חודש ספטמבר הוא אחד העמוסים בשנה - בחגים, באירועים ובפסטיבלים. השנה יחנוך אותו פסטיבל ״חוויה בכרם״ במועצה האזורית גזר.

הפסטיבל, שזו שנתו השנייה, מתוכנן להפוך למסורת, וכמו בשנה שעברה יימשך שלושה ימים, בין 3 ל־5 בספטמבר.
במסגרת הפסטיבל יתקיימו פעילויות רבות ללא תשלום: מופעי תרבות, סדנאות, סיורים פתוחים בבתים של אמנים מקומיים, אירועים באתרי מורשת והפנינג משפחות ביער חולדה.

אירוע הפתיחה של הפסטיבל יתקיים בערב חמישי, 3 בספטמבר, במרכז המבקרים של יקבי ברקן. האירוע צפוי להתחיל בשעה 19:00 ויכלול טעימות יין מיקבי האזור ומופעי מוזיקה. בבוקר יום שבת בשעות 9:00־14:00 יתקיים ברחבת מוזיאון ״בית הרצל״ שביער חולדה האירוע שיחתום את הפסטיבל. הוא יכלול הפנינג עם יריד אמנים ואיכרים, דוכני מזון, סדנאות יצירה, הופעות ומשחקי רצפה.
כחלק מאירועי הפסטיבל יתקיימו כאמור בתים פתוחים וכן סיורי מורשת ותיירות. הסיורים, שלושה במספר, יתקיימו במהלך בוקר יום שישי.
הסיור הראשון יעבור בחוות שפון ובית אלנבי בקיבוץ נצר סרני. הסיור השני יכלול ביקורים בגן הפסלים ובסדנת האמן של גדי פריימן במשמר דוד, במצפה טל בקיבוץ חולדה ובבית הרצל ביער חולדה.
סיור נוסף יעבור במשק לין שבכפר ביל״ו, בסטודיו לקרמיקה של קרן בכפר ביל״ו וכן בבית החמרה בקיבוץ נען.
כל הסיורים ייצאו בשעה 9:00 בבוקר והם ללא תשלום.
ישן וחדש
המועצה האזורית גזר, השוכנת באזור השפלה, היא מקום מפגש של ישן וחדש. אזור שבו לצד אתרים היסטוריים חשובים כמו תל גזר מתפתחת סביבה חקלאית עשירה. לצד הגפנים, המטעים והשדות יש אין ספור אטרקציות ומסלולי טיול מקסימים.
אם אתם מגיעים לגזר לא צריך להתמהמה הרבה כדי למצוא מה לעשות. במשק לין בכפר ביל״ו, לדוגמה, יש עסק משפחתי שקיים כבר 40 שנה. הם שמחים לגלות לתייר המזדמן מה פירושו של עיסוק בייצור מזון פרימיום על בסיס דבש. המשק, שהוא מוביל בתיירות חקלאית, מאפשר הצצה לעולם של הדבורים. מרכז המבקרים שלו כולל מסלול שבו נגלים השלבים השונים בתהליך ייצור הדבש ובחיי הדבורה.
זהו אחד האתרים הכלולים בסיורים שמוציאה המועצה, אך המבקרים מוזמנים להגיע גם עצמאית, בתיאום מראש.
בסמוך למשק נמצא גם ביתה של תמר לין, בת 80, העוסקת באמנות. היא מציירת, מפסלת בקרמיקה ובעיסת נייר ויוצרת בפסיפס, והיא תארח מבקרים ושוחרי אמנות כחלק מפעילות בתים פתוחים.


