בתקופה של פוסט־חגים ופוסט־בחירות אפשר שוב להתפנות ליהנות מכל מה שיש לטבע להציע לנו. כעת, כשמזג האוויר הרבה יותר נוח, וכבר אפשר לראות ניצנים של פריחה עונתית ברחבי הארץ, הטבע פשוט עוצר נשימה - וזה לא משנה באיזה חלק של הארץ אתם מטיילים.

החודשים הקרובים הם הזדמנות מצוינת לטיולי שלכת ופריחה, וזאת גם התקופה שבה אני הכי אוהבת לבקר בנחל עמוד שבגליל העליון. אזור הנחל, שאהוב על מטיילים בכל עונות השנה, נראה בשיאו בעונת הסתיו. הנחל, שעובר בשמורה מוריקה ויפהפייה, מציע מסלול הליכה נוח וקליל עבור כל המשפחה. מעבר לנופים עוצרי הנשימה, המסלול עובר ליד תחנת המשטרה מימי המנדט הבריטי, טחנת קמח עתיקה ובית מלאכה שסיפק עבודה ליהודי צפת.

למעשה, השמורה מתחלקת לשניים: חלק תחתון וחלק עליון, ובשניהם יש הרבה מה לראות. הנחל, שאורכו 22 קילומטר, מתחיל לזרום כבר בגליל העליון, עובר בגליל התחתון עד שהמסלול שלו מסתיים בכנרת (ליד גינוסר). הנחל זורם במשך כל השנה, ולאורכו יש בוסתנים ועצים רבים שמספקים צל בימים החמים ומחסה מהרוחות בעונת החורף. חוץ מזה בריכות המים שלו הפכו אותו לאהוב מאוד על מטיילים עם ילדים.

אנחנו נתחיל את הטיול שלנו בחלקה העליון של השמורה, בעקבות השביל המסומן באדום והמוביל אל תחנת משטרת עין יקים (עין תינה). המסלול עובר בדרך נוחה להליכה, אך די משעממת, אשר נסללה אי־אז בתקופת המנדט הבריטי. כיום אפשר לראות במקום את המבנה הישן, שמעוטר בחורי קליעים, ששימש את המשטרה. "למה דווקא כאן הייתה משטרה?", אתם בטח שואלים את עצמכם, אז התשובה מאוד פשוטה: בתקופת המרד הערבי היה חשוב לבריטים להגן על מבנה משאבות המים שפעלו בעין יקים. ליד המבנה ישנו שביל נוסף המסומן בצבע שחור, שאיתו נגיע עד לעין יקים. בעין יקים אפשר להתרשם ממבנה המשאבות ומעץ האגוז הנמצא בסמוך אליו. אומנם מי המעיין אינם נשאבים יותר, אך המבנה הישן מדגים את חשיבות המקום עבור תושבי האזור - בעיקר העיר צפת, שנהנתה מהמים הצלולים שלו.

שמורת הטבע נחל עמוד (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
שמורת הטבע נחל עמוד (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

מהמעיין נמשיך בעקבות הסימון הכחול, לצד אמת מים שמובילה לאחת מהבריכות הראשונות שיש באזור. הבריכה הבנויה מוצלת, ולידה יש בוסתן קטן ואחריו ישנם שרידים של בית חווה ישן. קצהו של הבוסתן הוא גם נקודת תצפית מצוינת והזדמנות עבורנו להבין את גודל השמורה. מכאן גם יורד השביל שלנו אל ערוץ של הנחל. ממש בירידה נגלה עוד מבנה - זהו מבנה שעבר שחזור חלקי והוא שימש כמבטשה. המבטשה, שפעלה במאה ה־16, היא למעשה טחנת מים הידרודינמית לעיבוד של צמר.

מבנה המבטשה הוא נקודה שבה מי שרוצה לשוב על עקבותיו יוכל לעשות זאת. מי שהתאהב בשמורה ורוצה לראות עוד מההפתעות שיש לשמורה להציע יוכל להמשיך איתנו ולרדת, הפעם עם השביל השחור, ולחצות בעזרת גשר אבן את הנחל. קצת אחרי הגשר נוכל לראות שינוי בתוואי הנחל - בשל מפגש שלו עם נחל שכוי - שגרם להיווצרות של בריכות שכשוך. הבריכות הללו נקראות בריכות שכוי, ולצדן יש עצי דולב ותאנה מרהיבים וגדולים, מערה וטחנת קמח ישנה.

