יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולחללי פעולות האיבה, מלווה את נופי הארץ ונוגע לרבים מאיתנו. יש הבוחרים ללמוד את סיפורי הקרבות בכלל וסיפורי החיילים בפרט דרך אנדרטאות ואתרי הנצחה. בחרנו כמה מתוך אלפים שיש, שם תוכלו לכבד את הנופלים ולהכיר מקרוב את סיפורם.  

מצפה אורון שאול
המצפה נמצא ליד הכניסה לדרך נוף יער שוויץ, בנקודה הצופה על הנוף המרהיב של עמק הירדן, הכנרת, הגולן והחרמון. מכאן גם רואים היטב את המדרון הזקוף של יער שוויץ הצונח בתלילות אל הכנרת. סמ"ר אורון שאול (2014-1993), תושב פוריה, לוחם בגדוד 13 של גולני, נהרג בקרב המר שהתחולל בשג'אעיה שבעזה בעת מבצע צוק איתן.

ב-20 ביולי 2014 נכנסו כוחות צה"ל לשכונה כדי להרוס תשתיות לחימה של ארגון חמאס ובכללן משגרי רקטות ומנהרות. עם הכוח נכנסו שני נגמ"שים מהדגם המיושן M-113 (זלדה), שרמת מיגונו נמוכה. אחד הנגמ"שים נתקע וספג פגיעה של טיל. שישה מהלוחמים שהיו בו נהרגו, ואורון שאול הוכרז נעדר. ב-25 ביולי 2014 קבע צה"ל שאורון הוא חלל שמקום קבורתו לא נודע. המצפור לזכרו צופה על הנופים שאהב כל כך וראה מדי יום בילדותו.

מצפה אורון שאול (צילום: חניה זיסקינד)
מצפה אורון שאול (צילום: חניה זיסקינד)

יד לי"ד בגשר הזיו 
אתר הנצחה מטופח לזכר אסון כבד בפעולת "ליל הגשרים". "ליל הגשרים" הוא כינויו של ליל ה- 17-16 ביוני 1946. בלילה זה ביצעו חברי הפלמ"ח, במסגרת תנועת המרי העברי (איחוד שלוש המחתרות – ה"הגנה", האצ"ל והלח"י) שורת חבלות בגשרים המקשרים את ארץ ישראל המנדטורית עם שכנותיה, כמחאה על הגבלת ההעפלה גם לאחר השואה. במסגרת זו תוכננה חבלה ב-11 גשרים לאורך גבולות הארץ, גשרי כבישים ומסילות ברזל. 

הגשרים היו במטולה (שני גשרים, אחד מהם על נחל עיון, ארבעה גשרים על נהר הירדן – גשר בנות יעקב, גשר שייח' חוסיין, גשר דמיא וגשר אלנבי, גשר על נהר הירמוך ליד חמת גדר, גשרי כביש ומסילת רכבת על נחל הבשור מדרום לעזה, גשרי המסילה והכביש מעל נחל כזיב ליד הכפר א-זיב. 

רוב הגשרים פוצצו ללא תקלות. בפשיטת הכוח שנשלח לפוצץ את גשרי א-זיב, (44 לוחמים) אירע אסון. ירי על הכוח הפושט פגע, כפי הנראה, במטען החבלה שהוצמד לגשר, וגרם לפיצוץ בו נהרגו 13 מהלוחמים, כולל מפקד הפעולה, נחמיה שיין. לוחם נוסף, יחיעם וייץ, נהרג מהירי ולא מהפיצוץ (על שמו נקרא קיבוץ יחיעם). הלוחמים ששרדו, חלקם פצועים, נסוגו לעבר מצובה וחניתה, וחלקם הסתתרו במשך מספר ימים במערת הסולם שבהר הסמוך לחניתה. לאור אסון גשר הרכבת, לא נפגע גשר הכביש. 

עם בוקר, נאספו שרידי הגופות והובאו לקבורה בחיפה. יחיעם וייץ נקבר בהר הזיתים בירושלים. הגופות שנקברו בחיפה נשכחו, ורק ב- 1966 נחשף בציבור דבר קבורת הגופות בעיר. בשנת 1968 הועברו שרידי הגופות שנטמנו בחיפה אל קבר האחים לצד הגשרים, שהפך לאתר הנצחה הנמצא בתחומי גן לאומי אכזיב. בעקבות תחקיר, התגלה בתחילת שנות ה- 2000' כי חלק מהגופות נקברו בקיבוץ מצובה, ובשנת 2003 הובאו גם שרידים אלו לקבורה כאן. המסלול בהמלצת רשת 'מלונות מטיילים'.

