חובבי אסטרונומיה מתכוננים כבר לשבוע השני של אוגוסט, אז השמיים השלווים מעלינו יתכסו באורות של כוכבים נופלים. באירוע שהפך למסורת קיצית, מצפה רמון ופארק תמנע הדרומי יארחו את המבקרים שיגיעו מכל קצוות הארץ. האירוע, “ליל כל המשאלות", יתקיים ב־12 באוגוסט (הלילה שבין רביעי לחמישי) וצפוי להימשך כל סוף השבוע. 

מכיוון שבאזור הדרום, הרחק מהערים הגדולות, זיהום האור נמוך יותר, שני האירועים המרכזיים לצפייה במטאורים בארץ מתקיימים כאמור בפארק תמנע בערבה הדרומית ובמרחבים של מצפה רמון. 

בין שלל הפעילויות הקשורות בכוכבים יוצבו בשני האתרים טלסקופים, יועברו סדנאות אסטרונומיה למבוגרים ולילדים, וכמובן צפייה חופשית בכוכבים הנופלים. 

מלבד זאת, בפארק תמנע ייצא טיול שקיעה וסיורים רכובים בין אתרי המקום, יוצב פלנטריום נייד המדמה ומציג את תנועת כוכבי הלכת מקרוב, ותתקיים סדנת צילום טבע לצלמים חובבים. 

ומכיוון שהאירוע המרכזי - צפייה במטאורים - מתרחש בשעה מאוחרת, ייסגרו בחצות כל ההפעלות ותתקיים תצפית המונית בהם. 

ברובע דרכי הבשמים שבמצפה רמון יוצב הטלסקופ הנייד הגדול ביותר בארץ. באמצעותו יוכל כל אחד להכיר את הפעילות השמיימית. בנוסף לכך, תתקיים פעילות לכל הגילים, כמו צפייה בסרטי חלל, הרצאות וסדנאות יצירה.

משום שמדובר בפעילות לילית, המבקרים שרוצים להגיע רק לאירועים ולא מעוניינים לעשות את כל הדרך חזרה בנהיגה יוכלו להצטרף לאחת ההסעות המאורגנות שיצאו מירושלים ומתל אביב (בתשלום). מי שיבחר להישאר בערבה יוכל להתארגן ללינת שטח בפארק תמנע (ללא תוספת תשלום) או ללון באחד מחדרי האירוח בקיבוצים בסביבה. הוא יוכל לנצל את האווירה המדברית השקטה להתבודדות או להשתתפות בפעילויות של אותו סוף שבוע, כמו העפת עפיפונים, סיור במחלבת יטבתה, ביקור בשמורת החי־בר ועוד.

איפה ישנים ומה עושים: יש לא מעט חדרי אירוח וצימרים בערבה הדרומית, וכמה מהם מצוינים. בסמוך לפארק תמנע, למשל, נמצא קיבוץ אליפז, המציע 24 חדרי אירוח לזוגות ולמשפחות. הבקתות המעוצבות בהשראת הטבע המדברי מוקפות במדשאות עם פינות ישיבה. בסמוך לבקתות יש בריכה שפתוחה במהלך הקיץ לרחצה לילית. מי שמעוניין להתארח באליפז מחויב לשלושה לילות. אורחים שמתארחים באליפז יכולים להצטרף לסיורים ולפעילויות החברתיות ללא תוספת תשלום.

אופציה נוספת ללינה תמצאו בקיבוץ אילות - הקיבוץ הכי דרומי בערבה, לא הרחק מהעיר אילת. יחידות האירוח בקיבוץ, 41 במספר, מתאימות לזוגות או למשפחות. היחידות, שחלקן שופצו לאחרונה, הן מרווחות ופזורות במתחם הקיבוץ. במדשאה הסמוכה ליחידות יש ערסלים ואפשר להתבטל בהם בימים החמים. 

הלנים בחדרי אירוח של הקיבוץ יכולים להיכנס לבריכה הגדולה של מלון מג'יק סאנרייז קלאב אילת הסמוך. מלבד זאת, יש שם ארוחות וסדנאות שף במסעדת “כפות תמרים" של הקיבוץ, אפשרות לרחצה לילית וערב מחול מזרחי לנשים בימי שלישי. 

מחיר: החל מ־670 שקל ללילה לזוג בחצי פנסיון.

חופשה עם ערכים

לא רחוק משם, בקיבוץ קטורה, מציעים למבקרים בליל המטאורים לשלב חופשה עם ערכים. בקטורה מבקשים להציג לתיירים סביבה ערכית הדוגלת בשוויון, ערבות הדדית, אנרגיה מתחדשת ויהדות סובלנית. 

בקיבוץ יש 44 חדרי אירוח, בית קפה קטן שמשרת את כל הסביבה, חדר אוכל ובית כנסת. כל אורח שלן במקום יכול להצטרף (ללא תשלום) לסיור מלא במשק, כולל בחווה לגידול אצות ובשדות האנרגיה. 

הסיור בכפר הוא המחשה חווייתית למשפחה בתחום האנרגיה המתחדשת, המאפשרת ללמוד איך להתקיים ללא תלות במשאבים מודרניים. למשל, כיצד בקבוק פלסטיק עם מים וטיפות כלור יכול ליצור תאורה טבעית ולהחליף נורה, או איך אופים עוגיות ומכינים תה תוך שימוש בפסולת שנזרקה.

מחיר לזוג: 530־420 ללילה, כולל ארוחת בוקר. סוויטות משפחתיות גדולות: 650־800 שקל עד שבעה אנשים כולל ארוחת בוקר.

חופשה עם פינוק

בקיבוץ לוטן האקולוגי חשבו איך לנצל את הרוגע של המדבר למטרות פינוק. הם הקימו מתחם סגור שבו אפשר לקבל טיפולי וואטסו במים.

בקתה אקולוגית בקיבוץ לוטן. צילום: מיטל שרעבי

בגן יש מסלול שבו אפשר לשחק דיסק גולף, לקיים סיורים ולהשתתף בסדנאות קצרות כמו בנייה באדמה, הכנת לבנים לבנייה, גן אורגני שבו לומדים להכין כדורי זרעים (זרעים מצופים בקומפוסט וחימר), טכניקה ששומרת עליהם מפני מזיקים.

אם כבר מבקרים בלוטן, כדאי מאוד לעצור לאתנחתא ב"בית התה" - גלריה ובית קפה. המקום מציע תפריט צמחוני מצוין הכולל ארוחות בוקר, סלטים, כריכים, קישים ופסטות לעוצרים על הדרך או למתארחים בקיבוץ.

“בית התה״ פתוח בימים ראשון עד שישי בין השעות 08:30 עד 16:00. ביום חמישי גם ב־19:00 עד 23:00. 

המיקום: ערבה דרומית.

אופי הפעילות: מתאים לכל המשפחה. אפשרות ללינת שטח או ללינה בחדרים. דרגת קושי: קלה.

תאריך הפעילות: 15־12 באוגוסט.

פרטים נוספים: עלות הכניסה וההשתתפות בפעילויות בפארק תמנע: 69 שקל (מגיל 3). בערב הפעילויות ייצאו הסעות אל הפארק מתל אביב ומירושלים ב־15:00, ויחזרו ב־02:30. מחיר הכניסה בתוספת הסעה הלוך וחזור: 179 שקל. ההשתתפות והכניסה לרובע דרכי הבשמים שבמצפה רמון היא ללא תשלום.