לאחר שהתאוששנו מיום הכיפורים, הגיע הזמן להתחיל לתכנן את הפעילות בחול המועד סוכות. חופשת סוכות היא תקופה נפלאה בשנה, מזג האוויר מתמתן מעט ומתחילים להריח את הסתיו.



בשבוע של החג צפויים לטייל ברחבי הארץ אלפי מטיילים, ובהתאם לכך יש המון פסטיבלים מצפון ועד דרום. מעבר לפיקניקים, סיורים בטבע ובילויים באטרקציות הרטובות, קבלו המלצה לכמה מאירועי החג השווים ביותר. 


עולים גבוה


אם יש אירוע שהפך למזוהה עם החג, זהו ללא ספק "מהגלבוע אל הנגב מגבוה" - פסטיבל הכדורים הפורחים הבינלאומי. הפסטיבל, המתקיים זו השנה החמישית, מתאפשר באמצעות שיתוף פעולה בין המועצה האזורית גלבוע ועמותת תיירות שקמה בשור. 
 
לפסטיבל יגיעו טייסי כדורים פורחים מכל העולם. הם ישתפו פעולה עם הטייסים הישראלים ויחד ימריאו למטס משותף ויצבעו את השמיים בכל צבעי הקשת. 
בנוסף, בזמן שקיעת השמש יעלה מופע NIGHT GLOW. ביום השני של הפסטיבל, ממש עם שחר, תוכלו לראות מקרוב את תהליך ניפוח הכדורים, רגע לפני שהם עולים לאוויר. 
 
הפסטיבל השנה יכלול שני אירועים מרכזיים. הראשון יתחיל בגן הלאומי מעיין חרוד בגלבוע, בין התאריכים 29־30 בספטמבר. האירוע השני יתקיים בפארק אשכול בצפון הנגב בין התאריכים 1־2 באוקטובר. שיאם של שני האירועים הללו יתרחש בצניחה חופשית מכדור פורח - מול הקהל. 
 
בכל אחד מהאתרים הללו יתקיימו אירועים ייחודיים למקום: מופעים, יצירות לילדים, מתופפים ומתנפחים. בין לבין תוכלו לשכשך במעיינות.  מחיר: 139 שקל לאדם (מגיל 3), 399 לחבילה משפחתית. הכרטיס כולל לינת שטח בפארק ואת כל הפעילויות שיתקיימו במשך היומיים, למעט טיסה בכדור פורח. לפרטים נוספים: www.gobalon.co.il. 

נכנסים לבית 

חג סוכות הוא זמן מצוין לצאת אל המרחבים הפתוחים וליהנות מהפעילויות שמציעים האתרים בחבל מודיעין. האזור, שנמצא במיקום מצוין בין תל אביב לירושלים, מציע למבקרים במהלך החג שלל הפעלות משפחתיות. 
 
בין היתר, תתקיים במקום תערוכה קבוצתית של אמני חבל מודיעין בנושא "בית", שתוצג בהיכל התרבות החדש באיירפורט סיטי. כמו כן, כחלק מחגיגות המסיק יתקיימו בחוות גלעד סדנאות לכבישת זיתים. בחוות הזיתים אלאדין תוכלו לבקר בפינת חי ולמסוק וליצור שמן בבית בד. פעילות נוספת, המתאימה לכל המשפחה, תתקיים בסדנה ליצירת בובות עץ של סבא מוטי.
פרטים על כל הפעילויות: 9728999־03.

מוסקים זיתים

לאחר ההצלחה שלו בשנה שעברה, ארגון השומר החדש יקיים גם השנה את פסטיבל המסיק. הפסטיבל שיתקיים בחוות עין כמונים בגליל התחתון יתפרס על פני יומיים. המבקרים יוכלו לקחת חלק בסיור מודרך שיעבור במטע זיתים, ללמוד על הזנים השונים, למסוק זיתים ולהכין זיתים. 
 
כמו כן, במקום ישנן פינת ליטוף שבה יהיה ניתן גם להאכיל עזים, עמדת הכנת פיתות בטאבון ופינות יצירה להכנת קישוטים לסוכה, ציורים וזרים. מי שירצה תמונה למזכרת יוכל לקבל אותה בעמדת צילום, עם תחפושות של שומר ותפאורה חקלאית.
 
פסטיבל המסיק: 30.9־1.10 בין השעות 9:00 עד 17:00. הכניסה ללא תשלום. מותנה בהרשמה מראש בטלפון: 8818205־050.