מצפה בניה
המצפה נמצא בהר נפתלי שבגליל עליון, ובו גרם מדרגות עולה לרחבת תצפית המעניקה מבט מרהיב מרומי הר נפתלי על עמק החולה, הגולן והחרמון. המצפה מנציח את זכרו של רס"ן בניה ריין, מפקד פלוגת שריון, שנהרג במלחמת לבנון השנייה יחד עם חבריו לטנק.

המצפה נמצא בגובה 740 מטר מעל פני הים, צמוד לגדר המערכת, בדיוק בנקודה שממנה יצא בניה לפעולת החילוץ האחרונה שלו. מדרגות אבן מובילות אל מרפסת התצפית ומסביבה נשתלו צמחי נוי. במצפור מוצב לוח תצפית המכוון אל נקודות חשובות במרחב. בעמדה הקולית שבמקום מספרת אמו של בניה את סיפורו המרגש.

מצפה בניה (צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל)
מצפה בניה (צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל)

מצפור מלכיה 
ממרפסת התצפית המקורה אפשר להבחין בכל גפן וגפן שבכרמים המכסים את הבקעה של עמק קדש. בפסגת קרן נפתלי ובמצודת ישע (נבי יושע) ניתן להבחין ללא כל קושי. הלאה משם מתפרש עמק החולה ומאחוריו מתייצבת רמת הגולן ובראשה הר החרמון. 

המקום מספר את סיפורו של הקרב הקשה על מלכיה במלחמת העצמאות. מלכיה עברה מיד ליד פעמיים במלחמת העצמאות ונכבשה רק לאחר המתקפה השלישית. במרפסת התצפית יש תחנת שמע המסבירה על הקרבות. השביל למרפסת התצפית עובר ליד אנדרטאות המנציחות את חללי הקרבות במלכיה ומלא בפינות ישיבה אל מול הנוף עוצר הנשימה. המסלול בהמלצת רשת 'מלונות מטיילים'.
 
אנדרטת מצודת כ"ח 
מצודת נבי יושע הוקמה על ידי הבריטים בשנת 1938. באפריל 1948, בעת עזיבתם, מסרו הבריטים את המקום לערבים. במהלך מלחמת העצמאות נעשו שלושה ניסיונות לכבוש את המצודה על ידי כוחות מחטיבת יפתח וחטיבת גולני. לכיבוש המצודה חשיבות רבה - הסרת האיום הערבי על אצבע הגליל. בבוקר ח' באייר תש"ח, 17.5.1948, במסגרת מבצע יפתח, הגיעו הכוחות בפעם השלישית אל המצודה לאחר שהופגזה על ידי חיל האוויר ומצאו שהערבים נטשו את המקום. בשלוש ההתקפות על המצודה נפלו 28 לוחמים, על כן נקרא שמה - מצודת כ"ח. 

בצמוד למצודת כ"ח, נמצאת חורשת אורנים ובה אנדרטה הפתוחה לציבור, קבר אחים לנופלי הקרב השני על המצודה, תצפיות נוף לנחל קדש ועמק החולה, ושרידי תעלות קשר מנדטוריות. בצמוד למצודה עובר שביל ישראל ושביל הפלמ"ח - שביל רגלי העולה מעמק החולה דרך מעלה ישע, בעקבות נתיב הלוחמים שכבשו את המצודה. המסלול בהמלצת רשת 'מלונות מטיילים'.

מצפור אסף סיבוני (ז"ל)
אסף סיבוני, לוחם בחטיבת הנח"ל, נהרג באסון המסוקים. ב-4 בפברואר 1997 התנגשו שני מסוקי יסעור בדרכם למוצבי צה"ל ברצועת הביטחון שבדרום לבנון. 73 חיילי צה"ל נהרגו באסון, שהיה לאבל לאומי. המצפור המרגש, ממערב למאגר ניר עם, הוקם לזכרו של אסף, בן הקיבוץ.

במרכז המצפור תלויים 20 חלילי רוח, המשמיעים צלילים כשהרוח נושבת ומנגינתם מתפשטת בראש הגבעה. כל חליל מייצג שנה אחת משנות חייו של אסף סיבוני. במעקה שמול המאגר משובצים בלוחות קרמיקה ציורים של עופות שמבלים במאגר. המצפור נמצא ליד קיבוץ ניר עם ומעניק את אחת התצפיות המעולות ביותר על רצועת עזה, ובמיוחד על ג'בליה, שנמצאת ממש ממול, ועל העיר עזה שממערב לה.

