סיישל היא מדינת איים זעירה באוקיינוס ההודי, השוכנת כ-1,600 קילומטרים מזרחית מיבשת אפריקה, במרחק שש וחצי שעות טיסה מישראל. היא מסווגת כיעד אקזוטי של חופשות יוקרה, בעיקר לתיירים שמגיעים ממדינות אירופה. 

המדינה משתרעת על פני מאות איים ששטחם הכולל הוא 455 קמ"ר, אך רק בשלושה מהם קיימים יישובים. היתר מוגדרים כשמורות טבע או איי מלונות. האוכלוסייה מונה קרוב ל-100 אלף תושבים המהווים בני תערובת של אירופאים, אפריקאים, הודים ואסייתים, רובם נוצרים קטולים, ומיעוטם מוסלמים והינדים. השפה המקומית היא קריאולית סיישלית - מעין צרפתית משובשת שמטובלת באנגלית. אולם, רוב אוכלוסיית המדינה דוברת אנגלית וצרפתית. האזור נהנה מאקלים טרופי המאופיין במזג אוויר חם וגשום לאורך השנה.  

למרות שיוכה לאפריקה, סיישל אינה מדינה ענייה. הדבר בא לידי ביטוי ברחובות נקיים ובתים מטופחים. המטבע הרשמי נקרא "רופי סיישלי", אולם גם אירו וכרטיס אשראי מקובלים. בניגוד למקומות רבים בעולם, בסיישל לא קיימת תחושה של חוסר ביטחון אישי. לאורך שלושת השבועות שבהם הייתי באיים, מעולם לא חשתי סכנה מפני שוד או "עוקץ תיירים" מצד מקומיים.  

חוף במלון היוקרה ''אפיליה'', סיישל  (צילום: אורן שטרנברג)
חוף במלון היוקרה ''אפיליה'', סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

חוף באי פארלין, סיישל  (צילום: אורן שטרנברג)
חוף באי פארלין, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

האיים המרכזיים

מאהה - האי המרכזי בו מתגוררת רוב אוכלוסיית המדינה ובו נמצא שדה התעופה. בעיר הבירה ויקטוריה נמצאים כל מרכזי השלטון ואוכלוסייתה מונה כ-24 אלף תושבים. אורכו של האי כ-26 קילומטרים, במרכזו רכס הרים גבוהה שמגיע בשיאו ל-1,000 מטרים. רוב הכבישים הם צרים, מפותלים ולא מוארים, מה שהופך אותם למסוכנים. הנהיגה בסיישל היא בצד שמאל.  

במרכז ויקטוריה גן בוטני ובו צמחים רבים שגדלים בסיישל. אטרקציה מיוחדת בו הם צבי הענק הסיישלים שבאים במגע עם התיירים. הם מהווים חלק משמעותי מהנוף של סיישל ונמצאים בכל האיים. גן בוטני נוסף פועל בחלקו הדרומי של מאהה וגם בו תוכלו לפגוש בצבים. בחלקו העליון של האי ממוקם מוזיאון התה ובמרכז ויקטוריה נמצא המוזיאון הלאומי. 

המקדש ההינדי בעיר ויקטוריה בסיישל (צילום: אורן שטרנברג)
המקדש ההינדי בעיר ויקטוריה בסיישל (צילום: אורן שטרנברג)

הביג בן של ויקטוריה, סיישל  (צילום: אורן שטרנברג)
הביג בן של ויקטוריה, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

הנסיעה בכבישי האי מהווה חוויה בפני עצמה וכוללת נקודות תצפית רבות. נהגי המוניות המקומיים מכירים את נקודות התצפית ויסיעו אתכם אליהן במשך חצי יום, בתמורה ל-100 אירו. מומלץ ליצור אתם קשר מהארץ.  

מאהה לכל אורכו מוקף בחופי ים אקזוטיים וקסומים. זוגות רבים מנצלים את השהייה באי ועורכים בוק של של תצלומים מקצועיים על רקע הנוף עוצר הנשימה. בנוסף, ממוקמים בחופים רבים דוכני משקאות אקזוטיים וקוקוסים למכירה בעלות של 100 רופי ( בערך 30 שקלים). 

