חברי הפרלמנט בבית הקפה בכפר ההררי לגדיה (Lagkadia) היו עתיקים כמעט כמו הנוף המרהיב שסבב אותם. הם לגמו באטיות פראפה, עישנו סיגריות מקומיות וכדי להשלים את התמונה, הציגו חיוכים נטולי שיניים. אחד מהם ננזף על ידי גברת כבודה, אך המשיך להתנצח בקולניות עם חבריו. לא היה צריך לדעת יוונית כדי להבין שהם התווכחו על פוליטיקה.

את הפרלמנטים השונים בכפרים ובעיירות הציוריות - בתוספת אטרקציות, ריזורטים נהדרים ונופים מסחררים - אפשר למצוא בחצי האי פלופונס שביוון. בשנים האחרונות חבל הארץ הזה עושה קפיצת מדרגה מבחינה תיירותית והחל מושך אליו יותר נופשים אירופאיים, כשעד כה מעט מאוד ישראלים גילו אותו.

מצב זה השתנה לאחרונה כשחברת אשת טורס החלה להציע חבילות נופש לחצי האי. החבילות כוללות טיסות ישירות של סאן דור לשדה התעופה ארקסוס (Araxos) בין מאי לאוקטובר, וכן שהות במגוון אתרי נופש.

ערש התרבות היוונית

פלופונס הוא חצי אי בדרום־מערב יוון, ששטחו כמעט זהה לישראל, אך בעוד שאצלנו מסתופפים כ־9.3 מיליון איש, בפלופונס מתגוררים כמיליון תושבים בלבד. חצי האי נחשב לערש התרבות היוונית ומוגדר על ידי מדריך לונלי פלאנט כ"אזור האותנטי ביותר ביוון". פלופונס מציע חופים חוליים מהיפים ביוון עם מי טורקיז צלולים, פארק מים מפלצתי, כפרים שהזמן לא נגע בהם, טברנות באווירה שמחה, אתרים היסטוריים ועוד הרבה אטרקציות שאליהן תיכף נגיע.

פטרס (צילום: אור שדה)
פטרס (צילום: אור שדה)

יחסי הגומלין בין פלופונס לאתונה מזכירים במשהו את מרכז ישראל והצפון. חבל הארץ מצוי במרחק נסיעה קצר יחסית מהמטרופולין של אתונה, ולא מעט אתונאים מגיעים לשם כדי לטייל ולנפוש. אחד היתרונות הגדולים הטמונים בעובדה שמדובר ביעד יחסית "בתולי" הוא המחירים. השהות בפלופונס זולה, כמובן שבהשוואה לארץ הקודש, אך גם ביחס לאזורים היותר מתוירים של יוון כדוגמת מיקונוס וסנטוריני.

בילוי נעים

אלו שמעוניינים לקחת פסק זמן מהבטן־גב ומהחופים היפים, ימצאו בחצי האי לא מעט אפשרויות. גם הנסיעה מאטרקציה אחת לשנייה היא חוויה מהנה בפני עצמה. הפלופונס הוא אזור חקלאי ומלבד שפע הצמחייה והעצים, הדרכים מתפתלות בין נופים מהממים, כפרים, עיירות, כרמים ומטעי זיתים. זן הקלמטה, אגב, נקרא על שם העיר שבדרום הפלופונס וכך גם הריקוד היווני המקפיץ קלמטיאנוס.

אחד המקומות המומלצים הוא מנזר Mega Spileo (המערה הגדולה), מהמנזרים העתיקים שהוקמו ביוון. הנוף סביב המנזר עוצר נשימה וכמעט כל מבקר עוצר אינטואיטיבית על שביל הגישה לצורך צילום. כל תמונה - גלויה. המנזר חצוב בצוק של הר קלמוס (Helmos) שגובהו 2,200 מ'. המנזר הוקם במאה ה־4 לספירה, נהרס במלחמת העולם השנייה, ושוחזר לאחריה.

Aldemar Olympian Village (צילום: אור שדה)
Aldemar Olympian Village (צילום: אור שדה)

אם כבר הזכרנו את המלחמה ההיא, סמוך למנזר, בעיירה קלבריטה (Kalavryta) הוקם אתר לזכר 700 מגברי העיירה שנטבחו בידי הנאצים לאחר שהואשמו בסיוע לפרטיזנים היוונים. בעיירה הזו הוכרז המרד היווני באימפריה העות'מאנית, כך שיש לה מקום של כבוד בהיסטוריה המודרנית היוונית.

לא כדאי לוותר על נסיעה ברכבת הנופית מדיאקופטו לקלבריטה. מדובר ברכבת שמפלסת את דרכה לאורך 22 ק"מ בנוף הררי, בינות צוקים ומפלים, ומצוידת ב"שיניים" המסייעות לה להישאר על המסילה.

שווה להעיף מבט בתעלת קורינתוס, מפעל הנדסי מרשים שנחצב לאורך 6.3 ק"מ כדי לאפשר לכלי שיט לקצר את הדרך מבלי להקיף את כל חצי האי. המיזם השאפתני החל לקרום עור וגידים כבר במאה הראשונה לספירה ולפי יוסף בן מתתיהו, במהלך המרד הגדול הקיסר הרומאי אספסיאנוס שלח 6,000 שבויי מלחמה יהודים כדי שישתתפו בעבודות. בהמשך המיזם נזנח וכריית התעלה הסתיימה רק ב־1893.

