היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, הגיע הבוקר (שני) לוועדת החוקה של הכנסת לבדיון ראשון בהשתתפותו מאז נכנס לתפקיד. על רקע הפרשה בה מעורב ראש הממשלה בנימין נתניהו, התייחס היועמ"ש ליחסי העבודה בינו לבין נתניהו. "אני עובד עם ראש הממשלה בזמן שיש חקירה. זה לא קל לי ולא קל לו. זו שאלה של מקצוענות. צריך לעשות את ההבחנה. אם יהיה משהו חשוב לא אהסס להגיע. למשל, אתמול באתי למשל לומר את עמדתי על חוק ההסדרה כי היתה יכולה להיות בעיה גדולה אם היו מקבלים החלטה אחרת".



היועץ, המשמש גם כתובע הכללי במדינת ישראל, התייחס לסוגיית הכובע הכפול אותו הוא חובש: "השקפתי שבמצב הקיים שעובד מקום המדינה, בשונה מהמצב בעולם בו המינוי הוא מינוי פוליטי, אצלנו המינוי מקצועי ומחסן מפני הערבוב בין הכובעים. יש לכך חיסרון. אני יושב עם ראש הממשלה על ישיבות עבודה בשאלות קרדינליות ומאידך מתנהלת בדיקה כנגדו ואנו לא מדברים אף מילה על הבדיקה. חייבים לסמוך עלי ועל ראש הממשלה שנדע לעשות את ההבחנה זה לא קל. אני לא מרבה להגיע לישיבות ממשלה, בין היתר מסיבה זו".



בתשובה לשאלות חברי הכנסת התייחס היועמ"ש לבדיקה בעניינו של ראש הממשלה ואמר כי המצב כרגע הוא שיש בדיקה בנושא, שלדבריו, ראש הממשלה לא יודע דבר עליה. "יש זכות לציבור לדעת אבל יש חובה לתת לבדוק ולחקור כמו שצריך. אני לא מתכוון להגיד שום דבר וזה לא קשור לחקירה כזאת או אחרת. זה חלק מהמקצועיות. הדלפות הן דברי חמור ואני בטח לא הולך לתת משהו שיזיק. צריך לאזן בין זכות הציבור לבין החשש מנזק, וזה יעשה נזק. יש הרבה שמועות. רב סרן שמועתי עובד שעות נוספות. השמועות לא מדויקות בלשון המעטה. לא יכול לענות לזה. המצב כמו שהוא כרגע יש בדיקה. 



מנדלבליט התייחס גם לבדלים בין בדיקה לבין חקירה פלילית "יש בלבול בין בדיקה לחקירה", אמר. לדבריו, כשיש חשד סביר לביצוע עבירה יש חומר מודיעיני שאני נחשף אליו, בדרך כלל על ידי המשטרה. אם עולה חשד סביר לביצוע עבירה זה מחייב אותי לעבור לחקירה. לא משנה במי מדובר. אם הדברים לא מטילים שום חשד זה נגנז או יוחזק בצד וימתין לעיבוי אם בכלל אבל זה לא יהיה בסיס לשום דבר".



"יש מצב יותר מורכב, בו אני עדיין לא רואה חשד סביר לביצוע עבירה במידע שהתקבל, אבל אני לא יכול לעזוב את זה. אם מישהו שמע אתה חייב להגיע למישהו הזה ולשלוח חוקר אליו כדי לברר את הדבר הזה. זה בדיקה. אם המידע אינו נכון ולא יהיה פוטנציאל חקירתי אתה גונן אותו. הבסיס הוא פוטנציאל ראייתי הגלום בתוך אותו מידע", הסביר היועמ"ש.



לדבריו, אם יהיה מצב שבו יש חשד סביר נגד מישהו בכיר, כמו ראש ממשלה או שר, תהיה חקירה. "אין שלב ביניים. נניח שמדובר בשר יש חשיבות במה מדובר. אם זה היה אדם מן השורה והיה מידע לא בשל לחקירה רוב הסיכויים שלא היה נבדק. אבל אי אפשר להתעלם מחשדות כלפי מישהו שמחזיק במשרה משמעותית כי זה חלק מאמון הציבור. מצד שני צריכים להיות מאד זהירים לפתוח בחקירה נגד שר או ראש ממשלה. אף אחד לא חסין, אבל צריכים להיות מאוד זהירים. לפעמים יש בדיקה לפעמים יש חקירה. אחרי הבדיקה זה יכול להיגנז או לעבור לחקירה. זה הרציונל".



"לא ידעתי על קיומו של מסמך הח"כים"


לגבי מסמך יצחקי, אמר היועמ"ש כי לא ידע על קיומו. "ביום שפורסם המסמך, פיניתי את הלו"ז שלי כיון שחשבתי שזה הנושא הכי חשוב לברר שאין איסוף מידע ואכן זה נשלל. אני לא מעוניין להתייחס למסמך כיון שהוא חומר מודיעיני של המשטרה זה הסוד של המשטרה. זה לא יוצא, זה ליבת הסוד. אני עובד יחד עם חבריי במשטרה ויש הסבר לכל מה שמופיע במסמך". 



מנדלבליט הוסיף: "אני אוציא מידע לציבור איך לא יחזור על עצמו מצב שלא ידעתי מקיומו של המסך. לא אמרתי שאני מתנגד להחלפתו של יצחקי, אף שאני מאוד מעריך אותו. הדברים לא יצאו מפי".



עו"ד מנדלבליט התייחס גם לנושא ההסתה: "אני דוחה מכל וכל אמירות על קהילה כזו או אחרת. אמרתי זאת בצורה ברורה. הדבר המהותי הוא מה עושים עם זה. זה לא פשוט. כל הדוגמאות המקומיות של הסתה ואמירות לא ראויות. עדיין צריך להיות זהירים עם חופש ביטוי. גם לגבי הסתה לטרור. זה מגיע אלי. חייבים אישור שלי. אני מאוד מקפיד על חופש ביטוי גם כשזה דברים לא מוסרים ולא ראויים. כשזה מגיע למקומות שאי אפשר להשלים אתם יש יותר כתבי אישום, גם נגד יהודים וגם נגד ערבים. מילים שמסיתות להרוג הן הורגות".



לגבי הרבנים אמר היועמ"ש כי צריך לבדוק אם נחצה הרף. הסמכות להגיש תלונה נגד רב עיר נתונה לשרת המשפטים. מרחב הפעולה שלהם שנוי במחלוקת. צריך להיות ריסון לגבי עבירות של חופש הביטוי. מצד שני אני צריך ללמוד את זה. יש משנה לפרקליט המדינה שאחראי על זה והוא בודק את המקרים וזה מגיע אלי. זה ייבחן".