משאל העם שהתקיים אתמול בטורקיה לא עומד בסטנדרטים האירופאים, כך טענו הערב (שני) בארגון זכויות אדם אירופי אשר משקיף על המצב במדינה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, הפיקוח המשפטי על משאל העם והשינויים שנעשו לקראת סיום ספירת הקולות בקלפיות היו בעייתיים. בנוסף, במדינה צפויים לדון בהארכת תקנות החירום במדינה, אשר נכנסו לתוקף לאחר ניסיון ההפיכה במדינה בקיץ האחרון. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי "יש לכבד את ההחלטות שקיבלו תושבי טורקיה וכי מדובר בהצבעה שהיא עניין פנים מדינתי".



כזכור, לאחר קבלת תוצאות משאל העם, אשר הפך את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לשליט כמעט כל יכול, התקיימו הפגנות רבות ברחבי המדינה. מיליוני מתנגדיו של הנשיא יצאו למחות נגד תוצאות משאל העם, כאשר הם חמושים בסירים וכלי מתכת עליהם תופפו ושלטים המוחים נגד הפיכתו של ארדואן ל"סולטן". כאשר עשו זאת, הם נתקלו בתומכיו של הנשיא, שיצאו לחגוג את הניצחון. ארודאן עצמו פנה לבנות בריתה של טורקיה, ובעיקר למדינות האיחוד האירופי, שהתנגדו מאוד לחיזוק כוחו ואף מנעו משרים בממשלתו לקיים עצרות באירופה, ואמר כי הוא "מצפה מבנות בריתנו לכבד את תוצאות משאל העם".



ארדואן ציין כי "לא כל התיקונים בחוקה שאושרו במסגרת משאל העם, ייכנסו לתוקף באופן מיידי, חלקם ייכנסו לתוקף רק בנובמבר 2019". לדבריו, במסגרת השינויים, תילקח בחשבון האפשרות להחזיר את עונש המוות למדינה. "ביצענו שינוי היסטורי כאשר 25 מיליון אנשים תמכו בהחלטה", אמר במסיבת עיתונאים שקיים במעונו הרשמי, "משאל העם סגר את הדלת בפני התערבות צבאית בענייני הממשלה". הוא הסביר כי "בפעם הראשונה בהיסטוריה של הרפובליקה אנחנו משנים את שיטת השלטון שלנו באמצעות שינויים אזרחיים וזה דבר משמעותי".



מתנגדים לתוצאות משאל העם בטורקיה. צילום: רויטרס



נעצר חשוד בביצוע הרצח אתמול ברחוב הגליל בתל אביב



המשטרה עצרה חשוד בביצוע הרצח אמש ברחוב הגליל בתל אביב. החשוד, תושב רמלה בן 26, נעצר לאחר שהגיע לבית החולים איכילוב בתל אביב לקבלת טיפול רפואי בגין פציעה. מחומר החקירה עד כה עולה כי מדובר בחשד לסכסוך על רקע פלילי, שבעקבותיו נדקר תושב טייבה כבן 40.



הנרצח הובא לבית החולים על ידי אחיו, כשהוא פצוע באורח קשה מדקירות. הבלשים אספו ראיות מהמקום שבו התפתחה הקטטה, וגם את מצלמות האבטחה, במקום לרבות מצלמות האבטחה בבית הבושת. נבדק החשד לפיו שם החלה הקטטה, או בעקבות ויכוח שהתפתח במקום, והיא גלשה לרחוב. החשוד בביצוע הרצח יובא הערב לדיון בהארכת מעצרו, בבית משפט השלום בעיר.



