בבית הדין הצבאי ביפו התקיים הבוקר (שלישי) הדיון האחרון במשפטו של סמל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל בתל רומידה שבחברון. מדובר בדיון לפני שלב הסיכומים, שלאחריו יקבעו השופטים את גזר דינו של החייל. בתום הדיון התבקשה השופטת מיה הלר להכריע בבקשת ההגנה לשחרר את אזריה למעצר בית, בקשה שהתביעה התנגדה לה. בסופו של דבר נקבע כי ההחלטה תידחה ועד אז יישאר אזריה במעצר פתוח. הצדדים ידברו ביניהם בימים הקרובים וינסו להגיע להסכמה ובמידה ותהיה כזו - השופטת תדון בהחלטה.



מפגן תמיכה באזריה

16:30

השופטת הלר קבעה כי "בשלב זה לא יקבע דיון בבקשת ההגנה. היה וההגנה הודיעה כי תחדש את דרישתה מול התובעת הצבאית ותעדכן את בית הדין".
עורכי דינו של אזריה הודיע כי הם לא מוכנים שהשופטים הנוכחים באולם ידונו בבקשת המעצר, וביקשו כי השופט יופיע בפני שופט מעצרים.


השופטת הלר: "
יש 1,400 עמודי פרוטוקול. האם זה נכון להעביר את החומר לשופט אחר בניגוד להלכה?"

עו"ד בסרגליק:
"ניתן להפנות לעמודים ספציפיים. יש שופט שמכיר את כל חומר הראיות של דיני המעצרים והוא צריך לדון בזה. חומר הראיות מסוכם ב-30 עמודים".
השופטת הלר: "צריך לקורא המון חומר וזה מאוד בעייתי ששופט שלא בקיא בהשתלשלות ידון בבקשה".
עו"ד בסרגליק: "אני חושב, עם כל הכבוד, שערב הכרעת הדין זה לא נכון שאת תדוני בבקשה". בהמשך הציע עורך הדין אפשרות אחרת, לפיה עד המועד - יצא לחופש בסופי שבוע. השופטת ציינה כי התביעה מתנגדת לכך וכי זו שיחה שאמורה להתקיים בין ההגנה לתביעה. לדבריה, "התביעה בכל הבקשות האחרונות הסכימה לחופשות, להגיד שהתביעה לא מסכימה ונחצו קווים זה לא משקף את המציאות".
התובע נדב ויסמן: "אין לי כוונה לקיים פה דיון במשא ומתן. כשהם רוצים הם יודעים להתקשר אלי, זו מניפולציה מה שנעשה כאן. שלא ישחקו נעלבים".
הושפטת הלר: "אתם רוצים לנסות לדבר עם התביעה"?

עו"ד כ"ץ (הגנה):
 "אנחנו נפנה לפרקליט הצבאי הראשי ונבקש לדון איתו בנושא"

השופטת הלר קבעה כי הדיון ידחה.

12:00


הפתולוגית ד"ר הדס גיפס נתנה את עדותה, לאחר שהגישה חוות דעת מטעמה. ב־18 עמודים קובעת הפתולוגית כי יש סתירה מהותית בין הממצאים לבין חוות דעתו של פרופ' יהודה היס, שקבע כי המחבל לא מת מירי החייל. 



עו"ד אילן כ"ץ מההגנה חקר את הפתולוגית: "האם קיים סיכוי שקרעים בריאה יגרמו לתסחיף אוויר?"
גיפס: "לא סביר. זה לא מספיק שיפגעו כלי דם באונות אלה, הם צריכים ליצור מעגל סגור שבו האוויר ישאב בתוך הדם".

עו"ד כ"ץ:
"אז לטענתך הפגיעה בריאה הימנית לא יכולה לגרום לתסחיף?"
ד"ר גיפס: "מאוד לא סביר. לטעמי הפגיעה בכלל לא הייתה משמעותית".


