צה''ל ממשיך לתקוף תשתיות בדרום לבנון ולהעמיק בו את הלחימה, אך מי שעומד מאחורי הצד השני הוא לא רק חיזבאללה כפי שנהוג לחשוב. בנוסף לפלג הפלסטיני "גדודי אלקסאם" המזוהה עם חמאס, פלג פלסטיני שבולט במיוחד בהובלתו בזירה הלבנונית הוא דווקא "כוחות אל-פג'ר" המזוהה עם הקבוצה האסלאמית, כך עפ"י דיווחים ערביים.

חן זנדר על החגיגות בצל האבל הכבד: "אחד הימים שהכי חששתי שיגיע"
אביו של החטוף בעזה: "אני לא רוצה שנתניהו יתפטר"

כוחות אל-פג'ר הופיעו לראשונה ב18 באוקטובר כאשר שיגרו טילים לעבר ישראל, והם גם אלו שלחמו ביום שישי האחרון נגד ישראל, במה שהסתיים בסיכול ממוקד באמצעות כטב"ם על מכונית בכביש בעמק בעלבכ ובחיסול של מחבל בכיר.

"כניסת כוחות אל-פג'ר לזירה הדרומית בלבנון קשורה לתנועת חמאס", אומר סאמר זריק, סופר המתמחה באסלאם פוליטי. "לאחר הבחירות הפנימיות של התנועה ב2017 חל שינוי גדול שהביא את יחיא סינוואר וסאלח אל-אערורי להנהגה, ואחת המטרות שעבדו עליהן הייתה להרחיב את שיעור הסונים בקרבות בלבנון, והבחירה הייתה ב'קבוצה האסלאמית'", הוסיף זריק.

הוא הרחיב וגילה כי אל-עארורי תרם רבות לחיזוק היכולות הצבאיות של כוחות פג'ר, וכי "הפעולות שביצעו כוחות אל-פג'ר מדרום לבנון בוצעו על ידי גורמים פלסטינים המזוהים עם חמאס".

לוחמי כוחות אל-פג'ר נוהגים להופיע חמושים ורעולי פנים ולהתחיל בירי אקראי , מה שכבר הוביל לפציעתם של מספר אזרחים ועורר תגובות פוליטיות וציבוריות. עלי אבו יאסין, ראש הלשכה המדינית של הקבוצה האסלאמית, מסר והדגיש בתגובה לכך כי "כוחות אל-פג'ר ימשיכו בפעילותם כל עוד הכיבוש הישראלי ימשיך בהתקפותיו", והכחיש כי החלטת הקבוצה האסלאמית בלבנון קשורה לגורם כלשהו.

"מדוע הקבוצה האסלאמית נכנסת לקרב שתנאיו נקבעים ע"י איראן וממנו רק היא מרוויחה?", תהה חסן אלקוטב, מנהל המרכז הלבנוני למחקר וייעוץ . לדבריו, "חיזבאללה עד היום לא איפשרה לאף ארגון או פלג פלסטיני לשאת אפילו אקדח בדרום לבנון, אבל המצב השתנה היום ונראה שהיא מחפשת שותף סוני לפעולותיה בדרום".

כוחות אל-פג'ר אינם רק פלג לחימה נוסף, אלא כלי סמוי להעברת שני מסרים מרכזיים של תנועת חיזבאללה. אלקוטב טען :"המסר הראשון הוא שההחלטה בענייני מלחמה ושלום אינה בידי חיזבאללה בלבד, אלא החלטה משותפת. המסר השני הוא איום על קהילות הפנים והחוץ כדי להשיג הישגים פוליטיים כדי שהכאוס בדרום לבנון לא יישאר".