נשיא המדינה ורעייתו, יצחק ומיכל הרצוג, קיימו אתמול אירוע בשיתוף ארגון מצעד החיים העולמי, לציון יום השואה הבינלאומי - בסימן 85 שנים לליל הבדולח ולמבצע הצלת הילדים שבא בעקבותיו: ה״קינדרטרנספורט״.

באירוע בבית הנשיא השתתפו עשרה שורדי שואה, שהיו חלק ממבצע הצלה זה, והם קיבלו אותות הוקרה מנשיא המדינה, רעייתו ויו״ר מצעד החיים העולמי ד״ר שמואל רוזנמן.

בחודש אוקטובר מצעד החיים יצא עם שלושה מהם לשחזור מסע ההצלה שלהם, ויצר סרט דוקומנטרי - מגרמניה, להולנד ומשם לבריטניה.

המסע התקיים יממה לאחר טבח 7 באוקטובר, כאשר השורדים היו נחרצים לקיימו: ״יצאנו למסע הזה בשביל ההיסטוריה, כדי שעוד מאה שנים יזכרו את השואה והאירועים שהובילו אליה״. החדשות והמראות הקשים מישראל ליוו אותם לאורך כל המסע. ״לא חלמנו שבחיינו נראה פוגרום נורא כל כך נגד יהודים, ועוד בארץ ישראל", אמרו השלושה.

הנשיא עם פול אלכסנדר  (צילום: יוסי זליגר)
הנשיא עם פול אלכסנדר (צילום: יוסי זליגר)

השורדים שיצאו הם עיתונאי ה"ג'רוזלם ריפורט" של קבוצת ג'רוזלם פוסט: וולטר בינגהם (100), ג׳ורג׳ שפי (92) ופול אלכסנדר (86). הסרט הדוקומנטרי על המסע הוקרן לראשונה באירוע בבית הנשיא.

בשיחה עם "מעריב" אמר אלכסנדר: "הסרט, שהופק ב־8 באוקטובר, יום אחרי הטבח, היה על הנסיעה שלנו בעקבות המסע שעשינו אז, כשאני הייתי הילד הכי צעיר במבצע. כשנשלחתי מלייפציג ביולי 1939, הייתי רק בן שנה. נסענו מברלין ללונדון בעקבות אותו מסע, ואף על פי שזה היה יום אחרי הטבח - החלטנו להמשיך את הפקת הסרט בגלל חשיבתו הרבה".

הוא רואה דמיון בין אירועי 7 באוקטובר והשואה. "הטבח היה כדי למחוק יהודים, בדיוק כמו שהנאצים עשו. הסיבה שעשינו את הסרט היא ללמד את הדורות הבאים את ההיסטוריה, ולהילחם באנטישמיות ולהגיד 'לעולם לא עוד'. האסלאם הפונדמנטליסטי הוא הנאציזם החדש".

אלכסנדר שיתף על מסע נוסף שהוא ערך, לפני חמש שנים באופניים. הוא שיתף את הנשיא בעובדה שכאשר שב ללונדון, הוא פגש את הנסיך ויליאם. "אמרתי לו שהניצחון האמיתי על הנאצים הוא בכך שבניתי משפחה, והודיתי לנסיך על כך שאנגליה נתנו לנו אפשרות לעבור לחיים טובים והצילה אותנו". 

מרים בית תלמי שפירו, ניצלה גם היא במסגרת משלוחי הצלת הילדים. מרים היא תושבת קיבוץ זיקים ושרדה את הטבח הנורא של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר: ״לא פחדתי. אני לא יודעת מה זה פחד. אני כבר רגילה. למחרת הטבח נתנו לי חצי שעה לארוז לפני הפינוי ופתאום היה לי דה ז'ה וו. עמדתי שם, אישה בת 88 מחוץ לבית שלה, ופתאום נזכרתי בילדה בת ה-3 שהייתי. לא זכרתי את הדברים האלה לפני כן, את תחושת הפליטות, אבל פתאום חזרתי למקום שממנו באתי. וזו הפעם השנייה שאני עוזבת את הבית שלי״. כבר יותר מחודשיים שמרים נמצאת בבית מלון במעלה החמישה: "אני מקווה שנוכל לחזור כבר בקרוב. הבית לא נפגע, ואפילו העץ ששתלתי בחצר שבועיים לפני המלחמה – שרד״.  מרים דיברה באירוע כנציגת השורדים ואמרה כי ילדי הקינדרטרנספורט חיכו שנים כדי שיכירו בסבל שעבר עליהם.״

רויטל יכין קרקובסקי, משנה למנכ״ל מצעד החיים: ״מתוך כל כך הרבה כאב בשואה, סיפורו של פול הוא סיפור אופטימי עם סוף טוב. מתינוק שהפך לפליט בארץ זרה, הוא הצליח  בדרך נס להתאחד עם הוריו ולבנות חיים חדשים מחוץ לגרמניה. מצעד החיים גאה להביא את סיפורו של פול ואת סיפורם של ילדי הקינדרטרנספורט, שקצת נפקד מתודעת השואה . הענקת אות ההוקרה מנשיא המדינה ורעייתו לילדי הקינדרטקנספורט עושה צדק עם 10,000 ילדים שהוברחו מגרמניה כילדים לבד ובנו חיים חדשים״.

הנשיא יצחק הרצוג: "זהו אירוע מרגש באמת.  מרגש לראות ניצולים אחרי 85 שנה, לשמוע את הסיפורים האישיים של כל אחד ואחת מכם, ואת הסיפור הציוני של כל אחד ואחת מכם, אבל מרגש במיוחד בגלל התקופה בה אנו נמצאים.  יום השואה הבינלאומי עוסק לא רק בזכירת העבר, הוא עוסק באחריות המשותפת שלנו להווה ולעתיד.  יש לנו איתנו ניצולי שואה, אלה שאולצו מבתיהם ונלקחו מהמשפחות בגלל הנאצים - ולצערנו הרב, היו עדים לזוועות ה-7 באוקטובר, ושוב נעקרו מהם.  בתים.  זהו יום, עוסק בחינוך כל העולם לסכנות של שנאה ואנטישמיות בפרט.  ראינו לאן זה יכול להוביל - וב-7 באוקטובר קיבלנו תזכורת נוראית וכואבת".

 הנשיא הוסיף, "דור השואה, אלה שראו במו עיניהם את זוועות הנאציזם, אנו חבים לכם תודה על חוסנכם ותקוותם.  אנחנו כאן כדי לומר בבירור, לכם, ילדי הקינדרטרנספורט היקרים, לעולם לא נשכח את הגבורה שלכם.  לעולם לא נשכח את האומץ והחוסן שלך, ואת איך שבנית את חייך מחדש ועזרת לבנות את מדינת ישראל.  יהי רצון שזכרם של ששת מיליון אחיותינו ואחינו ייחרט לנצח בכל ליבנו".