תגלית פורצת דרך עשויה לתת תקווה לחולים בסרטן מסוג מלנומה - סרטן העור הקטלני ביותר. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת תל אביב זיהה את מנגנון התפשטות התאים הסרטניים וכן חומרים שעשויים לעצור אותה ואת יצירת גרורות הסרטן. המחקר פותח דרך לפיתוח תרופות שיעצרו את הסרטן וימנעו את התפשטותו ויגדילו את סיכויי ההחלמה מהמחלה.



החוקרים מצאו כי לפני שהמלנומה מתפשטת, היא שולחת בועיות זעירות המכילות חומר גנטי מסוג מיקרו RNA, והן אלה שיוצרות את השינוי במבנה שכבת הדרמיס שברקמת העור. החוקרים מצאו גם חומרים שיכולים לעצור את התהליך, אשר עשויים בעתיד לשמש כתרופה. המחקר צפוי להתפרסם בשעות אלה בכתב העת היוקרתי Nature Cell Biology כמאמר מוביל, שאף צפוי לקבל תמונת שער.



מלנומה היא סרטן העור האגרסיבי והקטלני ביותר. על פי נתוני הקרן לסרטן העור, היושבת בניו יורק, המחלה גורמת למותו של אדם אחד בעולם מדי 52 דקות, ומספר החולים במחלה זו עולה בהתמדה מזה כ-30 שנה. במהלך השנים פיתחו מדענים טיפולים שונים, אך נכון להיום אין בנמצא מענה מלא למחלה הקשה. המחקר החדש של באוניברסיטת תל אביב חשף גישות חדשות ויעילות לאבחון המחלה ולמניעתה.



"הסכנה במלנומה אינה בגידול הראשוני שמופיע על העור, אלא בגרורות שהסרטן שולח לאיברים חיוניים - כמו המוח, הריאות, הכבד והעצמות", אומרת מובילת המחקר, ד"ר כרמית לוי מהמחלקה לגנטיקה של האדם וביוכימיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. "במחקר שלנו גילינו כיצד הסרטן מתפשט לאיברים רחוקים, ומצאנו דרכים לעצור את התהליך לפני השלב הגרורתי".



ד"ר כרמית לוי. צילום: באדיבות אוניברסיטת תל אביב
ד"ר כרמית לוי. צילום: באדיבות אוניברסיטת תל אביב



גילינו שינויים שמעולם לא דווח עליהם


החוקרים בחנו דוגמאות פתולוגיות שנלקחו מחולי מלנומה, והעלו ממצאים חדשים ומפתיעים: "הסתכלנו על דוגמאות של מלנומה ראשונית, לפני השלב הפולשני", אמרה ד"ר לוי, "להפתעתנו, גילינו שינויים שעליהם לא דווח מעולם במבנה של השכבה התחתונה של העור, שנקראת דרמיס. משימתנו הבאה הייתה לברר מהם בדיוק השינויים הללו, וכיצד הם קשורים למלנומה".



במחקר שהיה ארוך ומורכב, עלה בידי החוקרים לחשוף - וגם לחסום - מנגנון מרכזי ביצירת גרורות המלנומה. "גילינו שעוד לפני שהסרטן עצמו חודר לדרמיס, הוא שולח בועיות זעירות המכילות חומר גנטי מסוג מיקרו RNA, והן אלה שיוצרות את השינוי במבנה הדרמיס - כהכנה לקליטת התאים הסרטניים ולשינוע הגרורות. הבנו שאם נצליח לחסום את הבועיות, נעצור את המחלה כולה", הוסיפה לוי.



"בסיס לפיתוח תרופה"


החוקרים לא הסתפקו בגילוי המנגנון, אלא בחנו וזיהו חומרים כימיים ספציפיים שיכולים להתערב ולעצור את התהליך בשלביו הראשוניים. חומר אחד מעכב את שליחת הבועיות מהגידול שבאפידרמיס אל שכבת הדרמיס; ואילו חומר אחר מונע את היווצרות השינויים בדרמיס גם לאחר הגעת הבועיות. שני החומרים, שנוסו בהצלחה במחקר, יכולים לשמש כבסיס לפיתוח תרופות עתידיות למניעת מלנומה. בנוסף, השינויים שזוהו בדרמיס, וכן הבועיות עצמן, עשויים לשמש כסמנים מובהקים לאבחון מוקדם של הסרטן הקטלני.



"המחקר שלנו מהווה צעד חשוב בדרך להתמודדות עם סרטן העור האגרסיבי ביותר," מסכמת ד"ר לוי. "אנחנו מקווים שהממצאים שלנו יסייעו בעתיד להפוך את המלנומה למחלה שניתן להחלים ממנה בקלות יחסית".



הקבוצה מאוניברסיטת תל-אביב פעלה בשיתוף פעולה הדוק עם פרופ' יורג הוהיזל ולורין סנדר מהמרכז לחקר הסרטן DKFZ בהיידלברג שבגרמניה, עם ד"ר שושי גרינברגר מהמרכז הרפואי שיבא ועם ד"ר רונן ברנר מהמרכז הרפואי וולפסון. המחקר נוהל במעבדה על ידי ד"ר שני דרור מקבוצת המחקר של ד"ר לוי. המחקר ממומן בתמיכתו של משרד המדע הישראלי במסגרת תוכנית משותפת לחקר הסרטן עם המוסד הגרמני MOST DKFZ.