פסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה שייפתח היום, שישי, מציג כבר ותק מרשים - 17 שנה - וככל שחולף הזמן צובר עוד ועוד מעריצים. ברוח שבועות, חג הקציר, במוקד האירועים הפעם יעמוד הדגן. כלומר, היכרות עם מאפים ולחמים של עדות שונות, וגם סדנאות בישול וסיורים קולינריים. במהלך סופי השבוע של חודש מאי יוכלו חובבי האוכל והטיולים לספק את תאוותם הקולינרית והאתגרית ביישובי המועצה האזורית מטה יהודה, מרחק נסיעה קצר יחסית ממרכז הארץ.



הם ימצאו באזור מרחבים פתוחים, כרמים, מנזרים, מערות נסתרות, מסלולי טיולים, תצפיות נדירות, אוכל כמובן ומארחים שתמיד יהיו שמחים לקבל מבקרים. הפסטיבל למעשה מציע שילוב מושלם: מפגש עם אנשים במטבח הביתי שלהם, הנאה מהטבע ואטרקציות משפחתיות. אזור מטה יהודה ידוע בזכות מבשלות הבירה והיקבים הרבים הפזורים בו, ואתם תוכלו להשלים את החוויה בשתיית כוס יין מול הנוף המרהיב.



הפסטיבל, כאמור, יוצא לדרך בסוף השבוע הנוכחי, אבל האירוע המרכזי שלו יתקיים רק ב־29 במאי, תחת הכותרת "מוציאים לחם מן הארץ". הוא יחל במתחם "לחמל'ה" בגבעת ישעיהו, שם תוכלו לפגוש את אופות האזור שיכינו בין היתר פוקאצ'ות, אינג'רה וחלות בריוש. בהמשך יתקיימו ביקב ספרה הסמוך הרצאות על הלחם ותולדותיו. לקינוח, ב־22:00 יפתח אורן שמואלי את המאפייה שלו, "ברדלי", גם כן בגבעת ישעיהו, לסדנת אפייה.



עיזה פזיזה. במחלבה יסבירו על תהליך ייצור הגבינות. צילום: מיטל שרעבי
עיזה פזיזה. במחלבה יסבירו על תהליך ייצור הגבינות. צילום: מיטל שרעבי



הפסטיבל יוציא בכל שישי סיורים קולינריים מודרכים שבהם המשתתפים יזכו לטעום את התוצרת של מטה יהודה, שכוללת גם בשרים. מחיר הסיור הוא 130 שקל לאדם (הרשמה מראש). הפעילות באירועים השונים מתאימה לבודדים, לזוגות ולמשפחות. כדי שלא תלכו לאיבוד בשפע האירועים של הפסטיבל, הנה כמה המלצות שיסייעו לכם במהלך הביקור.



עיזה פזיזה


תיירות חקלאית היא ענף שפורח בשנים האחרונות. במחלבת "עיזה פזיזה" במושב טל שחר מבקשים להזכיר לנו מהיכן מגיעים למקרר שלנו מוצרי החלב. במקום עורכים סיורים (בתיאום מראש), מקיימים סדנאות גבנות וכמובן מסבירים על תהליך הייצור. בהמשך עוברים בדיר ומאכילים את העזים, צופים בפעילות המחלבה, ולבסוף טועמים מהתוצרת המקומית.



יש אפשרות לשדרג את הביקור: סדנת הדגמה - הכנת גבינה צ'רקסית וקטיף בגינה אורגנית. 


מחירים: 30־25 שקל לסיור טעימות. 45־36 שקל לסדנת הדגמה. 80 שקל לסדנת הכנת גבינה אישית. פרטים בטל': 08־6102876, 052־2589900.



יין מהחבית 


אחרי שטעמתם גבינות עזים משובחות ב"עיזה פזיזה", תוכלו להתרווח עם כוס יין ב"יקב שריגים" שנמצא ביישוב שריגים (לי־און) בפארק בריטניה אשר בעמק האלה. היקב הוקם לפני 15 שנה ומייצר 3,000 בקבוקים בשנה, מה שמכניס אותו להגדרה של יקב בוטיק.



בעלי היקב מעוניינים לקיים קשר אינטימי עם הלקוחות שלהם. לכן הם לא משווקים את היין בחוץ וניתן לרכוש אותו רק במקום. הם מייצרים בלנדים מארבעה זנים של ענבים: קברנה סוביניון, קברנה פרנק, פטי ורדו ומרלו.



המבקרים יכולים לצאת לסיור ביקב, לשמוע הסברים על תהליך הייצור ולהיכנס לחדר החביות.


מחיר: 25 שקל לאדם (כולל טעימה של שלושה סוגי יינות). טל' לתיאום ביקור: 050־6234110.