צב ענק בסיישל (צילום: אורן שטרנברג)
צב ענק בסיישל (צילום: אורן שטרנברג)

''קוקו דה מה'' - הקוקוס הנפוץ באיי סיישל (צילום: אורן שטרנברג)
''קוקו דה מה'' - הקוקוס הנפוץ באיי סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

פירות טרופיים הם נשנוש נפוץ בחופי סיישל (צילום: אורן שטרנברג)
פירות טרופיים הם נשנוש נפוץ בחופי סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

פראלין - האי השני בגודלו בסיישל ובשטחו מצויות שתי שמורות טבע: Fond Ferdinand ו-Vallee De Mai לצד חופים עוצרי נשימה. ההגעה אליו מתאפשרת בשתי דרכים: הפלגה של שעה במעבורת שיוצאת ממאהה או בטיסת פנים קצרה. 

בשטחו של האי מצויים מלונות ודירות נופש. טווח המחירים נע בין 500 ל-5,000 ש"ח ללילה. אחד המלונות היוקרתיים הוא Raffles Seychelles. מלון יוקרתי אחר הוא constance lemuria, שבשטחו יש חוף שתיירים רבים נוהגים להגיע אליו. בסיישל, הגישה אל כל החופים היא חופשית, כולל אלה של המלונות. הגישה אל החוף מתאפשרת דרך שביל מסומן, בכפוף להזדהות בכניסת המלון.   

הדרך לחוף הים של מלון constance lemuria בפרלין, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)
הדרך לחוף הים של מלון constance lemuria בפרלין, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

חוף בסיישל (צילום: אורן שטרנברג)
חוף בסיישל (צילום: אורן שטרנברג)

לה-דיג - הקטן מבין האיים ונמצא במרחק רבע שעת הפלגה מפארלין. שטחו קילומטרים בודדים ואוכלוסייתו מונה כ-3,000 תושבים. מפאת גודלו המצומצם, אין באי תנועה של מכוניות למעט רכבי שירות ומוניות. התושבים מתניידים באמצעות אופניים. 

לרשות התיירים עומדות כמה אפשרויות: נסיעה ברכבי גולף חשמליים ובמונית או השכרת אופניים (בעולת של 30 אירו ליום). בין האטרקציות המוצעות לתייר: שמורת צבים, שייט קיאקים עם סירה שקופה והליכה רגלית (ומאתגרת) לחופים הנסתרים: Anse Petite ו-Anse Cocos

חובבי השייט יהנו מאוד ממסע קיאקים בן ארבע שעות, במהלכו יובילו המדריכים את התיירים למספר חופים סלעיים שלא ניתן להגיע אליהם באופן רגלי, כולל האתר שבו צולם הסרט "רבינזון קרוזו". 

שייט קיאקים מול חופי לה דיג, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)
שייט קיאקים מול חופי לה דיג, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

מבט על אי הצבים מהשייט, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)
מבט על אי הצבים מהשייט, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

בלה דיג פועלים בית ספר אחד, כנסייה אחת ומרפאה אחת. מה עולה בגורלה של יולדת? אני שואל נהג מונית מקומי. "היא תוטס לבית החולים בוויקטוריה חודש לפני הלידה ותשהה שם", הוא משיב. המקום מלא במלונות ודירות נופש, כשכמעט תמיד מצויה בהם בריכה. בראש ההר שבמרכז האי (בגובה של מאות מטרים) ממוקמת מסעדת Bellevue בעלת תצפית פנורמית. הגישה אליה קשה ומומלץ להגיע אל המקום במונית. 

