ערבים בישראל חולים באופן דרמטי פחות מיהודים בסרטן העור מלנומה, כך עולה מדוח חדש של משרד הבריאות שפורסם היום (שלישי), המסתמך על הרישום הלאומי לסרטן, המרכז הלאומי לבקרת מחלות ומשרד הבריאות. על פי הדוח, בשנת 2014 אובחנו 1,580 מקרים חדשים של מלנומה מתוכם 95% מהחולים היו יהודים ורק 5% ערבים שזו תחלואה נמוכה ביותר. בסך הכל בסוף שנת 2014 חיו בישראל 6,600 חולים במחלת מלנומה ממאירה של העור ובשנה זו נפטרו 196 אנשים מהמחלה.



בקרב החולים היהודים נרשמו שעורים הגבוהים ביותר של חולים במלנומה בילידי אירופה ואמריקה ובילידי ישראל. בשני שליש מהמקרים, סבלו החולים מגידולים חודרניים וכשליש אובחנו עם גידול ממוקד. הן עבור מלנומה חודרנית והן עבור מלנומה ממוקדת של העור, שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר נצפים בגיל המבוגר כאשר בשני העשורים האחרונים, יש מגמת עלייה בהופעת המחלה בישראל. הנתון האופטימי יותר הוא ששיעור ההישרדות היחסי לחמש שנים ממלנומה ממאירה של העור גבוה בישראל ועומד על כ-90%.



עוד צוין בדוח, כי על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (ה-IARC) ישראל נמצאת ברשימת 20 הארצות עם השיעורים הגבוהים ביותר של תחלואת מלנומה בעולם, כשהמובילות הן ניו זילנד ואוסטרליה. הגברים ישראלים נמצאים במקום ה-13 בשיעור הופעת המחלה ונשים ישראליות במקום במקום ה-20. לגבי תמותה מהמחלה, מצבה של ישראל טוב קצת יותר: גברים מדורגים במקום ה-8 מאותן 20 ארצות ונשים במקום ה-10, כאשר שעורי התמותה הגבוהים בעולם הם בניו זילנד, אוסטרליה והולנד.



מלנומה של העור היא גידול סרטני שגורמי הסיכון העיקריים שלו הם חשיפה לקרינה על סגול, בעיקר ממקור של קרינת השמש וכן ממתקני שיזוף מלאכותיים, היסטוריה של כוויות שמש, בעיקר בגיל הילדות, ריבוי שומות, עור בהיר, עיניים בהירות, היסטוריה משפחתית של המחלה, היסטוריה אישית של המחלה, מערכת חיסון מוחלשת, גיל מתקדם, ועוד.