השילוש הקדוש


גבינות ויין הם שילוב מושלם. כשמוסיפים לחם - זה כבר הופך לשילוש הקדוש. לכן אני ממליצה לעבור בגבעת ישעיהו, כפי שסיפרנו, כדי לטעום מאפים מעשה ידיה של האופה דנה כפיר.



לחמל'ה. קיוסק קטן ואינטימי בחצר רחבת ידיים. צילום: מיטל שרעבי
לחמל'ה. קיוסק קטן ואינטימי בחצר רחבת ידיים. צילום: מיטל שרעבי



דנה מפעילה את "לחמל׳ה", קיוסק קטן ואינטימי בחצר רחבת ידיים. תפגשו אצלה ספות, כיסאות ושולחנות וינטג' שאספה, שעליהם רובצים לקוחות מכל רחבי הארץ, ששותים קפה או מיץ סחוט, אוכלים מהכריכים הנפלאים ומקנחים בעוגה.



דנה הגיעה לתחום במקרה. במהלך אחד ההריונות שלה היא חשה צורך לאפות, רכשה ספרים בתחום והחלה לאפות לחם בחדר קטן בביתה. לאחר מספר ניסיונות היא החלה למכור את הלחמים לשכנים. בהמשך הוסיפה מכונת קפה, כדי שיהיה מה לשתות עם המאפים. הפעילות התרחבה עד שדנה רכשה עגלה, אשר עומדת כבר שלוש שנים בלב המרחבים הפתוחים.



לב המקום הוא כמובן הלחם: כוסמין, עם אגסים, עם אגוזים, לחם דגנים עם מעט דבש וקמח, לחם "פועלות" ולחם וויני על שם אשתו של נלסון מנדלה.


פתוח בין שלישי לשישי (14:00־8:00).



תוצרת ארגנטינה 


אחת החוויות המקסימות בפסטיבל היא הארוחה בבתים של התושבים המקומיים. יעל ואבי רוזנבוים מארחים בחצר ביתם חובבי בשר, ויש להם גם פתרונות לצמחונים שנקלעו במקרה למקום.



בחצר ביתם, הנושקת ליער ביישוב שריגים, הם מפעילים גריל ענק, שבו צולים נתחי בשר איכותיים על פי המסורת הארגנטינאית. בני הזוג הם מומחים בתחום - בעברם היו בעלים של סניף ירושלמי מרשת אל גאוצ'ו. חלוקת העבודה ביניהם די ברורה: אבי על הגריל, יעל אחראית לתפאורה שמסביב לבשר: סלטים, ירקות צלויים וכמובן קינוחים.



הגריל של משפחת רוזנבוים. למי שמעוניין לטעום את התוצרת של המטבח הארגנטינאי. צילום: מיטל שרעבי
הגריל של משפחת רוזנבוים. למי שמעוניין לטעום את התוצרת של המטבח הארגנטינאי. צילום: מיטל שרעבי



בימי הפסטיבל משפחת רוזנבוים פותחת את החצר שלה למבקרים שמעוניינים לטעום את התוצרת של המטבח הארגנטינאי, והכל באווירה משוחררת ונעימה.



מחיר הארוחה: 150 שקל לאדם (מנת בשר של 300 גרם). טל' לתיאום מראש: 054־5987231.



נכנסים לסדנה


הפסטיבל אומנם מתרכז באוכל, אבל יש עוד מוקדי עניין: אמנים מהאזור פותחים את הסטודיות והגלריות שלהם עבור המבקרים שמחפשים ערך נוסף מלבד מילוי הבטן.



אולה ברנר, בוגרת בצלאל, היא בעלת סטודיו לניפוח זכוכית במושב אביעזר. בסטודיו שבנתה היא יוצרת פסלים, כלי נוי וכלים שימושיים וגם מעבירה סדנאות למשפחות ולילדים מגיל 9. יש גם אפשרות ליהנות מקורסים - 12 מפגשים - למי שרוצה להכיר יותר לעומק את התחום. מדובר בסדנאות חוויה קצרות, 20 דקות בסך הכל, עד 16 איש.



תהליך הפיסול בזכוכית מורכב וכולל התעסקות עם תנורים לוהטים, ולכן כל משתתף זוכה לליווי צמוד במיוחד. אחרי שבוחרים צבעים ודוגמאות לכדור הזכוכית שרוצים ליצור, אולה עוברת בין המשתתפים ומסבירה על העבודה הצפויה: טבילת הזכוכית החמה בצבעים, העיצוב בתנור והמעבר לתנור הסופי, שם היצירה נחה בלילה. לאחר כל סדנה, אולה שולחת אליכם את היצירה. חוויה מגניבה ומומלצת.


מחיר: 130 שקל לאדם לסדנה קצרה. בתיאום מראש בטל': 052־3873185.



פרטים נוספים על אירועי הפסטיבל ורשימת המשתתפים:


www.tour־yehuda.org.il, 8108*