בין האיים לה דיג ופארלין מצויים מספר איים קטנים, בהם אי הציפורים ואי הצבים (המוגדרים כשמורות טבע), לצד האי Felicite שעליו ממוקם מלון יוקרה. ההגעה אליהם מתאפשרת באמצעות שייט בלבד. הפלגה יומית פרטית או קבוצתית המבוצעת על ידי סקיפר תעלה 600 אירו. השייט כולל גם צלילה עם שנורקלים המאפשרת מבט על קרקעית הים שכוללת מינים חיים מיוחדים. 

ישיבה בתצפית של מסעדת Bellevue בלה דיג, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)
ישיבה בתצפית של מסעדת Bellevue בלה דיג, סיישל (צילום: אורן שטרנברג)

סיפורה של סיישל

האיים יושבו החל מהמאה ה-18 כחלק מקולוניה צרפתית, אז גם זכו לשמם הנוכחי. בחסות הצרפתים הובאו לאיים מתיישבים אירופאים לצד עבדים מאפריקה. לאחר מאבקים על השליטה הועברה בהמשך הריבונות על האיים לידי האימפריה הבריטית, שהמשיכה להחזיק בהם עד 1976. תחת שלטונם פותחו האיים, והוקמו בהם נמלי תעופה וים, לצד מלונות. 

כשנה לאחר קבלת העצמאות, ראש הממשלה בעל הנטיות המרקסיסטיות פראנס אלברט ראנה, ביצע הפיכה ויצר שלטון חד מפלגתי סוציאליסטי פרו סובייטי. העשירים גורשו ורכושם הולאם. מאז שנות ה-90 סיישל היא שוב דמוקרטית.

מידע על הקהילה היהודית בסיישל כמעט ולא קיים. אולם מן המעט שנכתב ניתן ללמוד כי יהודים חיו באיים במהלך השלטון הבריטי, אך גורשו לאחר ההפיכה של 1977, יחד עם יתר האוכלוסייה העשירה. 

בריכה במלון באי לה דיג בסיישל (צילום: אורן שטרנברג)
בריכה במלון באי לה דיג בסיישל (צילום: אורן שטרנברג)

הטיפים לחופשה הכשרה

סיישל מהווה אתגר רציני עבור שומרי הכשרות מאחר שאין בה קהילה יהודית או ישראלית. בעיה נוספת היא שבסיישל אין תעשייה חקלאית ענפה ורוב המזון שבה מיובא. דבר זה מתבטא במבחר דל של ירקות ופירות בתוך המרכולים. יחד עם זאת, המקום עשיר בפירות אקזוטיים. 

מומלץ להצטייד במזון כשר מהארץ. אסור להכניס לסיישל בשר ולכן כדאי להביא מזון צמחי כמו שניצל טבעוני, טבעות בצל וצ'יפס. אם החופשה שלכם כוללת גם את השבת, הצטיידו ביין. התחליף הטוב (והמשביע) לדברי מאפה הן טורטיות. מעבר לכך, מומלץ להביא גם שקיות של מנה חמה, ופסטה. יותר מרצוי להזמין חדר הכולל מטבחון ומקרר. חשוב להביא מהארץ סיר ומחבת. מידע נוסף על כשרות מזון בחו"ל ניתן לקבל באתר ארגון "צהר". 

כאמור, המבחר במרכולים מאוד מצומצם אך גדל ככל שעוברים לאי גדול יותר. תמיד תמצאו עגבניות, פטריות ופירות כדוגמת תפוחי עץ ותפוזים. בשני מקרים נתקלתי במוצרים מיובאים עם חותמת כשרות: רוטב של היינץ תוצאת הולנד, וחטיפי שוקולד וחלב עמיד תוצרת דרום אפריקה. 

הרוצים ליהנות מארוחה כשרה ומפנקת יוכלו לקבלה במלון היוקרה אפיליה הממוקם בצפון מאהה. צוות המלון כבר פגש בתיירים רבים שומרי כשרות, הצטייד במלאי של מזון כשר השמור במקפיא וכלי בישול נפרדים. השף של המלון, מיסטר טי, הוא אדם אדיב שמכיר את רוב הפרוצדורות של הכשרות ויאפשר לכם להדליק את האש. כך תהינו משתי ארוחות כשרות ביום.