בלי ששמנו לב, אנחנו רגע לפני חופשת הפסח. אז נכון שיש תחושה שהשנה החג שלנו הרבה פחות שמח, אבל ישראלים רבים ינצלו את ימי החופשה לקפיצה לחו"ל או לרביצה ליד בריכה במלונות הישראליים שברובם כבר ריקים ממפונים. אך חופשות מהסוג הזה לא מתאימות לכולנו, ויש לא מעט ישראלים שינצלו את הזמן כדי לתור שוב בארץ (במקומות שמותר) - ואין מקום טוב יותר להתחבר לשורשינו היהודיים מאשר המדבר.

הכי יפה שיכולתם לבקש: המסלולים המומלצים באירופה בפסח הקרוב
איפה הדרכון שלי? שירות קולי חדש יעזור לכם לעקוב אחריו

בימים אלה אי אפשר להתעלם מהקשר העמוק של עם ישראל למדבר, ובעוד אבותינו נדדו בו 40 שנה, אנחנו דווקא כאן כדי להמליץ לכם על ביקור בן יומיים־שלושה, שבו תוכלו להתפעל מהקסם של האדמה ולהכיר מעט מהיוזמות החקלאיות והתיירותיות שיש למקום להציע. לשמחתנו במהלך חול המועד פסח יתקיים בפתחת ניצנה פסטיבל "משקים פתוחים" המסורתי. הפסטיבל, שנקרא על שם שמוליק ריפמן ז"ל, משלב סיורים במדבר הנסתר של ניצנה, בחממות ובמשקים של פתחת ניצנה, עם אירועי תרבות והופעה של יהלי סובול.

"משקים פתוחים" נולד כתוצאה משיתוף פעולה בין תיירות הר הנגב ומשרד החקלאות, והשנה הוא מציין חמש. הפסטיבל יתקיים בימים רביעי, חמישי ושישי, 24־26 באפריל, כשלמעשה הוא מציע לכם לבחור מסלול מתוך שלושת המסלולים שייקחו אתכם בין החוות והמשקים החקלאיים ויפגישו אתכם עם אנשי המדבר המרתקים. כמו כן, בכל ערב החל מהשעה 17:00 יתקיימו במקום פעילויות שקיעה הכוללות סיורים, מופע, תצפית כוכבים ועוד. ביום שישי 26.4 יתקיים שוק חקלאי שבו תוכלו לטעום ולקנות מהתוצרת החקלאית המקומית.

כדי להיות אטרקטיביים למשפחות, המסלולים היומיים יפעלו בין השעות 10:00־16:30 בעלות של 60 שקל למשתתף (240 שקל לחמש נפשות ומעלה). לכל מסלול יש שלוש תחנות שיפעלו בשעות קבועות - 10:00־11:30, 12:00־13:30 ו־15:00־16:30.

מסלול חקלאות שורשית

אזור המדבר, אף שבעיני רבים נחשב צחיח, הפך לאתגר עבור החקלאים הישראלים. הפירות והירקות שיוצאים מהמדבר הישראלי הם מהטעימים בעולם, אך לא רק הם. אנשי חזון ישראלים מצליחים לגדל פה גם צמחי מרפא, כרמים ועוד הפתעות. זוהי הזדמנות לבקר בשלוש מחוות החלוצים, שם כל אחד מהם מציג בתשוקה את עולמו הפרטי.

חוות שירת המדבר - עד כמה אתם באמת מכירים את סגולותיהם של הצמחים הגדלים סביבנו? בסיור בשירת המדבר תוכלו להתעמק בעולם צמחי מרפא ותבלין, להבין איך להשתמש בהם בחיי היומיום, להכין מיצויים ועוד. הסיור מודרך על ידי גולן כהן, שהוא הרבליסט קליני מוכשר ומייסד החווה.

משק שפע ישראל - רינה ובועז דרייר ייקחו אתכם לסיור מרתק בעולם החקלאות הביודינמית, היין הטבעי והשמנים האתריים. זוהי הזדמנות נהדרת לראות איך החקלאות המודרנית משתלבת בחיים במדבר. ואם זה לא מספיק, תוכלו לשלב בסוף הסיור טעימות מהיין שהם עושים במקום (בתוספת תשלום).

משק כרמי שלום - אורן ורויטל שלום, מחלוצי החקלאות המדברית בניצנה, פותחים את המשק והלב עבור המטיילים באזור. בני הזוג מזמינים את המטיילים לשמוע את הסיפור המשפחתי שהביא אותם אל המדבר, ולאחריו הם מקיימים סדנה טעימה שבה רויטל חושפת את המתכון שלה לכבישת לימונים. את מעשה ידיכם תוכלו לקחת כמובן הביתה.

