יוון היא יעד פופולרי עבור הישראלים גם בימים שאחרי החופש הגדול ותקופת החגים. הסתיו במדינה מושך רבים ומציע חופשות בהילוך נמוך. הבטן–גב לא עזב ונוסף לכך אפשר ליהנות מטיולים בעלי אופי קולינרי ותרבותי. אנחנו מכירים כמעט את כל השמות והאטרקציות ביוון, אבל יש עדיין מקומות שרק מחכים שיגלו אותם וממתינים לנופשים שאוהבים דילים של הדקה ה–90. למשל האי אביה, השני בגודלו ביוון, אחרי כרתים. פה אפשר למצוא כמובן חופים ומסעדות טובות וגם אתרים ארכיאולוגיים. מדובר באזור שאהוב מאוד על התייר היווני, ואין סיבה שגם אנחנו לא ניהנה מכל הטוב שיש לו להציע.

קל מאוד להגיע לאביה. סיפור של שעתיים מאתונה - שיט במעבורת שמגיעה עד חלקידה (חלקיס), העיר המרכזית באי. מול החופים הפתוחים, כשהבריזה הקרירה מלטפת את הפנים, תתחברו לקסם של המקום. ויש כאן הרבה יותר מים: טיולי הייקינג, טיולים בין נחלים זורמים ושיטוט בין עתיקות ומסעדות, שם אתם מחליטים מה מבשלים, לפי השלל שנתפס בבוקר בים. וכמובן גם חנויות קטנות המציעות בגדים ואביזרים, וטיילת מעט מיושנת אבל מלאת טברנות.

דלפי. ביקור במרכז העולם. צילום: מיטל שרעבי
דלפי. ביקור במרכז העולם. צילום: מיטל שרעבי


בניגוד למיקונוס וקוס, כאן תיירות, כאמור, היא בעיקר מקומית. בהתאם לזאת, מתברר, מקומות הלינה הם פחות יוקרתיים. באביה יש מלונות בוטיק קטנים, כמה גדולים ומפוארים יותר, והרמה לא נמוכה ולא גבוהה מדי. בחלקידה יש קהילה יהודית קטנה, מהוותיקות באירופה. היא כוללת כ–60 איש ובית כנסת שפעיל בשבת בשם "ירושלים הקטנה".

הכי טרי

אנחנו לא בשיא הקיץ והעניין כאן הוא כבר לא רביצה אלא טיול וחקירה של האזור. לכן יוצאים מחלקידה ומתוודעים לשתי עיירות: מרמרי וקריסטוס, הנמצאות בצד הדרומי של אביה.

מרמרי נמצאת כשעתיים נסיעה מחלקידה. זוהי עיירה די מנומנמת, אבל תהיו בטוחים שמסעדות הדגים ברחוב הראשי שלה יעוררו אתכם. כדאי גם לעצור באחת הטברנות שנמצאות על קו החוף ולהזמין ציזיקי, דגים ופירות ים וכמובן סלט יווני. האוכל המקומי הוא לא מתוחכם במיוחד, יש בו מעט מרכיבים, אבל אין טרי ממנו.

בקריסטוס תרגישו כבר באמת כמו במקום תיירותי. המון מלונות וגם יקבים. אחד היקבים שבהם כדאי לכם לעצור הוא "מונטופולי", שנמצא באתר ארכיאולוגי, וממנו אפשר לבצע תצפית על העיר. במקום שרידים של קריסטוס העתיקה שנבנתה בתקופה ההלניסטית. למשל, עמודים וחלקי פסלים. בתיאום מראש אפשר ליהנות מסיור מודרך בהיסטוריה של המקום.

בשטח היקב יש בתים שמושכרים לתיירים שרוצים להעביר במקום את חופשת הקיץ. רק לקנא. מי שנופש כאן יכול לרדת לטבול בנהר או לבקר במחלבה מקומית ולרכוש גבינות משובחות.

לימני. עיירה קטנה ומקסימה. צילום: מיטל שרעבי
לימני. עיירה קטנה ומקסימה. צילום: מיטל שרעבי


באזור החוף אני ממליצה על מסעדת "מורייס", שנמצאת בכפר הקטן פרדיסי. כאן תוכלו לטעום מנות מסורתיות כמו בשר צלוי בגריל פחמים עם תפוח אדמה. וגם פסטה פרסקה בסגנון מקומי.

