מחקר חדש מצא כי סוכרת מסוג 2 (שאופיינית יותר למבוגרים לעומת ילדים ובני נוער), שמתגלה לאחר גיל 50, עשויה להוות סימן מקדים לסרטן הלבלב. כך עולה מהמחקר שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לחקר הסרטן. חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה ביצעו מחקר אורך שנמשך שני עשורים ובחנו כ־50 אלף גברים ונשים אפרו־אמריקאים והיספנים, בגילאי 50 ומעלה. אף אחד מהמשתתפים לא סבל מסוכרת או מסרטן בלבלב בתחילת המחקר. מבין המשתתפים, המחקר מצא כ־16 אלף אנשים שפיתחו סוכרת, כאשר כ־400 מהם פיתחו סרטן הלבלב. כך יצא שהסיכון לפתח סרטן הלבלב היה גבוה פי שניים אצל אלה שפיתחו סוכרת מאשר אלה שלא.



מחקר זה מדגיש את החשיבות של מציאת פתרון יעיל יותר כדי לזהות חולים עם סרטן לבלב מוקדם. כמו כן, המחקר מביא להבנה טובה יותר של התהליך וגורמי הסיכון. בנוסף, המחקר מאפשר לחוקרים לקבוע אלו אוכלוסיות נמצאות בסיכון גבוה יותר.



ד"ר ירון. צילום: יבגני נפומנישי
ד"ר ירון. צילום: יבגני נפומנישי



זה המקום לציין כי סרטן הלבלב הוא הסוג הקטלני ביותר של סרטן, עם שיעור הישרדות של כחמש שנים. ישנם מספר גורמי סיכון שעשויים להגביר את הסבירות לסרטן הלבלב, כמו היסטוריה משפחתית, עישון, השמנת יתר ועוד, אך כעת נראה כי סוכרת יכולה להיות גורם נוסף.



“הממצאים מראים כי הופעת סוכרת, במיוחד לאחר גיל 50, יכולה להיות אינדיקטור מוקדם של סרטן הלבלב עבור חלק מהחולים”, מסבירה ד”ר מריאנה ירון, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז רפואי איכילוב תל אביב.



"כתוצאה מכך, מומלץ לחולים המאובחנים עם סוכרת חדשה שמתרחשת בשלב מאוחר יותר בחיים, להיבדק אצל הרופא. עם זאת, בעוד סרטן הלבלב הוא נדיר יחסית, סוכרת היא נפוצה הרבה יותר גם בגיל מאוחר יותר. לפיכך, הסיכוי לסרטן הלבלב עדיין נמוך גם עבור אלו עם הופעת סוכרת לאחר גיל 50”.