נחל עמוד (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
נחל עמוד (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

כאן, אחרי עצירה לשכשוך ואתנחתה קלה, נוכל לחתום את המסלול ולחזור שוב אל הרכבים. הפעם, אחרי חציית הגשר נעלה עם השביל המסומן בכחול. נמשיך עם השביל שמוביל לאזור שבו נחל עמוד נפגש עם נחל מירון, נחצה את נחל עמוד ונעלה בעזרת מדרגות אל נקודה שזכתה לשם "פינת הקיסוס", בזכות ריכוז גדול של הצמח המטפס. כאן אנחנו כבר צועדים על שביל שמוביל אותנו בחזרה אל עין יקים, והלאה עם השביל שממנו התחלנו - בחזרה לתחילת המסלול.

טבע עוצר נשימה. נחל עמוד (צילום: יעקב שקולניק)
טבע עוצר נשימה. נחל עמוד (צילום: יעקב שקולניק)

אם הטיול בנחל עמוד עליון עשה לכם חשק, כדאי שתדעו שנחל עמוד תחתון לא פחות מרשים. אחד המסלולים היותר פופולריים בחלקו התחתון נמצאים בסמוך לכביש הגישה לקיבוץ חוקוק - והוא מוביל עד עין נון (הכניסה המזרחית של המושבה מגדל). זהו מסלול אהוב על המטיילים, אך הוא קווי ואתם יכולים לבחור לעשות את חלקו ולהגיע לאטרקציה המרכזית של נחל עמוד תחתון - "העמוד".

על המסלול כולו לא נדבר הפעם, אך החלק הראשון שלו מאפשר לנו לראות את האטרקציות של האזור - מערות פרהיסטוריות מרתקות, שבהן נמצאו פריטים ושרידים מתקופת האדם הקדמון. אחת מהן היא מערת עמוד, שלצערנו אין שביל המגיע עד אליה. בעבר לעומת זאת, היא הייתה נגישה ונערכו בה חפירות לאורך השנים, שבהן התגלו שלד של גבר ולאחר מכן שלד של תינוק מהתקופה הניאנדרטלית. מערה נוספת, שגם אליה לצערנו אסור להיכנס מאחר שיש חשש שהמטיילים יפריעו לעטלפים שחיים בה, היא מערת גולגולת.

 מסלול הליכה נוח וקליל עבור כל המשפחה. שמורת טבע נחל עמוד (צילום: מוחי נסאר)
מסלול הליכה נוח וקליל עבור כל המשפחה. שמורת טבע נחל עמוד (צילום: מוחי נסאר)

נחזור לגולת הכותרת עבור המטיילים - ה"עמוד", שעל שמו נקרא כל הנחל. העמוד הוא למעשה זקיף מגיר סלע בגובה 20 מטר. העמוד, שבעבר היה מחובר למצוק שעליו יושבת מערת עמוד, ניצב כיום בערוץ הנחל ואפשר לעלות אליו. את העמוד אפשר לראות ממרחקים, וגם אם תרימו את הראש אחרי שתיפרדו מהרכבים, תוכלו לראות אותו מבצבץ באופק. דרך הגישה אליו פשוטה בשביל יחסית נוח. אם אתם אוהבים הליכה במים, כדאי שתגיעו אחרי ימים גשומים, כי השביל הזה חוצה מדי פעם את אפיק הנחל. אחרי כ־500 מטר של הליכה תגיעו אל העמוד. אם תטיילו באזור בשלבים יותר מאוחרים של החורף, תוכלו לראות לידו גם את עין עמוד - מעיין חמוד שנשאר מלא עד האביב. אחרי ביקור בעמוד תוכלו לחזור שוב על עקבותיכם.

אורך המסלול אל הבריכות שבנחל עמוד עליון: 2 ק"מ.
משך המסלול: כשעתיים.
איך מגיעים: בווייז "שמורת טבע נחל עמוד".