כחלק ממיזם "צבא ההגנה לטבע", חנכו מפקדי וחיילי עוצבת חירם (חטיבה 769) יחד עם אנשי רשות העתיקות, את מצודת הונין המחודשת בסמוך למושב מרגליות שבגליל העליון. חיילי החטיבה שיפצו לאורך כל השנה האחרונה את מתחם המצודה הצלבנית בת הכמעט אלף שנים, והכשירו שביל טיול חדש שיאפשר למטיילים להגיע אליה בבטחה.

שיקום מצודת הונין  (צילום: דניאל אפק, צבא ההגנה לטבע והחברה להגנת הטבע)
שיקום מצודת הונין (צילום: דניאל אפק, צבא ההגנה לטבע והחברה להגנת הטבע)

מצודת הונין יושבת על פסגת רכס הרי נפתלי. היא נמצאת בגובה של 625 מטרים מעל פני הים וכ-400 מטר מעל עמק החולה הנמצא לרגליה. המצודה נקראה בעבר גם "שאטו נף" (מצרפתית "המצודה החדשה"). הונין היא שריד למבצר עתיק שנבנה אי שם במאה ה-12 על ידי הצלבנים. המצודה יושבת על נקודה אסטרטגית בדרך המסחר שחיברה בין דמשק לצור. כמו מצודות צלבנות אחרות ברחבי הארץ, היא נבנתה בצורה שנועדה להגן על היושבים בה, אך זה לא עזר לה והיא נכבשה מספר פעמים. פעם ראשונה כבש אותה נור א-דין, פעם שניה כבש אותה אחיו של צלאח א-דין, ולבסוף היא נהרסה בידיו של ביבארס הממלוכי. 

הפרויקט המאוד חשוב הזה החל ביוזמה של אורי ברגר, ארכיאולוג ברשות העתיקות. "אנחנו ברשות העתיקות רואים חשיבות רבה בקירוב הציבור הרחב וחיילי צהל לעתיקות הארץ ולמורשת. לאורך שנים, חיילות וחיילים שמשרתים בהגנה על גבול הצפון ונמצאים בסמיכות כל כך רבה לאתר מורשת מפואר שכזה, לא הכירו את קיומו של המבצר ואת הסיפור המשמעותי הקיים מאחוריו. עכשיו, לבד מהזכות לבקר באתר המורשת ההיסטורי והארכיאולוגי - במה שאולי שובר את שגרת היום יום שלהם, החיילים זוכים גם להיכרות עם המורשת הצלבנית בארץ וסיפורי הקרבות שידעה הארץ, לפני כמעט אלף שנים", הוא אומר.

שיקום מצודת הונין  (צילום: נעמה מנספלד, צבא ההגנה לטבע ורשות הטבע והגנים)
שיקום מצודת הונין (צילום: נעמה מנספלד, צבא ההגנה לטבע ורשות הטבע והגנים)

"מצודת הונין היא נקודה במרחב שהייתה מוזנחת ומלוכלכת במשך שנים וכעת, החטיבה לקחה ולוקחת אחריות, מטפחת ומשמרת את האתר, הנגישה אותו למטיילים ומשפחות ומממשת חלק מהחזון הציוני - שמירה על ערכי הטבע והמורשת בישראל לצד הגנה על הגבולות", מוסיף גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע".

סא"ל יוני רוט, סמח"ט 769, הוסיף כי מלבד החשיבות ההיסטורית הגדולה שלה, למצודת הונין חשיבות אסטרטגית גדולה בשל קרבתה לגבול עם לבנון, והיא מהווה נקודה משמעותית בהגנת הגזרה. "בשנה האחרונה שיקמנו את סביבות המצודה, פרצנו שביל קסום בתוך החפיר שלה, שתלנו עצים והתקנו פינות ישיבה וספסלים. מעבר לנקודת הנוי שפתחנו היום למטיילים, עברנו בחטיבה תהליך ערכי, שחיבר כל חייל ולוחם אל הטבע ואל הגזרה בה בוא משרת".

שיקום מצודת הונין  (צילום: דניאל אפק, צבא ההגנה לטבע והחברה להגנת הטבע)
שיקום מצודת הונין (צילום: דניאל אפק, צבא ההגנה לטבע והחברה להגנת הטבע)

מיטל קציר, רכזת קליטת קהל גליל עליון בקרן קיימת לישראל: ״אנחנו רואה במצודת הונין כאתר קליטת קהל משמעותי ועוגן ברכס הרי נפתלי. זהו אתר היסטוריה ומורשת המושך קהל נרחב על גווניו וכחלק מהתהליך הוכשרו שבילי הליכה, הוצב שילוט מידע והכוונה ואף מוקמו פינות ישיבה. אנו שמחים להנגיש לציבור אתר כה חשוב בשיתוף פעולה מלא עם שאר השותפים והמתנדבים מתוך שליחות לפיתוח וטיפוח האתר ומקווים שהציבור יהנה ממנו וגם ישאיר נקי אחריו״.