"ב־12 בינואר היה שלג במפלס העליון, מה שבימי שגרה היה כבר מאפשר לפתוח את עונת החורף. אבל במקום גולשים יש לנו חיילים. מה־7 באוקטובר בצהריים זה שטח צבאי סגור", אומרת מיקי ענבר, סמנכ"לית שיווק, אתר החרמון.  

השלג מגיע למחוזותינו? תחזית מזג האוויר המלאה לשבוע הקרוב
מהשפעות המלחמה: צניחה במספר התיירים שנכנסו לישראל ב-2023

אתר החרמון, אתר הסקי היחיד בישראל, המשתרע על שטח של 2,434 דונם, בגובה 1,600 עד 2,040 מטר מעל פני הים, מושך 300־400 אלף מבקרים מדי שנה. בסוף דצמבר, מדי שנה, מתחילה שם עונת תיירות החורף, הכל כמובן תלוי במזג האוויר ובכמות השלג. השנה המלחמה תפסה את האתר בעיצומן של ההכנות לקראת פתיחת עונת 2024.

"תמיד בסוף החגים אנחנו מתחילים לתת גז בהכנות לקראת העונה", מספרת ענבר. "לפני המלחמה התחלנו לשפץ את מבנה הקפיטריה בתחנה העליונה, הגדלנו את אזורי השכרת ציוד סקי, שיפצנו גם את המזנון למטה. את כל הדברים האלה היינו אמורים להשלים סופית באוקטובר־נובמבר ולפתוח את העונה. השקענו כמה מיליונים לקראת העונה הנוכחית. אגב, גם באוקטובר ונובמבר יש לנו תנועה יפה של מבקרי קיץ. הרבה קבוצות מחו"ל, טיולים שנתיים, גם מהבחינה הזו נגרמו לנו נזקים. הלוח שלנו היה מלא בקבוצות של עונת הקיץ, וגם את זה לא הספקנו".

משערת שהאובדן של החורף הוא משמעותי ביותר.
"זה אובדן של עשרות מיליוני שקלים, שלא לדבר על כך שאנחנו מעסיקים קרוב ל־400 אנשים מהאזור שאין להם כרגע פרנסה. כמו כן, תנועה של מבקרים שמגיעה לאזור הצפון מפרנסת מלונות, צימרים, מסעדות, חנויות נוחות - והיא לא קיימת. חורף בלי חרמון זה לא חורף. זו פגיעה אנושה לא רק בנו באופן ישיר, אלא בכל התיירנים גם בגליל וגם בגולן".

עונת החורף בחרמון נמשכת בדרך כלל עד מרץ. "בשנה שעברה גם באפריל היה שלג. עונת החורף נמשכת בסביבות שלושה־ארבעה חודשים שיש בהם שלג, לא רק לסקי, אלא גם למבקרים שלא גולשים אבל רוצים ליהנות משלג", אומרת ענבר ומציינת, "בסוף השבוע הקרוב צפוי הרבה שלג שאמור להגיע אפילו לפסגות הרי הגולן, אבל לא יהיו מבקרים שייהנו ממנו. רק החיילים ייהנו ממנו. בנוסף לחוסר במבקרים, יש עוד נזקים עקיפים שנגרמים מתנועה של כלים צבאיים, מה שדופק לנו את הכביש ואת החניון".

מיקי ענבר (צילום: דרור ארצי)
מיקי ענבר (צילום: דרור ארצי)

אולי עד חודש מרץ המציאות תשתנה וכן תצליחו עוד לפתוח?
"במציאות הביטחונית הנוכחית אני לא רואה איך האתר ייפתח. הלוואי, אבל קשה לי להאמין. כל עוד המצב הביטחוני יישאר כמו שהוא עכשיו, האתר לא ייפתח, את זה אנחנו יודעים בוודאות. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהאתר סגור מהבחינה הזו לתקופה כל כך ארוכה. זה קשה מאוד, אלה נזקים כלכליים לא רק לנו, אלא גם לעובדים. רובם יצאו לחל"ת, נשאר רק צוות מצומצם שעושה עבודות תחזוקה שוטפות של רכבלים ומתקנים, גם אם האתר סגור".

ענבר מציינת, "האזור שלנו לא מפונה, אבל אנחנו בלב אזור מלחמה, כך שגם עסקים ביישובים שלא מפונים מתקשים להתפרנס כי אין תנועה של אנשים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה קבוע עם הרבה עסקים פה בצפון, התפיסה שלנו היא שכל עסקי התיירות פה מזינים אחד את השני. בדרך כלל בתקופה כזאת אני מקבלת טלפונים מהקולגות שלי כדי להבין מה מצב השלג, כדי שהם ידעו איך להיערך. השנה הרבה מהקולגות מפונים ומקומותיהם סגורים, או שהם עצמם לא מפונים אבל המקומות סגורים כי אין תנועה של מבקרים. אני נורא רוצה להיות אופטימית, מאמינה שבסופו של דבר המלחמה תיגמר יום אחד, אנשים יחזרו, אבל כרגע זה קשוח מאוד, כרגע זה לא קורה. כמו כל עסק אחר שאמור לקבל פיצויים מהמדינה, גם אנחנו מחכים. הנזקים הם כאמור עצומים, ואנחנו מצפים מהמדינה שתפצה אותנו".

