיבים ואחר כך העבודה המשותפת במטבח: ערבוב, חיתוך (תלוי בגיל), תיבול, קישוט והגשה. זו אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לחשיפת ילדים למזונות חדשים. פרט לכך זו הזדמנות לעידוד היצירתיות ותרגול הילדים בסדר וארגון - לקראת הבישול, במהלכו ועם סיומו - כמו גם ניקוי סביבת העבודה ועריכת שולחן. בילוי זה אומנם דורש מלבד מוטיבציה וסבלנות של ההורים גם זמן ואנרגיה, אבל בתקופה זו של השנה אנחנו מאמינות שמשאבים אלה נמצאים בשפע. כמו כן, עלותה הכספית של פעילות זו נמוכה יחסית לזו של פעילויות קיץ מחוץ לבית.

שינה: ילדים מבלים בחופשה שעות ארוכות מחוץ לבית. עם חברים או במקרה הפחות טוב בוהים בטלוויזיה ולפעמים גם נרדמים בשעות הקטנות של הלילה כשהמסך דולק. שיבוש בזמן היום והלילה גורר שיבוש בהרגלי האכילה. בשעות הלילה הילדים מנשנשים. כשיתר בני הבית ישנים, במיוחד ההורים, השליטה על האוכל יורדת ואיתה הסיכוי שנבחר אוכל מזין. הכינו קערה עם פירות צבעוניים: קוביות אבטיח ומלון, משמשים, שזיפים ואפרסקים. ובמקפיא: ארטיקים על בסיס פירות.