לימני היא עוד עיירה קטנה ומקסימה. על פי המיתולוגיה היוונית, זהו המקום שבו זאוס והרה בילו בירח הדבש. לימני נמצאת כשעה וחצי נסיעה מחלקידה. מלבד חופים מהממים, יש בה חנויות קטנות ומסעדות חוף. בטיילת תוכלו למצוא גם פטיסרי קטן ומושלם, שבו אפשר לטעום את הקינוחים המקומיים. כאן
מומלץ להישאר לישון, בעיקר בשל הנוף הנשקף מכל חלון בעיירה.

נמאס לכם מהשקט ומהשלווה של לימני? תוכלו להצפין לאדיפסוס, הנמצאת במרחק כחצי שעה נסיעה. זוהי עוד עיירת חוף, אבל הרבה יותר מתוירת. אדיפסוס מגניבה וצעירה, ופה תוכלו למצוא מלונות עם בריכות מים תרמיים וספא. הטיילת, כצפוי, מלאה במסעדות, טברנות, מועדונים, ברים, דוכני אוכל ומוזיקה. גם קהל מבוגר מגיע לכאן כדי ליהנות מהבריכות שמעלות ריח גופרית. נחזור רגע לאוכל. המלצה: מאפה פילו עם גבינה מתוקה.

מאדיפסוס אפשר לצאת לשיט באיים הוולקניים. מדובר באיים קטנים ובתוליים שמהם אפשר לצפות בחורש המקומי ובים המושלם. אם אתם בני מזל, תוכלו לראות כלבי ים. אפשר להזמין במלון שיט בסירת מנוע. המסע נפתח, בכל מקרה, במפרץ קאבוס.

הכי גבוה

קרפניסי היא עיירת סקי בעלת גינונים אירופיים. כרגע עדיין מוקדם מכדי ליהנות מהשלג, אבל בחורף אפשר לגלוש פה בכיף. עד אז, אם אתם בעניין של טיולים, רגליים ובג'יפים, בהרים ובנהרות, הגעתם למקום הנכון. גם חובבי רפטינג ירגישו פה בבית.

באזור הזה אפשר לבקר גם בחוות גידול דגים. תוכלו לקבל במקום הסברים על אופן הגידול וגם לרכוש דגים ולטעום דגים מעושנים. לחובבי סקי מומלץ להביא בחשבון בחורף את ארחובה, עיירה המוקפת נופים שרואים רק בגלויות. לא רחוק ממנה, על צלע הר, נמצא אחד האתרים הארכיאולוגיים הפופולריים ביוון - דלפי. בעבר המקום שימש כמרכז העולם, מקום מושבו של אפולו, ומכאן חשיבותו הרבה.

דגים טריים מהים. צילום: מיטל שרעבי
דגים טריים מהים. צילום: מיטל שרעבי


עד היום האתר מהווה מוקד עלייה לרגל. בחלקו העליון אפשר לפגוש מוזיאון, מקדש ותיאטרון. בחלק התחתון תמצאו את הטולוס לאלה אתנה ועוד מונומנטים מעניינים.

ליד ארחובה תוכלו לעצור באחת ממזקקות הצ׳יפורו המוכרות באזור - וואסיליה. צ׳יפורו הוא תזקיק ענבים שמגיע לכמעט 40% אלכוהול. זהו אחד המשקאות הנפוצים ביוון וכיף גדול לשתות אותו עם קוביית קרח.

הכי מתוק

כשאתם מתכננים טיול באי אביה, כדאי לכם להכיר עוד שני יעדים. המקום הראשון הוא איטאה - כפר קטן שבו מוצאים מטיילים רבים בג׳יפים. הסיבה, כמובן, היא האזור ההררי המקיף אותו. באיטאה יש מלונות מקסימים על החוף, והמקום משמש גם לנקודת יציאה לטיולי כוכב: להרים, לדלפי, לסקי. אפשר להגיע לכאן גם דרך טיולי יום מאתונה.

אי אפשר בלי משהו מתוק. צילום: מיטל שרעבי
אי אפשר בלי משהו מתוק. צילום: מיטל שרעבי


המקום השני הוא גלקסידי - כפר קטן שהנמל שלו היה חשוב מאוד בתקופה העתיקה. אפשר להבין מדוע תושבי המקום מתמחים בבניית סירות. אפשר להגיע לפה דרך היבשה או באמצעות שייט ביאכטה. כל העניין נמצא פה במים, אז מובן שאפשר להירשם לצלילה.

בלילה אפשר למצוא בקלות מסעדות וברים שקטים. על הפרק: פירות ים, כמובן, וגם את כל מה שיש למטבח המקומי להציע. לא מעט תיירים מאירופה מגיעים לביקור כאן, בני 40 עד 60 לערך. אתם מוזמנים להצטרף אליהם. 

הכותבת הייתה אורחת שגרירות יוון בישראל