מצפור אסף סיבוני (ז''ל) (צילום: טלילה ליבשיץ)
מצפור אסף סיבוני (ז''ל) (צילום: טלילה ליבשיץ)

מצפור קרן נפתלי 
מהתצפיות המרהיבות בישראל המספקת למטיילים מבט נהדר אל עמק החולה, הגולן והחרמון. יש גישה בדרך עפר כמעט עד למצפה, הסמוך לאנטנת תקשורת גדולה. בפסגת ההר, ליד התצפית, התגלו שרידי מצודה מהתקופה ההלניסטית ושל מקדש מהתקופות ההלניסטית והרומית שהוקדש לאלה אתנה. עוד במקום - בורות מים, חומות אבנים, מערות קבורה ועצים גדולים של אלה אטלנטית. המטיילים יוכלו ליהנות מפינות ישיבה אל מוך הנוף המיוחד. המסלול בהמלצת רשת 'מלונות מטיילים'.

תל פאחר- מצפה גולני 
מוצב תל פאחר הקרוי גם מצפה גולני- מנציח את זכר הקרבות על כיבוש המוצב הסורי. המוצב אשר ממוקם על גבעה במורדות הגולן הצפוני הוא בעל מיקום אסטרטגי במיוחד המשקיף על עמק החולה. מביקור באתר ניתן להבין את החשיבות הרבה בכבישת המוצב- אשר שלט על הדרכים העולות לצפון רמת הגולן.

כיבוש מוצב תל פאחר נערך ביום החמישי של מלחמת ששת הימים, 9.6.1967. לוחמי חטיבת גולני וגדוד מילואים שריון 377, עלו רגלית על מנת לפרוץ את הדרך אל המוצב, תחת אש סורית עזה ושדות מוקשים.  

באתר תעלות קשר סוריות ובונקרים, שלטי הסבר ומערכות שמע אשר מספרים את סיפורי הקרב, ומביאים את סיפוריהם של הלוחמים. הנוף הנשקף מהמצפים באתר- צפון בקעת החולה ויישובי העמק.  בלחימה על תל פאחר נפלו 34 לוחמים ונפצעו כ-100. על גבורתם עוטרו 20 לוחמי גולני ושריון בציונים לשבח, יותר מבכל קרב אחר בתולדות צה”ל. המסלול בהמלצת רשת 'מלונות מטיילים'.

שביל אורי אנסבכר (ז"ל)
לפני כארבע שנים נרצחה אורי אנסבכר ז"ל בפיגוע מזעזע, סמוך לעין יעל, בזמן שטיילה בטבע שכל כך אהבה, לא הרחק מהמרכז לטיפול בנוער בסיכון ובעלי צרכים מיוחדים בו התנדבה. לאחר הפיגוע, יזמו במרכז השדה והיער של קרן קימת לישראל בנס הרים, הממוקם לא הרחק מאזור מגוריה ומקום הפיגוע, הקמת אנדרטה מיוחדת, שתעביר את האופי המיוחד ואישיותה הייחודית של אורי ז"ל, וינציח אותה בשל אהבתה לטבע ושיריה "מאור לחושך".

האנדרטה הייחודית נמצאת במושב נס הרים ומורכבת משלט ועליו דברי הנצחה, פסל בדמותה של הנערה, שנותן תחושה כאילו היא בעצמה, עדיין יושבת שם וכותבת את אחד משיריה, רגע אחד בזמן, שכל כך מאפיין אותה, שביל שירים מיוחד משיריה המוטבעים בסלע, מצקני בישול, מתקני O.D.T ומתחם ישיבה. 

שביל אורי אנסבכר (ז''ל) (צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל)
שביל אורי אנסבכר (ז''ל) (צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל)

מצפה גדות
אתר ההנצחה של "חטיבת הגולן – אלכסנדרוני", בנוי על שרידי המוצב הסורי "אל מורתפע" שפירושו, "הנישא", מהמוצבים המבוצרים והחשובים ביותר של הסורים עד למלחמת ששת הימים. חשיבותו נובעת מהיותו "יושב" על הציר המרכזי העולה לרמת הגולן, ציר "גשר בנות יעקב – קוניטרה". 

מעל האנדרטה וממערב לה, על גבי נקודת תצפית לעבר שיטחנו ולעבר קיבוץ גדות, מוצבת אבן ועליה חקוקות מילותיו של מפקד החטיבה בששת הימים, עמנואל (מנו) שקד "מכאן אתם נראים גדולים שבעתיים"... במילותיו אלה התכוון מפקד החטיבה לעמידה האיתנה, האמיצה והבלתי מתפשרת של תושבי הקיבוץ, אל מול השליטה המוחלטת של הסורים. 

האנדרטה חבוקה משני צדדיה בשבילי הליכה טבעתיים. טבעת קטנה וטבעת גדולה שבקצה המערבי עמדה מבוצרת ולידה נקודת תצפית, שממחישה היטב את השליטה המוחלטת של הסורים על הישובים שמדרום, שממערב ועד לעמק החולה שמצפון. המסלול בהמלצת רשת 'מלונות מטיילים'.