מסלול החממה הטעימה 

משק סגולות מדבר - בני משפחת קרן מעולם לא האמינו שהם יהיו חקלאים, אך מסתבר שחלוציות זורמת להם בדם. הכל התחיל מהרהור על פירות יער, ואיך הם ישתלבו באקלים המדברי. מכאן הם התחילו לחקור וללמוד והקימו חממה שבה הם מגדלים בעיקר אוכמניות. ב"סגולות המדבר" הם מגדלים זנים מיוחדים של אוכמניות למכירה ולקטיף משפחות.

משק סגולות מדבר (צילום: מיטל שרעבי)
משק סגולות מדבר (צילום: מיטל שרעבי)


משק עין מור - אם אתם אוהבים תבלינים, זה המקום בשבילכם. במשק עין מור מגדלים מנטה, רוקט, בזיל וסליקורניה. סליקורניה הוא צמח תבלין מלוח, אשר בשנים האחרונות הפך לטרנד במטבחי השפים ואצל כל מי שמנסה להפחית בנתרן. בסיור תראו איך הסליקורניה גדל ואיך ההשקיה במים מליחים תורמת לתהליך הגידול. לאחר מכן תוכלו לסייר בבית האריזה, לטעום סליקורניה בצורות בישול שונות.

סיור במשק לוי - עגבניות שרי הן ללא כל ספק הפרי הכי מזוהה עם פתחת ניצנה. במשק לוי הן זוכות ליחס של מלכות. בסיור בעסק המשפחתי תראו את החממות, תבינו את סוד ההצלחה של העגבניות שמצליחות להתמודד עם מזג האוויר והאדמה המדברית, ותקנחו ב"סוכריות" האדומות שיזכירו לכם את העגבניות עם הטעם הנוסטלגי.

מסלול חיות וחוויות 

משק ניצנה - משפחות עם ילדים ובלי ילדים חייבות להגיע אל המשק חקלאי־חינוכי־חברתי בניצנה. המשק משלב חוות חיות וחווה חקלאית שכוללת גן קקטוסים מקסים. בלב המשק נמצא בית המחסה "ניצנה בשביל החיות", אשר מהווה בית עבור בעלי חיים שחולצו או ננטשו. חלק מבעלי החיים שבחווה מחלימים מפציעות וזוכים לטיפול ולשיקום פיזי ונפשי. זאת הזדמנות נהדרת להכיר את בעלי החיים ולשמוע את הסיפור האישי של כל אחד מהם. על הדרך לומדים איך לגשת ולדבר אל בעלי החיים ולרתום אותם לקשר הדדי. בחווה יש שלל הפעלות ופעילויות לילדים, כך שבזמן זה ההורים יוכלו לרבוץ בפינות המוצלות וליהנות מקפה ועוגיות.

משק ניצנה (צילום: מיטל שרעבי)
משק ניצנה (צילום: מיטל שרעבי)


רפת באר מילכה - במושב באר מילכה, ממש על הגבול המצרי, נמצאת רפת משוכללת שבה חיות למעלה מ־200 פרות. במהלך הפסטיבל יתקיימו סיורים מודרכים ברפת שבמהלכם ניתן ללמוד על תהליך החליבה ועל אורח החיים של הפרות. בסיום הסיור חובצים חמאה טרייה מהחלב הטרי.

"חפש את המטמון" במשק תושיה - בין דיונות החול האינסופיים, משפחת תושיה מגדלת כרמי ענבים וזיתים ובוסתנים פרי. במהלך הסיור במשק, העצים והצמחים יהיו התפאורה למשחק "חפש את המטמון". 

משק תושיה (צילום: מיטל שרעבי)
משק תושיה (צילום: מיטל שרעבי)


מה עוד כלול בכרטיס?
מלבד שלושת הסיורים הללו, יתקיימו לאורך הפסטיבל פעילויות נוספות: בכל בוקר מתחם משפחות במשק ניצנה ייפתח כתחנת מידע ומנוחה; בכל יום בין השעות 13:00־15:00 יתקיימו סדנאות יצירה של מלאכות קדומות וליבוד. בשעות אחר הצהריים, כשמזג האוויר נעשה יותר נוח, יתקיים גם סיור מיקרו־מוזיאונים בניצנה שעובר דרך מספר מיצגים המראים שימושים שונים של מחזור, גן תנ"כי שנבנה בזכות חזון של אחד התושבים, ממצאים מהחפירות הארכיאולוגיות בתל ניצנה ופסיפס שמגולל את סיפורה של ניצנה. בשעות החשיכה יתקיים סיור עקרבים וזוחלים בעזרת פנסי אולטרה־סגול.

סיור בניצנה - פסיפס (צילום: מיטל שרעבי)
סיור בניצנה - פסיפס (צילום: מיטל שרעבי)

פרטים נוספים על הפסטיבל ואפשרויות לינה תמצאו באתר "תיירות הר הנגב".