"סופגים נזקים"

"בתקופה הזו בימי שגרה אנחנו אמורים להיות באפס מקום פנוי, בתפוסה מלאה. רבים ממבקרי החרמון עוצרים אצלנו. אין אורח שמגיע אלינו ולא מבקר בחרמון בעונה הזאת", אומר עמי ישראל, מנכ"ל מלון פנדה במושב נווה אטי"ב, השוכן למרגלות החרמון ומשתרע על שטח של 40 דונמים של חורש וטבע פראי. מאז ה־7 באוקטובר המלון סגור.

"אנחנו לא מפונים, אבל באזור יש הרבה תנועה של צבא ואורחים לא מגיעים", הוא אומר. "כל העובדים שלנו בחל"ת, המלון סגור, אנחנו ממתינים עד שתסתיים המערכה הזאת ובינתיים סופגים נזקים".

"זה תלוי בהנהגה שלנו. אם יחליטו שהולכים למלחמה, אז נחכה שתסתיים המלחמה. כרגע אנחנו נמצאים 'על הגדר', לא לפה ולא לפה, וזה מבחינתנו המצב הכי גרוע. זו העונה הכי חמה מבחינתנו. אנחנו עובדים כל השנה, אבל עונת החורף נסגרת אצלנו מבעוד מועד והמלון תמיד בתפוסה מלאה. גם לחורף הנוכחי היו כבר הזמנות סגורות וכולן בוטלו. כל יום אנחנו מבטלים".

עמי ישראל (צילום: פרטי)
עמי ישראל (צילום: פרטי)

"את האורחים האחרונים שנשארו אחרי סוכות פינינו ב־8 באוקטובר. המלון נסגר מאז וגם הקיבוץ פונה", אומר דודי בן גל, מנכ"ל מלון גלעדי שבקיבוץ כפר גלעדי שבאצבע הגליל. "בימי שגרה קבוצות מגיעות אלינו ומחכות לחרמון המושלג. זו אטרקציה נהדרת וייחודית, שמלונות שקרובים אליה כמונו, נהנים ממנה. עשינו הרבה קמפיינים שמשלבים נופש במלון עם ביקור בחרמון, כולל כרטיסים לאתר החרמון שאנחנו נותנים לקבוצות ולאורחים בודדים. כעת החרמון הוא שטח צבאי סגור".

דודי בן גל  (צילום: סטודיו A)
דודי בן גל (צילום: סטודיו A)

איך אתם מתמודדים בימים אלה?

"המלון והקיבוץ הם לא שטח צבאי סגור, אבל כאמור אנשים מהקיבוץ פונו והמלון נסגר. מי שנמצא בקיבוץ כרגע הם רק כיתת הכוננות וחיילים. יש קושי רב להתמודד, הוצאנו את כל עובדי המלון לחל"ת, נשארו ממש מעט עובדים ששומרים ומתחזקים את מה שנדרש. הקושי הגדול הוא לדעת מה יקרה בעתיד, מה יקרה כשנחזור לעבוד ומתי נחזור לעבוד בכלל? אנחנו בונים כרגע על המקדמות של המדינה לקראת הפיצויים שנקבל בעתיד, אבל כמו שאנחנו מכירים - לוקח זמן רב עד שהפיצויים מתקבלים. בינתיים חיים על תזרים המזומנים הקיים שלנו ומקווים שהוא יספיק עד סוף המלחמה, שאין לדעת מתי היא תסתיים. זה החשש הגדול".

"מרגישים פספוס"

"בימי שלג היה אצלנו ביקוש אדיר, אנשים היו מזמינים מראש את התאריכים שהיו משערים שיהיה בהם שלג, היו עושים ניסיון לפגוע בול בתאריכים", אומר עופר חיות, מנכ"ל התיירות של עין זיוון. "האזור שלנו, צפון רמת הגולן, לא מפונה אבל כפר הנופש שבו 48 חדרים סגור מה־7 באוקטובר. מבין העובדים, מי שאני יכול לנסות לשמור - אני שומר, ומי שלא - נמצא בחל"ת. כאן באזור יש כמה אטרקציות שפתוחות, אבל עובדות בעצימות נמוכה. בעלי עסקים הבינו שקשה לבנות על הפיצוי מהמדינה, הם מנסים איכשהו לעבוד, אפילו חצי יום. מגיעים אנשים, אבל כמובן פחות ממה שהיינו רגילים לראות בעונה זו".

חיות מציין כי בימים אלה הוחלט למשש את הדופק לגבי פעילות כפר הנופש. "קיבלנו החלטה להתחיל לפתוח החל מה־1 בפברואר בסופי שבוע, לראות את המגמות", הוא אומר. "יש קצת התעניינות, כל יום שאנחנו סגורים בו אנחנו מרגישים סוג של פספוס, ולכן רוצים להבין אם יש פוטנציאל בכלל, אם יש ביקוש, כדי שנוכל לפתוח לפחות בסופי שבוע, וגם נאפשר לינה ללילה אחד. כשאנשים שומעים בחדשות 'ירי לכיוון דוב"ב' או 'ירי למרגליות', הם רואים את כל אזור הצפון כמקשה אחת.

עופר חיות  (צילום: פרטי)
עופר חיות (צילום: פרטי)

אבל אצלנו לא הייתה אפילו אזעקה אחת, לא פינו אותנו. יש לזה איזושהי משמעות. המקום יחסית בטוח, ואנחנו רוצים לתת הזדמנות. מלונות שנמצאים קצת דרומית לנו ופתחו עובדים יפה בסופי שבוע. אז גם אנחנו רוצים לנסות. כמובן שאם למשל יהיו רק חמישה חדרים שיוזמנו - נבטל, אבל לפחות אנחנו רוצים לנסות".