בזמן שהמעצמות העולמיות מנסות לסגור עם איראן הסכם אשר יסיים את פרק הגרעין שלה, המערכת הפוליטית ממשיכה להיות מודאגת מאוד מהדיונים ומהתוצאות הסופיות.

מי שממשיך בניסיונותיו לשכנע את האמריקאים כי ההסכם בעייתי, הוא ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), אשר סיפר היום (שני) כי הוא חלק מהמאמצים הפוליטיים למנוע חלקים מסוימים בהסכם.

בפתח ישיבת יש עתיד, אמר שר האוצר לשעבר: "האיראנים משקרים, והעולם רוצה שישקרו לו. הם שיקרו לגבי הכור בנתאנז, שיקרו לגבי אחוזי ההעשרה בכור בפורדו, שיקרו לגבי התוכנית הצבאית שלהם ושיקרו לגבי כור הפולוטוניום בעראק. העובדה שאחרי כל זה, המעצמות ויתרו להם בסוגיית הפיקוח, היא בלתי נתפסת.  אזרחי ישראל צריכים להבין: לפי ההסכם, אם פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חושדים שהאיראנים מרמים, הם צריכים להודיע 24 יום מראש לוועדה שהם רוצים לבוא לבדוק, ואז גם אם מאשרים להם, אסור להם להכנס בלי ליווי למתקני הגרעין.

"זה לא פיקוח, זה צחוק מהעבודה, מול משטר שנתפס פעם אחר פעם מרמה בתחכום ובקור רוח. אנחנו צריכים בחודש הקרוב לעבוד מול הקונגרס בטקטיקה אחרת. לא לבקש מידידינו בסנאט ובקונגרס לנסות להפיל את כל סעיפי ההסכם, כי אז הם לא מקשיבים לנו, אלא להתרכז בסוגיית הפיקוח, שזה עקב אכילס, זו הנקודה הכי חלשה בהסכם. אני התחלתי לקיים איתם דיונים על הנושא בביקור שלי בוושינגטון בחודש שעבר, ובנושא הזה הם מוכנים להקשיב. אנחנו צריכים לבקש מהם להתעקש רק בנקודה הזו ולהגיד שבלי פיקוח אמיתי הם לא יאשרו את הסרת הסנקציות."

"בנושא האיראני - אין אופוזיציה וקואליציה בישראל" 

"אם פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חושבים שהאיראנים משקרים הם צריכים להודיע 24 יום מראש כי הם רוצים לבדוק. זה לא פיקוח. זה צחוק מהעבודה של משטר שנתפס. צריך לעבוד בחודש הקרוב מול הקונגרס ולהתרכז בסוגיית הפיקוח שזה עקב אכילס. בנושא הזה מוכנים להקשיב.

בשבועות הקרובים אני וחברי נתגייס למאמצים מול הקונגרס ומדינות אירופה להסביר שבנושא הזה אין אופוזיציה וקואליציה בישראל ואם לא תוסדר הסרת הפיקוח הם לא צריכים לאשר את הסרת הסנקציות. ההסכם לא מחייב את מדינת ישראל. כל האופוזציות פתוחות כולל האופפציה הצבאית. לא נתניהו צריך להוביל כעת את המערכה. במשך שנים הוביל אותה כמעט לבד. בשנה האחרונה קרה לו משהו רע.

בגללה דרך שבה ניהל בשנה האחרונה הדלת בבית הלבן נסגרה לפניו. לא היתה לנו נציגות בוינה וכולנו משלמים כעת את המחיר על הכשלון המוחלט שלו. הוא כל כך רצה לקבל לבד את הקרדיט שלא ערב קבינט וממשלה. הוא צריך להתפטר כי הוא יודע יותר מכל אדם אחר שכל עוד הוא ראש ממשלה האמריקאים לא יקשיבו לנו".

לפיד עבר לאחר מכן לתקוף בצורה ישירה את נתניהו ואמר: "עוד דבר אחד צריך להשתנות: לא בנימין נתניהו צריך להוביל עכשיו את המערכה מול הממשל האמריקאי. במשך שנים הוא הוביל כמעט לבד את המערכה נגד הגרעין האיראני, וצריך לברך אותו על כך, אבל משהו רע קרה לו בשנה האחרונה. אנחנו צריכים להסביר להם גם שההסכם הזה אינו מחייב את מדינת ישראל".

"מבחינת מדינת ישראל כל האופציות על השולחן, כולל האופציה הצבאית. בגלל הדרך שבה הוא ניהל את זה בשנה האחרונה הדלת בבית הלבן סגורה בפניו, חצי מהקונגרס לא מוכן להקשיב לו, לא היתה לנו נציגות בוינה, יחסי המודיעין שלנו נפגעו וכולנו משלמים עכשיו את המחיר על הכשלון המוחלט שלו בניהול המסע נגד ההסכם. הוא כל כך רצה לקבל לבד את הקרדיט שהוא לא עדכן איש, הוא לא עירב את הקבינט והממשלה, והכשלון הזה רשום כולו על שמו. הוא צריך להתפטר כי כל עוד הוא ראש הממשלה האמריקאים לא יקשיבו לנו והעולם לא יתייחס לטענות שלנו".

הרצוג: "נתחשבן עם נתניהו בבוא הזמן"

יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בתחילת ישיבת הסיעה: "שוחחתי לא מעט עם גורמים בתוך המשא ומתן שטוענים שההסכם ישמור על בטחון העולם וגם של ישראל. נצטרך להמתין לפרטי ההסכם. דבר אחד ברור לכולנו: ההסכם יאיץ את מירוץ החימוש ויפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל. זה ייתן לגיטימציה להפיכתה של איראן למדינת סף גריענית בטווח הנראה לעין.
 
"אנחנו נמצאים ברגע שבו נצטרך להתגייס כולנו כדי לתקן את הטעון תיקון בהסכם הגרעין המתגבש. עוד נתחשבן עם נתניהו על הטעויות שלו בניהול המשבר. האסטרטגיה שהוא נקט בה נכשלה".