זהו זה, הן פה: המדוזות כבר נצפו בסוף השבוע בחופי תל אביב. עם הגעתן צריך לשוב ולהזכיר את אמצעי הזהירות שיש לנקוט על מנת לשמור על בריאותנו.

לדברי ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה בשירותי בריאות כללית בפתח תקווה, אפשר לפעמים להיעקץ ממדוזה, או אפילו להרגיש צריבה על פני העור - ללא מגע ישיר עם המדוזה. "למזלנו, המדוזות הנפוצות בחופי ישראל אינן מסוכנות, למרות הכאב והצריבה שכרוך במגע איתן", ציינה.

לדבריה, הפגיעות השכיחות ביותר הן גם הקלות יותר, וכוללות סימנים אדומים המתפתחים תוך מספר דקות, גרד, עקצוצים ולפעמים גם שלפוחיות באזור הנגוע.

"במקרים מאוד נדירים עלולה להיות תגובה אלרגית קשה וחריפה, שגורמת להיצרות דרכי הנשימה או לנפיחות בגרון, קשיי נשימה, בחילות, סחרחורת, תחושת חולי וחולשה – במקרים כאלה יש להגיע בדחיפות לקבלת טיפול רפואי", הוסיפה. "רוב המקרים קלים וניתן לטפל בהם באופן מיידי. טיפול נכון שניתן מהר יכול לצמצם את הפגיעה ולתרום להחלמה מהירה יותר".

במקרה של עקיצה היא מסבירה כי "יש לשטוף את האזור במי ים, לשים חול ים על האזור. אחר כך לשטוף פעם נוספת במי ים ולשים חומץ" (תחנות מד"א וסוכות המציל בחופים מחזיקות חומץ).

"בשום פנים ואופן אין לשטוף במים מתוקים או במי ברז", היא הדגישה. "אם המצב מחמיר תוך כמה שעות יש לפנות לטיפול רפואי". עוד אמרה כי אם בהמשך עדיין נותרת תחושת צריבה, ניתן למרוח תכשירים מקומיים המכילים אלוורה, קמומיל, קלנדולה או ג'ל פניסטיל (מוצרים אלה נמכרים ללא מרשם).

"קירור מקומי של האזור הפגוע גם עוזר, כך למשל אפשר לשים על הכווייה קרח עטוף במגבת. מומלץ להימנע מחיטוי המקום באלכוהול", הוסיפה. "בכל מקרה מומלץ לא לגרד את המקום כדי לא לגרום לפצעים ולזיהומים משניים, ולא לשפשף כדי לא להחדיר את הארס עמוק יותר".