וכמובן שחייבים יין: יקב הבוטיק הוותיק מרקורי (Mercouri) גורם לך להרגיש כאילו הגעת לפרובנס. ככה זה כשסביב היקב ומקבץ המבנים פרוסים מטעי גפנים עד קצה האופק. ניתן להתרשם שם ממגוון כלים חקלאיים ישנים ועתיקים וליהנות מטעימות יין. הסיורים ביקב מיועדים לקבוצות בלבד ובתיאום מראש.

העיר פטרס

פטרס (Patras) מונה כ־200 אלף תושבים והיא העיר השלישית בגודלה ביוון, אחרי אתונה וסלוניקי. למראית עין, מדובר בעיר נמל נטולת ייחוד, כעורה ומוזנחת. אלא שבלילה היא עוברת מטמורפוזה: בעיר שוכן קמפוס אוניברסיטאי שבו לומדים כ־30 אלף סטודנטים וכשהחשכה יורדת, נשטפים הרחובות בתאורה ססגונית ובנחילי צעירים תאבי בילויים. במדרחובים הארוכים של העיר ניתן למצוא לא מעט בתי קפה, טברנות, מסעדות וסתם פאבים.

קתדרלת אנדרו הקדוש (צילום: אור שדה)
קתדרלת אנדרו הקדוש (צילום: אור שדה)

גם חובבי השופינג יכולים לצאת מפטרס עם שלל רב: העיר מרושתת בחנויות המציעות כמעט כל מותג בינלאומי אפשרי - במחירים זולים בעשרות אחוזים מאשר בארץ. אטרקציה מעניינת נוספת היא הכנסייה האורתודוכסית הגדולה ביוון - קתדרלת אנדרו הקדוש (Cathedral of Saint Andrew). חובבי הביזאר יכולים להציץ בראשו החנוט של הקדוש, השמור בקופסה בתוך ארון זכוכית.

משהו ישן וטוב

כמה מהאתרים ההיסטוריים העולמיים החשובים נמצאים בחצי האי. הפלופונס נחשב לערש התרבות המיקנית, שפרחה בין המאות 11־17 לפנה"ס. תרבות זו שימשה כתפאורה לשירה האפית של הומרוס, לסיפורים מהמיתולוגיה היוונית וללוחמים שיצאו לכבוש את טרויה והביסו את התרבות המינואית.

אולימפיה העתיקה שבה החלו המשחקים האולימפיים. בשנת 1989 הכריזה אונסק"ו על אולימפיה כאתר מורשת עולמית. בכל שנתיים הלפיד האולימפי מודלק באולימפיה ומשם מועבר במסע ארוך לעיר שמארחת את המשחקים האולימפיים הקיציים או החורפיים.

חבל הארץ לקוניה - שם שוכנות הערים העתיקות ספרטה ומיסטרס. אגב, הביטוי "דיבור לקוני" הגיע מחבל ארץ זה.

מחוז ארגוליס - עם ערי העתיקות אפידאורוס, טירינס ומיקנה, ועיירת החוף המרהיבה נאפפליו.

היכן מתארחים?

בפלופונס לא מעט ריזורטים ומלונות: Aldemar Olympian Village - כפר נופש 5 כוכבים קסום הממוקם ברצועת חוף הנמתחת על פני לא פחות משני ק"מ. אורחי המלון נהנים משטחים ציבוריים עצומים שבהם פזורות כ־40 בריכות במספר מתחמים, שבילי אופניים (השכרה במקום), פעילות ימית, ספא ושפע מסעדות. בכפר הנופש מעל 600 חדרים ואפשרויות הלינה בו מגוונות. האירוח הוא על בסיס הכל כלול.

הדלקת הלפיד האוליפי באולימפיה (צילום: רויטרס)
הדלקת הלפיד האוליפי באולימפיה (צילום: רויטרס)

מתחם הגרקוטל באזור קיליני - מתחם שבו שוכנים ארבעה מלונות מושקעים, הגובלים בפארק המים הגדול ביותר ביוון היבשתית, כאשר כל מלון מעניק סגנון נופש מעט שונה.

גם בעיר פטרס ניתן למצוא פתרונות אירוח איכותיים:
Amario Suites Hotel - מלון 5 כוכבים יוקרתי.
My Way Hotel & Events - מלון בוטיק 4 כוכבים חביב ומעוצב.
Moxy Patra Marina - מלון צעיר 3 כוכבים המעניק תמורה נאה ביחס למחיר.

מתי באים?
מזג האוויר בפלופונס משתנה מאזור לאזור, אך באופן כללי דומה לישראל. התקופה המומלצת היא הקיץ ועונות המעבר. בחלק הפנימי וההררי של חצי האי יש אתרי סקי לא רעים, כמו זה שסמוך לעיירה קלבריטה, בחורף אין טיסות ישירות מישראל ולכן יש לנחות בנמל התעופה אתונה - ומשם ברכב.

הכותב היה אורח של אשת טורס בפלופונס