בצפון עמק יזרעאל, בלב נופים עוצרי נשימה, נוסד לפני כמעט מאה שנים קיבוץ מזרע. הקיבוץ, שנמצא ממש בין עפולה לנצרת, הוקם בשנת 1923 על ידי חלוצים שהגיעו ארצה מפולין, רוסיה וגרמניה.

מה שהחל כהתיישבות של קבוצת חלוצים קטנה, הפך בהמשך לסיפור הצלחה בעל חשיבות גדולה בהתיישבות הארצישראלית, שכן עם הזמן ההתיישבות במקום גדלה משמעותית, וחברי הקיבוץ אף “אירחו" למשך זמן רב את מטה הפלמ"ח במהלך שנות המנדט הבריטי בארץ.

אך הקיבוץ מוכר לא רק בשל החשיבות שלו במאבק על הקמת ארץ ישראל, אלא גם בשל היותו מעוז החילונים, בעיקר מאחר שהיה במשך שנים ארוכות (בעידן טרום המעדניות של עולי חבר המדינות והרשתות הקמעונאיות שבאו בעקבותיהן) בין המקומות הבודדים בארץ שבהם גידלו חזירים למאכל.

ומאחר שבמשך שנים מפעל הבשר “מעדני מזרע" של הקיבוץ היה ספק בודד של בשר לא כשר בארץ, זה הכעיס שומרי כשרות רבים.

כיום, כל זה מים מתחת לגשר, כי בשנים האחרונות הקיבוץ הפך להיות מוקד משיכה למשפחות מטיילות שרוצות ליהנות מהחוויה הקיבוצית. למזרע יש כפר נופש מהפופולריים בארץ, שנמצא בפאתי הקיבוץ וצופה אל השדות החקלאיים. המטרה של כפר הנופש היא לאפשר למטיילים לקחת חלק בחוויה הכוללת של חברי הקיבוץ, כך שאם תהיתם איך ההרגשה לאכול בחדר האוכל ולהתערבב עם שאר חברי הקיבוץ - הגעתם למקום הנכון.

חוץ מלהתערבב עם החברים בין מגשי האוכל, אורחי כפר הנופש יכולים להשתתף בשאר הפעילויות הסדירות של הקיבוץ, כמו קומזיצים, הרצאות על החיים בקיבוץ אז ועכשיו, סיור בקיבוץ ובמוקדי העניין השונים, ואפילו לטעום פלאפל חם מהדוכן הנודד שמגיע למשק.

קיבוץ מזרע (צילום: מיטל שרעבי)
קיבוץ מזרע (צילום: מיטל שרעבי)

בכפר הנופש של מזרע יש 65 חדרי מלון בגדלים שונים, שמתאימים ליחידים, לזוגות ולמשפחות. כל החדרים פונים לפינה ירוקה - למדשאות של הקיבוץ או לשדות החקלאיים.

בשנים האחרונות חדרי הכפר עברו שיפוץ, כך שהם משלבים טאץ' מודרני ועדכני. השיפוץ והמגוון הגדול של החדרים מתאימים למי שמעוניין בחוויה הקיבוצית אך לא רוצה להתפשר על חדר ספרטני.

מה שהכי קסום בעיניי בכפר הוא שנראה שברגע שמפקידים את התיקים בחדרים כל האורחים מורידים הילוך, ותוך מספר דקות ניתן לראות איך הילדים משחקים במדשאות וההורים רובצים על הערסלים הפזורים, שותים קפה בחוץ ונהנים מהשלווה. זאת בעיניי תמצית חוויית הביקור בקיבוץ - לתת לזמן לזרום, ותוך כדי כך לטייל בשבילים של הקיבוץ, לראות את החללים המשותפים שבהם תמיד יעבור חבר קיבוץ ויאמר שלום, לעבור באזור גני הילדים ולראות איך הדור הצעיר ממשיך לשמור על ההוויה הקיבוצית. יש גם מספר נקודות עניין שהן חובה עבור המבקרים, כמו חנות יד שנייה, מוזיאון אינטימי ופינת חי מקסימה, שאליהם הכניסה חינם אם אתם מתארחים בכפר הנופש.