תמר לין, בתים פתוחים. צילום: מיטל שרעבי
חלק נכבד מחוויית הפסטיבלים הוא המפגש עם האנשים. למשל חגית ברזני, בחורה עירונית שעברה עם משפחתה ליד רמב״ם. כחלק מהמעבר למושב שקט ופסטורלי היא הגשימה חלום רחוק והחלה לעסוק בשזירת פרחים.
במסגרת מיזם הבתים הפתוחים היא תערוך סיור בסטודיו שלה, תכין זרים ועציצי במבוק ותמכור פרחים בתפזורת.
הסיורים יתקיימו בין השעות 9:00־14:00. פרטים בטלפון: 8080370־054.
גבינות סבתא
עוד מקום שבו תוכלו לשמוע סיפור על משפחה ששינתה את חייה - והקימה מחלבה מצליחה - הוא משק פרילי במושב עזריה. בני המשפחה מכינים גבינות בוטיק על פי מתכונים שקיבלו מהסבתא. חמישה אחים במשפחה וכל אחד מהם מופקד על חלק אחר בפעילות המחלבה, שהיא בעלת ותק של 20 שנה.
כדי לטעום מהגבינות ולשמוע איך הכל התחיל תצטרכו להגיע להפנינג ביער חולדה או לערב הפתיחה שמתקיים ביקב ברקן. נוסף לכך, אנשי המשק ישתתפו בפעילות בתים פתוחים במהלך יום שישי ויציעו גם סיורים במחלבה וברפת הצמודה.


פרות במחלבה. צילום: מיטל שרעבי
סיורים וטעימות במחלבה ביום שישי בשעות 13:00-9:00. לתיאום מראש (לא בשבת): 052-8365787.
דרך נוספת לטעום מהתוצרת המקומית היא בביקור ב״מלוא הטנא״ בסמוך לכרמי יוסף. זוהי חווה חקלאית אורגנית עם בוסתן, ומגדלים בה יותר ממאה מינים של ירקות ופירות.
הבעלים של המקום, חילף מנחם, מתמחה גם בעשיית שמן זית, פירות יבשים, טחינת קפה וחלווה. זו הזדמנות נפלאה לטעום מעט מהתוצרת המקומית האורגנית, לסייר בין הגידולים ולצאת עם שלל הביתה או מספיק מטעמים לפיקניק בטבע.
איפה אוכלים?
ואם כבר מטעמים, אז איפה באמת אוכלים? יש לנו שתי המלצות. הראשונה היא ״קפה אורלי״ בקיבוץ נען. בית הקפה שלצדו חנות יד שנייה נפתח לפני כעשור. בהתחלה פעלה במקום רק חנות הבגדים. לאחר שנתיים החליטו הבעלים להרחיב את הפעילות ולפתוח גם בית קפה לחברי הקיבוץ.
המקום אינטימי ומעניק תחושת ביתיות. הוא פתוח בכל ימות השבוע ומציע תפריט חלבי. במהלך סוף השבוע של הפסטיבל יגישו במקום ארוחות בוקר ובראנץ׳ ״חוויה בכרם״ המבוססים על חומרי גלם מקומיים. שעות הפתיחה: 8:00־16:00. בשבת עד 15:00. טלפון: 9372078־08.
מסעדה מקומית נוספת שלא כדאי לפספס היא דווקא חומוסייה. ״זרזיר״ החלה לפעול במרכז המסחרי של כרמי יוסף. זרזיר (זהר) החליט לפתוח חומוסייה אחרי שנים רבות שבהן עבד בתחום ההייטק. את החומוס הוא שדרג עם הזמן וכעת התרחב לסניף נוסף בבריכת היישוב.
הסניף החדש פתוח כרגע רק בתקופת הקיץ. הוא כולל תפריט מורחב עם בשר, פסטה ופיצה. האוכל ב״זרזיר״ לא דומה כלל לזה של מסעדה של בריכה: הוא מושקע ואיכותי ומתאים מאוד למשפחות שמטיילות ומחפשות אוכל טוב במחירים נוחים. שעות הפתיחה: שני עד שבת - 9:00־20:00. ראשון -16:00־20:00.


חגית פרחים. צילום: מיטל שרעבי
המקום: המועצה האזורית גזר. אופי הטיול: לכל המשפחה, ללא הליכה מאומצת. דרגת הקושי: קלה. משך הטיול: יום עם אפשרות ללינה. העלויות ונקודות המפגש: רוב הפעילויות בפסטיבל יהיו פתוחות לקהל הרחב ללא תשלום. הסיורים ״צאו משתי נקודות - בית חשמונאי וחניון יוחננוף בביל"ו - בהרשמה מראש בטלפון: 6569296־050.


חווה אורגנית. צילום: מיטל שרעבי
יש אפשרות לצאת לסיורים באופן עצמאי. מפות לסיורים יינתנו בתחנת המידע בכניסה לבית חשמונאי. פרטים נוספים: בדף הפייסבוק של המועצה האזורית גזר.


גבינות. צילום: מיטל שרעבי