בתום גל השריפות, הגיע כעת שלב שיקום וחיזוק מערך הכבאות. 1.025 מיליארד שקלים, זה הסכום אותו מבקשת נציבות שירותי הכבאות מהמדינה כדי לחזק את מערך הכבאות הארצי, ולהצעידו לעמידה ביעדים ובמשימות בחמש השנים הקרובות, זאת לאור העלויות הגבוהות שגבה מבצע "אש ומים" במערך הכיבוי. את הבקשה הזאת העלה היום (רביעי) השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בהצעות במסגרת הצעה לסדר בנושא גל ההצתות האחרון.



בהצעה אמר השר: "עם תחילת גל הדליקות הוכרזה כוננות גבוהה בכל רחבי הארץ. מבחינת נתונים - מתחילת גל השריפות תועדו 3,391 קריאות לשירותי הכיבוי לעומת 1,933 אירועים בתקופה דומה אשתקד. עלות המבצע לרשות הכבאות לבדה, כשאנו מחשבים את החומרים מעכבי הבערה, הקצף, הפעלת הכוח וכו' היה 70 מיליון שקלים. זה לא כולל עלות הפעלת הכוחות במשטרה, מטוסים וכו'".



ארדן הסביר בין השאר את הסכום הנדרש ואמר: "רשות הכיבוי נזקקת ליכולת ראיית לילה, גם כדי לזהות מוקדי אש נדלקים שוב וגם כדי לאתר מציתים. אגב - גם בשנה רגילה יש מספר די משמעותי של הצתות מכוונות במדינת ישראל", הדגיש.



"בעתיד, על בסיס דו"ח שנקבע, צריכות להיות ברף המינימלי 168 תחנות כאשר היום אנו עומדים רק על 130. אמורים להיות 3,500 כבאים בזמן שהיום ישנם רק 1,900. כמו כן, נקבע כי אנו צריכים לעמוד על 500 כבאיות כאשר היום ישנן רק 278. אני מתכוון להיאבק על כך שהצרכים הללו של מערך הכבאות ימומשו", הוסיף.



חבר הכנסת אורן חזן (ליכוד) הדליק מעל דוכן הכנסת מצית במהלך הדיון ואמר כי "עין תחת עין ושן תחת שן זה לא דבר שרחוק מהמציאות. הגיע הזמן להתייחס למי שמצית שריפות כאל מחבל". סדרן של הכנסת ניגש אליו במהירות ולקח את המצית מידיו.



בתוך כך, שני קטינים בני 16 תושבי מזרח ירושלים נעצרו אתמול על חם על ידי לוחמי מג"ב מחוז ירושלים לאחר שנצפו בעודם עומדים בסמוך לערימת צמיגים אותם ניסו להבעיר בשדה קוצים סמוך לאזור התעשייה עטרות. בסמוך לאותו מוקד נחשפו מספר מוקדים שהוכנו מבעוד מועד לבעירה וביניהם גם מערום של גזמי עצים. שני הקטינים הועברו לחקירה בימ"ר של המשטרה במחוז ירושלים.
 
במחוז ירושלים הנחה מפקד המחוז ניצב יורם הלוי, במסגרת הערכת מצב שקיים להגביר את הפעילות המבצעית היזומה והצבת תצפיתנים בשטח לאיתור מציתים וזאת לפחות עד להופעת הגשם. במסגרת המאבק שמנהלת המשטרה כנגד המציתים ובהצתות וכחלק מפעולות מניעה הכוללות סיורי רגליים כדי למנוע פגיעה בנפש וברכוש הכווין תצפיתן שהשקיף לעבר ואדי הסמוך לאזור התעשייה עטרות , צוות של לוחמי מג"ב וזאת לאחר שזיהה שני קטינים כשהם מנסים להבעיר אש במספר מוקדים בשדה קוצים וכן בסימני אש שנצפו בשטח.

הלוחמים, ביצעו סיור רגלי בשטח הואדי ובמהלכו איתרו את זיהו על חם את שני החשודים המנסים להצית מערום צמיגים במקום. כשהבחינו השניים בלוחמי מג"ב הם החלו להימלט רגלית אולם בתום מרדף קצר הם נעצרו. ברשות השניים נתפסו מצת, ניירות ובגדיהם היו מוכתמים מהאש שהחלה לבעור במקום.
הלוחמים המשיכו לסרוק את האזור ואיתרו מערום גזיים של עצים שהוכן לצורך הבערתו. "השניים הובלו לחקירה ובסיומה נבחן הארכת מעצרם בבית המשפט" סיכמו במשטרה.