במהלך דיון האם להשאיר את ראש להב 433 במשטרה ניצב רוני ריטמן אמר מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך כי "יש להפסיק את התופעה של עדויות אנונימיות, ותופעות מעין אלה שהן חמורות לא פחות מהטרדות מיניות - נקודת איזון זו רגישה מאד ויש לשמר אותה", כך עולה ממסמכים שהוגשו לפני יומיים לבית המשפט העליון. המפכ"ל מתייחס בדבריו להחלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא להגיש כתב אישום כנגד ניצב ריטמן וטוען כי כיוון שהוחלט שגם אין מקום לפתוח בהליך משמעתי עקב התיישנות, כל החלטה מנהלית הייתה יוצרת מצב בו ניצב ריטמן לא יכול באופן אמיתי להתגונן ולהוכיח את חפותו בשל אופי הליך המנהלי.



רנ"צ אלשיך לא חסך ביקורת כביכול מהמתלוננת: "לא ניתן להתעלם מסימני השאלה המרחפים מעל תלונתה של המתלוננת, הן בשל העובדה שלא הוגשו תלונות הטרדה נוספות מצד הקצין כלפי שוטרות אחרות. הגם, שהניסיון מלמד כי על פי רוב מדובר בדפוס פעולה החוזר על עצמו, והן בשל הקושי להסביר מדוע כבשה המתלוננת תלונתה משך חמש שנים. בהקשר זה יש קושי לקבל את הטענה שתלונה בעניין זה הועברה לכאורה למפכ"ל המשטרה דאז (דנינו) וזה לא דיווח על כך למחלקה לחקירות שוטרים ואף 'הרשה לעצמו ' לקדם את ריטמן לניצב במועד מאוחר יותר".



בדיון הסביר המפכ"ל את המניעים להחלטתו שלא לפעול כנגד ניצב ריטמן כשהוא מציין כי כל עוד התנהלה החקירה ועל מנת למנוע שיבוש הוא נקט בגישה המחמירה ועמד על כך שהקצין ישהה בחופשה עד לתום החקירה.




"המתלוננת רצתה 'לסגור חשבון' עם ריטמן"


המפכ"ל התייחס לבדיקות הפוליגרף שעברו הן המתלוננת והן ניצב ריטמן וקבע לטענתו כי העובדה ששניהם יצאו דוברי אמת לכאורה היוותה סוגיה בעייתית, אולם מעיון מעמיק בדוחות עולה כי מול הבדיקה שעבר ראש להב 433 אשר נקשרה למהות החשד ליבת התלונה נגדו הינה עניין משיכת היד והנשיקה. "הרי שהמתלוננת נשאלה שאלה סתמית אודות משיכת יד, ללא חידוד בהקשר של הפעלת כוח, פעולה בניגוד לרצונה, או גוון מיני כלשהו של המעשה, מובן כך שלכאורה אין שום סתירה בין ממצאי שתי הבדיקות".



הפוליגרף נמצא דובר אמת גם של המתלוננת. ניצב רוני ריטמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפוליגרף נמצא דובר אמת גם של המתלוננת. ניצב רוני ריטמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



אלשיך הוסיף והטיח כי אינו יכול להתעלם מעיתוי הגשת התלונה שלדבריו קשור למינוי הקצין בודק (קבו"ד) לחשד לעבירות משמעת חמורות שלה ושל רח"ט מודיעין גיא ניר. בעמדתו קובע המפכ"ל נחרצות כי תלונתה של המתלוננת הוגשה על רקע רצונה "לסגור חשבון" עם הקצין.



למרות עמדתו, מצוין בפרוטוקול כי "מעיון בחומר הראיות עולים נושאים הראויים לליבון והדורשים תיקון הנחיות אשר יחודדו בראיון מפכ"ל שייערך לניצב, מבלי פגיעה בקצין עצמו. יודגש ויובהר שהביטחון לקבל החלטה זו ולתת משקל לאינטרס של הפסקת 'נורמות החיסולים' הפנימיים נשען גם על היכולת של משטרת ישראל לקיים מבדק מהימן וראוי, אשר אף תוקף מדעית, למועמדים לקידום, לכל הארגון ולבאים בשעריו ומאפשר להתעלם מתופעות של תלונות אנונימיות . מבדק זה מאפשר לזהות ולתחקר עד תום חשדות עולם נגד שורים ובכך תורם ליכולת התפקוד של המשרתים בארגון זוטרים כבכירים, מבלי שאלה יחששו להיקלע לסערה תקשורתית על לא עוול בכפם".