פינת חי בקיבוץ
אין ספק שאחת הפעילויות האהובות על משפחות היא ביקור בפינת חי. זאת הזדמנות נהדרת להפגיש את הקטנים עם בעלי החיים במשק. כמעט כמו בכל קיבוץ, גם במזרע יש משקים וחוות, אך גולת הכותרת שלהם היא פינת החי הלימודית, שבה יש מגוון בעלי חיים כמו סוסים, חמורים, ארנבות, ברווזים ממינים שונים שמשכשכים בבריכה קטנה, טווסים, חזיר אחד גדול שמנמנם לו באין מפריע, תוכים, תרנגולות ועזים. חלק מהחיות מסתובבות בשטח, כך שממש תוכלו ללטף אותן. את הסיור אפשר לעשות בצורה עצמאית או לסייר עם אחד המדריכים שיש בחווה.

פינית חי במזרע (צילום: מיטל שרעבי)
פינית חי במזרע (צילום: מיטל שרעבי)

רביצה בבריכה
רגע לפני שניפרד באופן רשמי מהקיץ, יש לנו הזדמנות לעוד כמה שעות של רביצה סביב לבריכה. במזרע יש בריכת שחייה גדולה עם מדשאות, פינות מוצלות וקיוסק קטן. אם אתם מטיילים עם קטנטנים, כדאי שתביאו בחשבון שאין בקיבוץ בריכת פעוטות, אז כדאי להצטייד בבריכה קטנה ניידת. גם אם לא תיקחו אותה לבריכה המשותפת, תמיד תוכלו לפתוח אותה בחצר שליד החדר.

מוזיאון מזרע הקטנה

הקיבוץ הוקם על תל רובע אל־נצרא, באזור אסטרטגי שבו עברה רכבת העמק. כחלק מהניסיון להנגיש למבקרים את חשיבותו של הקיבוץ לאזור כולו, הוקם מוזיאון קטן המציג את ההיסטוריה של המקום, החל מימי ההתיישבות הראשונים.

אז אם הסיפור הקיבוצי מסקרן אתכם, תוכלו לצאת למסע בזמן אל תקופת ההתיישבות ולראות איך החלוצים הראשונים נראו, דיברו וחשבו. בין שלל המזכרות מהימים שעברו מחכה לכם גם מקטע ממסילת הרכבת שעברה באזור.

קפיצה למעיין
לרגלי הגלבוע, במרחק כ־20 דקות מקיבוץ מזרע, תמצאו את גן לאומי מעיין חרוד. הגן אידיאלי לבילוי יום עבור משפחות שרוצות להוריד הילוך וליהנות מהטבע, שכן הוא מלא בפינות אינטימיות, בריכות שכשוך ומקומות לפיקניק.

בשטח הגן זורם פלג מים שמגיע ממעיין הנובע במערת גדעון הנמצאת בצלע הגלבוע. שמה של המערה ניתן לה בזכות השופט המקראי, מי שהיה בלב הקרבות מול המדיינים ואסף בשטחה לוחמים. אל המערה ניתן להגיע בהליכה קצרה בשטח הפארק, וממנה ניתן לראות את המים שזורמים בין היתר אל בריכת שכשוך גדולה מפנקת.

כמו כן, לפני שהפארק הפך לפנינת טבע, מי המעיין שימשו להפעלת שתי טחנות קמח אזוריות. כיום ניתן לראות בשטח הגן שרידים של אמת המים שהובילה את המים, בעוד שרידי הטחנות נמצאים מעבר לגן.

אם אתם חובבי קמפינג, תוכלו להאריך את הביקור בפארק ולעשות בו את הלילה, במיוחד כעת, כשהלילות קרירים יותר ונעים בחוץ. כך או כך, זהו מקום אידיאלי לבלות בו גם במהלך חול המועד העמוס במטיילים, מאחר שהגן גדול ולא מרגישים בו את העומס. המקום נהדר לילדים קטנים, שיכולים לשהות שעות בבריכות השכשוך שפזורות כמעט בכל פינה.

מחיר כניסה: 28 שקל למבוגר, 14 שקל לילד. יש להירשם באתר רשות הטבע והגנים.

פינת חי במזרע (צילום: מיטל שרעבי)
פינת חי במזרע (צילום: מיטל שרעבי)