מתיישבים בטבע 
קרן קימת לישראל תארח באגמון החולה את פסטיבל החקלאות וההתיישבות גליל־גולן. זוהי הזדמנות נפלאה לראות מקרוב את כל הפיתוחים החקלאיים והטכנולוגיים החדשים, ללמוד על צורות התיישבות שונות ולבלות בלב השדות. הפסטיבל יימשך שלושה ימים, שבהם תוכלו להתחבר לאדמה, לחי ולצומח. 
כחלק מפעילויות הפסטיבל יתקיים שוק איכרים מתוצרת מקומית. בביתן קק"ל תוכלו ללמוד על הפעילות של הארגון למען הציפורים, להכין חולצות ותיקי בד. בנוסף, במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו הצגות ילדים לאורך היום.


אגמון החולה. צילום: הדר יהב

 
פסטיבל החקלאות וההתיישבות: 29.9־1.10 בין השעות 10:00־15:00. הכניסה ללא תשלום.

עובדים במטבח
לרגל חג הסוכות יתקיימו ב"חוויית נהריים בגשר" פעילויות מיוחדות לכל המשפחה. בין היתר תתקיים במקום סדנת אפייה בתנור אבנים היסטורי. בנוסף, יהיה אפשר להתנסות בסיורים ובמיצגים. למשל, סיור בעקבות חלוצי קיבוץ גשר, שהדפו את צבאות הלגיון הירדני באחד הקרבות הקשים של מלחמת יום העצמאות. במהלך הסיור תיחשפו לסיפור חייו של פנחס רוטנברג, שהקים מפעל לייצור חשמל, שפעל עד למלחמת העצמאות. 

לכבוד החג ייסע ויצפצף קטר בן 100 שנה. קטר זה שימש את תחנת הכוח בנהריים. 

סדנת האפייה: בין 29.9 ל־2.10 בתיאום והרשמה מראש. לפרטים נוספים ולהזמנות: 6752685־04.

עושים קניות

רחוב השוק הנבטי מתעורר לחיים, כשבגן לאומי ממשית בדרום וקיימו את בזאר הרחוב המסורתי. זוהי הזדמנות נהדרת להגיע אל הגן הלאומי, להתחבר אל ניחוחות העבר, לדבר עם הסוחרים המקומיים וליהנות מהצבע והקולות של העוברים ושבים. 

הסוחרים שיציגו בשוק ימכרו עתיקות, וממש כמו בכל שוק אותנטי תוכלו למצוא דברי נחושת, שטיחים, תבלינים, יצירות אמנות ומטעמים. מי שיסתובב בשוק יוכל גם לראות מקרוב איך פעלו בעלי המלאכה המסורתיים: מנפח הזכוכית, דרך הקדר והנגר, כשכל הזמן ברקע תושמע מוזיקה.
 
במהלך היום יתקיימו סדנאות לילדים, יפעל מתחם משחקי חשיבה עתיקים, תתקיים פעילות קדרות באובניים, בנייה בלבני בוץ ועוד. בכל שעה עגולה תוכלו להצטרף להדרכות בסמטאות העיר העתיקה. 
 
השוק הנבטי: 28.9־3.10 החל משעה 10:00. כניסה לשוק כלולה במחיר הכניסה לאתר.

מתחברים לפפריקה

בחוות "דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית יקיימו את פסטיבל הפפריקה השביעי. סוכות, חג האסיף, הוא הזמן לקחת חלק בחוויה חקלאית שתחבר אתכם לתבלין האדום שנמצא בכל מטבח בארץ. 


התבלין ההונגרי האהוב, פלפל פפריקה. צילום: ענת לוי

במהלך חול המועד תפתח בפניכם החווה את שדות הפפריקה. תוכלו לצאת לסיור מודרך בעגלה ולשמוע סיפורים על נפלאות הפפריקה. בנוסף לסיורים, יתקיימו במקום סדנאות קולינריות, יועלו הצגות ילדים, ואפשר יהיה ליהנות ממתחם בועות, כתב חידה ופעילויות יצירה. דרך התבלינים: 26.9 עד 4.10 בין השעות 10:00־17.00. הכניסה לפסטיבל ללא תשלום. חלק מהפעילויות בתשלום סמלי.

קוטפים לחברה

ארגון לקט ישראל מזמין את המטיילים למושב נהלל בעמק יזרעאל לקחת חלק בקטיף ירקות ופירות למען אוכלוסיות נתמכות. הקטיף הוא אירוע חווייתי המתאים לכל הגילים. הוא מאפשר לציבור להשתתף בפעילות חווייתית, שבסופה גם תעשו משהו למען הזולת. הפירות והירקות שייקטפו במהלך הפעילות יחולקו ללא תמורה למשפחות נתמכות ברחבי הארץ.

חניכי השומר הצעיר מציגים את המסיק. צילום: חן תמרי

קטיף לקט ישראל: 29.9 בין השעות 10:00־14:00. מותנה בהרשמה מראש באתר  www.leket.org.