בשנים האחרונות נושא ה"תיירות המקיימת" הפך לבעל חשיבות רבה וזוכה להתייחסות על ידי ממשלות וחברות בינלאומיות. סקרים שנערכו בנושא מראים כי הוא בעל חשיבות גם לכלל התיירים, כך שגם בחברות תעופה מובילות ולואו קוסט כאחד, מציינים בתהליך רכישת הכרטיסים מי מהחברות מתחשבות יותר בשמירה על הסביבה.  

טסים רחוק – טסים ירוק

קתאי פסיפיק, חברת התעופה הלאומית של הונג קונג, המפעילה טיסות גם בישראל, מתייחסת לקיימות ברצינות רבה. החברה היתה מהראשונות לפרסם דו"ח סביבתי לפני 25 שנה, הראשונה באסיה שהשיקה תוכנית קיזוז פחמן לפני 15 שנים, והראשונה שביצעה השקעה במניות ב-Fulcrum Bioenergy - יצרן דלק תעופה בר-קיימא, לפני 8 שנים.  
 
ההתחייבויות של קתאי לשמירה על איכות הסביבה כוללות: 
 
מחויבות להשתמש ב-10% מדלק תעופה בר-קיימא (SAF) כחלק מצריכת הדלק הכוללת שלה עד 2030. מחויבות לניטרליות פחמנית עד 2050. מחויבות להסרת 50% מכלי הפלסטיק החד פעמי, עד סוף שנת 2022, יעד שקודם, כאשר חברת התעופה השיגה בסופו של דבר הפחתה של 56%. 
 
מעבר לכך, קתאי שמחה לשתף את לקוחותיה במאמצים למען איכות הסביבה, באמצעות תוכנית 'לטוס ירוק יותר' Fly Greener שבה מציעים ללקוחות אפשרות לרכוש, כחלק מעלות כרטיס הטיסה, "קיזוז פחמן" המגיע מפרויקטים המפחיתים או מונעים פליטת CO2, כמו השקעה ב-SAF או פרויקטים המתמקדים באנרגיה מתחדשת. מאז השקת התוכנית, יותר מ-300,000 טונות של CO2 קוזזו. 
 
רק השנה, קתאי פסיפיק חברה לתאגיד (SPIC) State Power Investment Corporation כדי להניע את המשך פיתוח שרשרת האספקה של דלק תעופה בר-קיימא (SAF) בסין. SPIC היא אחת מחברות האנרגיה הסיניות הגדולות שנמצאות בבעלות המדינה והחברה בעלת הקיבולת הגדולה בעולם בהתקנת אנרגיה סולארית. 

קתאי פסיפיק (צילום:  יחצ קתאי פסיפיק)
קתאי פסיפיק (צילום: יחצ קתאי פסיפיק)

 
בשנים האחרונות, מטוסים חדשים מתוכננים לשיפור של לפחות 20-25% ביעילות הדלק, בהשוואה לדגם דומה בדור הקודם. זאת הסיבה לכך שכאחת מחברות התעופה האסיאתיות הראשונות שהתחייבה להיות בעלת אפס פליטות נטו של פחמן דו חמצני ב-2050, השקיעה החברה רבות בצי חדש (מאז 2016, נוספו 43 מטוסי איירבוס A350 חדשים לגמרי לצי המטוסים, וארבעה מטוסי A321neo חדשים לגמרי).  מהלך זה סייע לה להשיג שיפור מתמיד ביעילות הדלק, ושיפור של למעלה מ-20% מאז 1998.  
 
כחברת התעופה הראשונה שביצעה השקעת הון ב'פלקרום ביואנרג'י (Fulcrum Bioenergy), יצרנית דלק תעופה בר קיימא בשנת 2016, קתאי נמצאת כעת בעמדה להתחייב להשתמש ב-10% SAF כחלק מצריכת הדלק הכוללת שלה עד 2030. 'פלקרום ביואנרג'י משתמשת בפסולת ביתית כחומר הזנה והופכת אותם ל-SAF. לא רק שדלק התחבורה שנוצר דל בפחמן, התהליך גם עוזר להסיט נפח גדול של פסולת מכניסה למזבלות. SAF המיוצר על ידי 'פלקרום' יכול להפחית את פליטת גזי חממה בעד ל-80% על בסיס מחזור חיים.  
 