ניידת משטרה, אילוסטרציה. צילום: פלאש 90



פנס בקוריאה הדרומית: "גישתו של ממשל טראמפ תהיה שונה מזו של קודמיו"



סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס הנמצא בימים אלה במהלכו של ביקור בן עשרה ימים באסיה, ביקר היום בבסיס צבאי סמוך לקוריאה הצפונית באזור מפורז בין שתי קוריאה הצפונית לקוריאה הדרומית. הוא אמר בראיון כי "בפיונגיאנג צריכים להבין שגישתו של ממשל טראמפ תהיה שונה מאלו של הממשלים הקודמים. אנחנו עומדים לנטוש את המדיניות הכושלת של נקיטה בסבלנות, ונכפיל את המאמצים שלנו כדי להביא ללחץ על קוריאה הצפונית, כדי שזו תחל במשא ומתן". הוא הוסיף: "התקווה שלנו היא שנוכל לפתור את הבעיה הזו בצורה שקטה".



בסוף השבוע האחרון, קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי כושל בטיל בליסטי, כך על פי גורמים בצבא קוריאה הדרומית. בהודעת משרד החוץ של המדינה נכתב כי ניסיון השיגור מאיים על העולם כולו. בנוסף, בהודעה הם הזהירו מפני נקיטת פעולות ענישה כלפי קוריאה הצפונית, במידה וזו תבצע פרובוקציות נוספות, כמו ניסויים גרעיניים או שיגור טילים לטווח ארוך.



נציגים מצבא ארצות הברית הוסיפו כי הטיל אשר הצפון קוריאנים ניסו לשגר מחופה המזרחי של המדינה, התפוצץ כמעט במקום ולא המריא לגובה. גורם אמריקאי נוסף, אשר התבקש להישאר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הם מעריכים שהטיל הכושל ככל הנראה לא היה טיל בליסטי בין יבשתי.



מייק פנס בביקורו בקוריאה הדרומית. צילום: רויטרס




המון יצא לרחובות בהזדהות עם שביתת הרעב של האסירים 


עשרות אלפי פלסטינים יצאו היום לצעדות בהן הביעו הזדהות עם שביתת הרעב בה פתחו אסירים ביטחוניים בהנהגת בכיר פתח, מרואן ברגותי, במחאה על תנאי כליאתם. בצעדה שנערכה בכיכר המרכזית ברמאללה השתתפו אלפים במהלכה נאם גם חבר הכנסת אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) והביע הזדהות עם "מאבקם הצודק של האסירים".



חבר הכנסת סעדי אמר כי "מטרתנו היא לא רק שיפור תנאי המעצר של האסירים אלא שהם ישוחררו. צעדים אלה, כולל שביתת הרעב בבתי הכלא הם תגובה להתנכלות ולמדיניות הפשיסטית בתוך בתי הכלא". לדבריו שירות בתי הסוהר (שב"ס) מנהל קמפיין יחסי ציבור כדי לרצות פוליטיקאים כמו השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ושר הביטחון, אביגדור ליברמן, כדי לקדם גיוס של סוהרים נוספים.



גם בחברון יצאו אלפים להפגין הזדהות עם האסירים שפתחו בשביתת רעב. בצעדה השתתף חבר פתח עבאס זכי שאמר כי "על העם כולו לרדת לרחובות כדי להשיג חופש, כבוד וחירות לאסירים שעומדים איתן נגד הכיבוש הישראלי".



בעזה יצאו גם כן לרחובות וקראו להזדהות מלאה עם האסירים בתוך הארץ ומחוצה לה וכן לחטיפת חיילים ישראלים כדי לבצע עסקאות חילופי שבויים לדבריהם.



הזדהות עם שביתת הרעב של האסירים. צילום: רשתות ערביות




פעיל בזרוע הצבאית של חמאס נהרג בקריסת מנהרה



איש חמאס נהרג בהתמוטטות מנהרה הלילה ממזרח לעיר עזה. על פי הדיווחים, מדובר באיש הזרוע הצבאית של חמאס, אנאס מוסא אבו שאויש בן 20, משכונת תופא בעיר. הצעיר פונה לבית חולים שיפא כשהוא ללא רוח חיים. מאז מבצע "צוק איתן" נהרגו עשרות פלסטינים בהתמוטטות מנהרות ברחבי הרצועה.



פעיל חמאס שנהרג בקריסת מנהרה