פחות משעת נסיעה מתל אביב, או מחיפה, והגעתם למועצה האזורית מנשה. כאן, מזרחית לחדרה, בשטחים שבין עין שמר לעירון, על רקע הנוף המקסים, חיים להם יהודים וערבים בשכנות - בקיבוצים, במושבים ובכפרים. לקראת חגי תשרי חברו אנשי המועצה לפורום "דרכים שלובות", ובמהלך חול המועד סוכות הם יקיימו יחד פסטיבל ייחודי לכל המשפחה - פסטיבל האתרוג.



פורום "דרכים שלובות" מאגד תושבים יהודים וערבים מאזורים שונים בארץ, שפועלים למען דו–קיום. חבריו מאמינים כי באמצעות תיירות משותפת יצליחו לקרב לבבות, לעודד היכרות עם המגזרים השונים, ולחזק את השותפות בין העמים.



במסגרת פסטיבל האתרוג, שיתקיים ב-21-19 באוקטובר, יוכלו המטיילים להגיע לאזור, ליהנות ממגוון פעילויות חג, סדנאות, אטרקציות, מופעים וסיורים. בשלושת הימים ניתן יהיה להתנסות במסיק זיתים ולהכין שמן זית, לאפות לחמניות טריות, לקטוף צמחי תבלין, לגלות את המסתורין מאחורי הצמחים הטורפים, לנסוע בטרקטור וליהנות מעוד הרבה הפתעות מלבבות.



כמו כן, במהלך הפסטיבל יתקיימו מספר טיולים מודרכים. תוכלו לצאת למסע בעקבות "פולמוס האתרוגים" ולגלות את שפת הטבע במסלול האלונים העתיקים. מי שמעוניין לקחת את הטבע אליו הביתה, יוכל לעשות זאת בשוק החקלאי-חברתי מנשה שיתקיים במתחם הקניות של גן שמואל. במקום תוצע תוצרת חקלאית מקומית.



כדי שתוכלו למצוא את דרככם בפסטיבל האפשרויות הבלתי מוגבלות הזה, הנה מספר המלצות.



חי, צומח, דומם


מועצה אזורית מנשה לא מוכרת למטיילים כמו הגליל והגולן, אבל יש בה לא מעט הפתעות. לחובבי הטבע מומלץ לבקר ב"חי, צומח, דומם" בתלמי אלעזר.


המקום, שמוכר גם כ"האטרקציה של דני", הוא פנינה שפותחת בפני הציבור את עולמם של הצמחים.



את המקום מפעיל דני בן אברהם, שבמשך שנים עמל על איסוף צמחי מדבר. את הצמחים הוא אוסף בטיוליו ברחבי העולם. כיום הוא מחזיק לדבריו באוסף הגדול ביותר בארץ של צמחייה קסרופיטית (קסרו = יובש, פיט = צמח). במתחם שלו במושב הוא מציג תערוכה ייחודית ובה סוגים שונים של צמחים, גם טורפים. במהלך ימי הפסטיבל הוא מזמין את המטיילים לקחת חלק בפעילות, הכוללת סיור בתערוכה וסדנת יצירה שבסופה מקבלים עציץ.


מחיר השתתפות: ילד 20 שקל, מבוגר 25 שקל. מתאים למבקרים מגיל 6 ומעלה. בתיאום מראש בטל׳: 050-7324444.


"חי, צומח, דומם" בתלמי אלעזר. צילום: מיטל שרעבי
"חי, צומח, דומם" בתלמי אלעזר. צילום: מיטל שרעבי


תבלין בגן


בחוות התבלינים וצמחי המרפא האורגניים של נאוה, תזונאית ונטורופתית, תוכלו להשלים את החיבור לטבע במסע בעקבות הקשר בין צמחים לרפואה. בחווה בגן השומרון תמצאו גן ירק מקסים, מבוך ריחני שבו הילדים ישמחו ללכת לאיבוד, מתקן שיווי משקל, עמדות האכלת צבים ועוד.



בחווה של נאוה תוכלו לחוות פעילויות אקולוגיות בעלות ערך בריאותי כמו סדנאות, סיור בחממה אורגנית, הרצאה שכותרתה ״עדיף לחלוט מאשר לחלות״, שבה יוסבר למה שתיית צמחי תבלין תורמת לבריאות - והכל בצל עצי הפקאן. לצד הפעילויות תוכלו לטעום מחליטת הבריאות האישית של נאוה ולהכין לעצמכם מזכרת אורגנית.



בימי הפסטיבל יורחבו הפעילויות. אפשר יהיה למשל להכין פיתות על הסאג', הילדים יקבלו עציץ לשתילה, והמבקרים ילגמו מחליטת צמחים ומשייק פירות.


מתי: 19 ו־20 באוקטובר, בשעות 10:00־16:00 (שני מחזורים של שלוש שעות, ב־10:00 וב־13:00). מחיר: ילד 40 שקל, מבוגר 30 שקל. הרשמה מראש בטל׳: 052-3719196.