קתאי פסיפיק מכירה בהשפעה שיש לפלסטיק לשימוש חד פעמי על הסביבה ובשנת 2019, התחייבה להפחית בחצי את השימוש בפלסטיק החד-פעמי עד סוף 2022. באמצעות החלפת פריטי מפתח שאינם מפלסטיק, חברת התעופה השיגה הפחתה של 56%, כלומר הסרה של כמעט 200 מיליון פריטים בודדים כגון כוסות פלסטיק, מכסי קערות סלט, סכו"ם וקשיות על בסיס שנתי.

מסע הקיימות שלה למעשה החל לפני יותר מ-20 שנה במחלקת תיירים, כשהחלה להשתמש בסכו"ם פלסטיק בשימוש חוזר, אשר נשטף, עוקר (עובר סטריליזציה) ונעשה בו שימוש חוזר פעמים רבות. במחלקה הראשונה ובמחלקת העסקים, ציפיות הכרית וכיסויי השמיכה נארזים בשקיות רב פעמיות ואף שטיחי התא במטוסי A350 של החברה עשויים מרשת דייגים ממוחזרת. 
 
לסיכום, קתאי פסיפיק מחויבת למלא את חלקה בקיימות ובשינויי אקלים. עם זאת, זהו משבר שכולנו צריכים להתאחד כדי להילחם בו ואינו יכולים לעשות אותו לבד. חברת התעופה מכירה בכך שהיא דורשת שיתוף פעולה נרחב עם מחזיקי עניין רבים והיא מחויבת להשיג את היעד שלה של אפס פליטת פחמן נטו עד 2050.

נורוויג'ן קרוז ליין (צילום: באדיבות NCL)
נורוויג'ן קרוז ליין (צילום: באדיבות NCL)

מפליגים ושומרים על הסביבה

חברת הקרוזים נורוויג'ן קרוז ליין (NCL) השיקה את אסטרטגיית הפעילות האקלימית המחודשת שלה יחד עם יעדי גזי חממה לטווח קצר וקרוב ("GHG") כדי לתמוך במטרה השאפתנית של החברה לאפס נטו עד 2050. פעולות אלה מדגישות את מחויבותה האיתנה של החברה לדה-קרבוניזציה כחלק מתוכנית הקיימות הגלובלית שלה, Sail & Sustain.  
 
מרכיבים מרכזיים ביעדי הפחתת גזי החממה הזמניים החדשים של החברה, כוללים הפחתת עוצמת גזי החממה ב-10% עד 2026 וב-25% עד 2030, בהשוואה לקו הבסיס של 2019 עם עוצמה שנמדדה על בסיס יום קיבולת. החברה מתמקדת ביעילות התזמון של  הצי  הקיים שלה, אשר יכולה להשפיע באופן מיידי על צריכת החשמל ופליטת גזי החממה,  כמו גם ליצור חיסכון בדלק.  זה כולל הן השקעות מתמשכות במערכות ובטכנולוגיות, כגון שדרוגי מערכות מיזוג אוויר ומערכות להשבת חום פסולת, והן שיפורים תפעוליים, כגון תכנון מסלול חכם. 
 
החברה מחדשת פתרונות וטכנולוגיות ארוכות טווח, כולל כאלה התומכות ביכולת לפעול על דלקים ירוקים.  מאז שנת 2022 השלימה החברה בהצלחה בדיקות של תערובות  דלק ביולוגי במספר אוניות, בהן נעשה שימוש בתערובת של כ-30% דלק ביולוגי ו-70% נפט גז ימי.   
בטווח הארוך יותר, החברה רואה במתנול הירוק פתרון מבטיח, ולאחרונה הודיעה על שינוי שתי אוניות Prima Class האחרונות, שצפויות להימסר בשנים 2027 ו-2028, כך שיתאימו לשימוש במתנול ירוק כמקור דלק חלופי בעתיד.