9:30 עדות הפתולוגית


 
עו"ד בסרגליק מצוות ההגנה פנה אל ד"ר גיפס ואמר: "בעדותך הקודמת טענת בהקשר ל'קרום הקשה' (במוחו של המחבל - נ.א). אני ביקשתי ממך להראות איך ראית דימום בקרום הקשה, ואמרת שזה סגול תוך שהראית לי בעין לא מזוינת את הדימום בקרום הקשה. מה שאת הראית זה צבע מחוץ לקרום ולא דימום. תאשרי לי שכל מה שאת יכולה להגיד זה שהראית צבע מבחוץ והסקת שזה הקרום הקשה". גיפס ציינה כי היא עומדת מאחורי תשובתה. אז חזר בסרגליק  ושאל: "בעדותך טענת שלא נטלת רקמות כי הגופה לא היתה טרייה. אך שעה לאחר המוות הגופה מתחילה להתפרק לבדיקה מיקרוסקופית. האם יש השפעה לתזוזת הגופה ולשינוי שלה"?.

עו"ד בסרגליק ביקש ממנה: "תוך כדי שאת קוראת תאשרי לי שבאחת השורות רשום שבדיקה מעמיקה מגלה מידע יקר ערך שיכול לעזור בהליכים פליליים". ד"ר גיפס: "אני מאשרת. אחר קריאת המאמר, הוא מדבר על שישה מקרים של גופות שנחבלו חבלת ראש כהה ונמצאו לאחר שעות רבות או ימים במצבי ריקבון שונים. בדיקה אחת ספציפית שבוצעה ואליה מתייחס המאמר הוא לבדיקה שבוצעה בכל המקרים והיא מיועדת לפגיעה שניתן לאתרה אם עברו בדרך כלל יותר משעתיים בין החבלה למוות, והמצאותו בגופות אלה הוכיח שלפחות חלקם שרדו את הפגיעה והחבלה הכהה בראש מספיק זמן כדי שזה יופיע בבדיקה. באחד מהמקרים הוא איתר נזק מוחי שנבע משינויים חולניים".
 
עו"ד בסרגליק: "אמרת שלא לקחת רקמות בתנאים הקיימים כי כל תוצאה לא תוכל להוביל לתוצאה מה גרם למוות. בעדות ההזמה שלך את אומרת שהשינויים בגופה היו התחלתיים ביותר, תאשרי לי שאם היית מבצעת את הבדיקה השינויים האלה לא היו אמורים להשפיע על התוצאה".
 
ד"ר גיפס: "אני מדברת על בדיקות מיוחדות שהן מאוד רגישות ודורשות גופה מאוד טריה. שנית, העור והשרירים של המחבל היו במצב ריקבון מתקדם מבחינה הנראית לעין. המח היה בריקבון יותר מתקדם ולא ניתן היה לקחת ממנו רקמות כי לא היה להן שום ערך".

עו"ד בסרגליק
: ניסית לקחת דגימות?
 ד"ר גיפס: לא.
עו"ד בסרגליק: "אני מציג לך טופס מובנה לגבי בדיקות טקסולוגיות של המכון לגבי נטילת רקמות בנתיחה. בעבר ציינת שלא מקובל ולא נהוג מאז לכתו של הפרופסור יהודה היס לעשות את ההליך, אבל יש פה בדיקות כאלו שנעשו גם בשנת 2015 ורואים בהן שזה לא חריג ואף שגרתי"
ד"ר גיפס: "למיטב זיכרוני התייחסתי לנטילת איברים שלמים אשר נלקחים באופן נדיר מאוד. הטופס הזה הוא לנטילת דגימות שאכן נמצאו בשימוש שגרתי בכל עת שהרופא מחליט על נטילת דגימות".
 



אלאור אזריה ואביו צ'רלי בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני


על רקע החלטת השופטת היום אזריה יישאר במעצר פתוח, נקבע עוד כי ב-7 בנובמבר תגיש התביעה את הסיכומים, ב-20 לחודש ההגנה תעיד וב-23 יתקיים דיון בעל פה על הסיכומים שיוגשו בכתב.