חוות התבלינים של נאוה. צילום: מיטל שרעבי
חוות התבלינים של נאוה. צילום: מיטל שרעבי


חצר ראשונים


החצר הישנה בקיבוץ עין שמר היא ביתו של מוזיאון המציג את ימי ראשית ההתיישבות הציונית. במקום נמצא שחזור של צריף חדר האוכל הקיבוצי, ובו כל החפצים והדמויות האופייניים להתיישבות.



במהלך חול המועד סוכות תתקיים ברחבת המוזיאון פעילות חלוצית: תלבושות של חלוצים, אפיית לחמניות בתנור אבן ועוד. כמו כן, אפשר יהיה להתנסות במסיק זיתים באדמות הקיבוץ. משפחות עם ילדים מוזמנות לצאת עם מדריכים לשטח ולאחר מכן להמשיך אל בית הבד הישן, שם יפיקו שמן זית. מכיוון שהמסיק וההפקה של השמן מלכלכים, מומלץ להביא זאת בחשבון כשבוחרים את הבגדים באותו יום.



בסיום הפעילות אפשר יהיה לעצור לביקור במוזיאון הטרקטורים ולראות תצוגה מרהיבה של כלים חקלאיים. כל הכלים במקום פועלים ועברו שימור. למשל, מכונה בריטית בעלת מנוע קיטור משנת 1875. אפשר למצוא במקום את ה"זאטוט", טרקטור שיוצר בארץ בשנות ה–50, וטרקטור אמריקאי שהוצנח בג'ונגלים של בורמה במלחמת העולם השנייה. כמו כן, יש במוזיאון פאזלים לילדים ודפי ציור.



מתי: 20-18, 22 באוקטובר, בשעות 10:00־16:00. ב־21 באוקטובר, בשעות 10:00־14:00. משך הפעילות: שלוש שעות. מחיר: 40־45. פרטים נוספים בטל׳: 04-6374327.



מוזיאון הטרקטור בעין שמר .צילום: מיטל שרעבי
מוזיאון הטרקטור בעין שמר .צילום: מיטל שרעבי


חוות השלום


בלב כרם זיתים עתיק נמצאת חוות אבו ג׳מיל, חווה אקולוגית השומרת על הסביבה, על הקשר בין יהודים לערבים ועל המורשת הערבית. את החווה מטפחת ומפעילה חנאן אבו מוך עם צוות שלם של נשים בכל הגילים. חנאן היא דמות מוכרת באזור שתורמת רבות לקידום מעמדן של נשים ערביות בחברה.


בחווה הכפרית לשלום בבאקה אל־גרבייה, שמתפרשת על פני דונמים רבים, תמצאו אטרקציות רבות, כולל חגיגת המסיק. בין שבילי החווה, שבה אפשר לטייל שעות, אפשר לראות דגם של בית ישן, באר, גינת תבלינים ועצי פרי.



אם אתם מגיעים בתקופת הפסטיבל, תוכלו להשתתף בפעילות שעוברת במספר תחנות: הכנת פיתות, מסיק זיתים, הדרכה בבית בד עתיק, תחנה שבה דופקים את הזיתים ומתבלים אותם לאכילה, ותחנה אחרונה שבה מדגימים איך יוצרים סבונים משמן זית.


מתי: 20-19 באוקטובר, בשעות 10:00־16:00.
משך הפעילות: שלוש שעות. מחיר: 40 שקל.
פרטים נוספים בטל׳: 052-5446399. 



החווה הכפרית לשלום. צילום: מיטל שרעבי
החווה הכפרית לשלום. צילום: מיטל שרעבי


איפה אוכלים


מכיוון שכל הפעילות בפסטיבל קשורה לאדמה ולחקלאות, הדרך הטובה ביותר לסיים את היום היא בארוחה כמו של פועלים בשדות. המקום שיספק לכם את החוויה הוא "חומוס ואהבת", חומוסייה שהפכה למקום מפגש עבור אנשי היישובים באזור, חיילים ותלמידים.



החומוסייה שוכנת במבנה של תחנת דלק ליד ברקאי. הבעלים מושון מוסיוב פתח אותה לפני כשלוש שנים אחרי קריירה בתחום הפיננסים. הוא החליט לצאת לדרך חדשה שתחבר אותו עם הארץ ועם תושביה, והחומוסייה הקטנה שלו, שבה עובדים יהודים וערבים, עושה בדיוק את זה.



התפריט כולל את כל מנות החומוס השגרתיות, עם תוספת של תיבול אישי. ותתכוננו לקינוח המפתיע: ערגליות. בפסטיבל מציעים כאן מנה ולימונדה ב–30 שקל. חצי מנה ולימונדה יעלו 23 שקל.



"חומוס ואהבת". צילום: מיטל שרעבי
"חומוס ואהבת". צילום: מיטל שרעבי



המיקום: מועצה אזורית מנשה.
משך הטיול: כחצי יום.
אופי הטיול: מחייב רכב, מתאים לכל המשפחה.
הוראות מיוחדות: מומלץ לבוא בלבוש נוח ולהצטייד בכובע.
פרטים נוספים באתר:
www.menashe.co.il.