על רקע הפרסום של הצו להפחתת מס הבלו על הדלק על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' באופן שיבלום את עליית המחירים, שוחח היום (שלישי) ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י, עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM והתייחס לנושא. 

רגע לפני העלייה במחירי הדלק: הצעד של סמוטריץ' שיבטל את ההתייקרות

"אני חושב שזה לא צעד נכון מבחינה כלכלית. אני חושב שאמנם זה מסייע לנהגים לחסוך שלושים אגורות לליטר, וודאי מסייע לציבור הנהגים, אבל מבחינה כלכלית-ויתור על סדר גודל של כשניים וחצי מיליארד שקלים במונחים שנתיים לתקציב המדינה, זה אובדן גדול מאוד", אמר בפתח הריאיון. "הקלה במיסוי בוודאי תסייע למגזר העסקי, אבל שוב, על חשבון מה? על חשבון הוצאות אחרות של הממשלה. צריכים סדר עדיפויות".

לשאלה מה היה אפשר לעשות עם הכסף הזה, השיב כי "מדובר על שלושים אגורות לליטר. סל הבריאות עומד היום על חצי מיליארד שקל, אז ניתן היה להכפיל אותו פי חמישה. למשל, היה ניתן לסייע לשכבות חלשות, היה ניתן לסייע לחינוך, היה ניתן לבריאות, וכמובן לביטחון. היו רוצים לסבסד, אז אני חושב שניתן לסייע במחירי המזון שמקשים מאוד, שעלו מאוד בשנה האחרונה, ויש שכבות רבות בציבור. כלומר, יש הרבה מה לעשות במחיר הזה".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "אני חושב שגם הצעדים של הממשלה הקודמת בתחום הזה, וגם של הממשלה הנוכחית, הם לא נכונים. יש מקום לסייע ולסבסד תחבורה ציבורית בצורה הרבה יותר רצינית. הצעד הזה הוא תורם לגידול בתנועה, להגברת הפקקים, להגברת זיהום האוויר, הוא בדיוק פועל כנגד כל מה שאנחנו רוצים למנוע. עדיין אין תקציב למדינה, ומסתמן שיהיה גירעון משמעותי לאור הגידול העצום בהבטחות התקציביות שקיימות, ולכן הצעד הזה הוא לא צעד שמטיב עם הציבור. אולי בטווח הקצר לשלם קצת פחות, אבל מבחינת תקציב המדינה וההוצאות הציבוריות של הממשלה, אז אין ארוחות חינם, אם נותנים ומחלקים מתנות לציבור בתחום הרכב, ועדיין מדובר פה על הבנזין והסולר שמזהמים את האוויר שאנחנו נושמים אותו, וגורמים לגידול בפקקים שאנחנו סובלים מהם, לכן אני חושב שהצעד הזה הוא צעד מאוד פופוליסטי ולא מתאים".

מור נשאל האם זה אומר שהציבור משלם מחיר לא ריאלי על הדלק, וענה: "מחיר הדלק בישראל משתנה בהתאם לתנודות במחירי הבנזין באגן המערבי של הים התיכון, המחיר הבינלאומי. אנחנו משלמים אותו, סה"כ משקלו כשני שקלים ושלושים אגורות מסך השבעה שקלים ושבע עשרה אגורות שעכשיו נקבע מחיר הדלק, לפני ההפחתה של מס הבלו. בנוסף, יש מיסים. המיסים האלה, כחמישה אחוז מתקציב המדינה, כארבעים וארבעה מיליארד שקלים, הם מגיעים מענף הרכב. אם אנחנו מקלים בהם, אז אנחנו פוגעים בתקציב המדינה ופוגעים בשירותים לאזרח, וכל אחד מאיתנו חייב להבין".

לטענת המראיינת כי "לפי שיטתך, בוא נשב על הכסף ולא נחלק לאף אחד. אם אפשר אז למה לא לעזור? גם ככה משרד הבריאות קיבל עוד מאה מיליון שקלים לתקציב הסל", השיב: "אז כן, מאה מיליון שקלים זה יפה, אבל פה אנחנו מדברים רק על שלושים אגורות, במונחים שנתיים אנחנו מדברים פה על מיליארדי שקלים לשנה, ולכן מה עם העדיפויות של הממשלה מבחינת הוצאה תקציבית? האם זה הדבר הנכון שצריך לבצע היום מבחינת סיוע לאזרחים? הורדת מחיר הדלק דווקא? אז דיברנו על האפשרויות האחרות, אני חושב שצריך להקל כמו שדיברנו, לשכבות חלשות ונזקקות, דווקא במחירי מוצרים בסיסיים במזון. אז הממשלה צריכה לקבל החלטות בנושא הזה, כי אין פה ארוחות חינם לחלק לכולם את המשאבים המוגבלים, ואם אנחנו מוותרים פה על מיליארדי שקלים. כרגע מחיר החשמל היה אמור לעלות בשמונה אחוזים, מוותרים על המס על הפחם, אז החשמל יעלה פחות, אוקיי, פחות הכנסות לתקציב המדינה. אז מאיפה יבואו הכספים לכל ההוצאות שצפויות לתקציב? כך שאני חושב שהממשלה צריכה לחשוב, ולעשות סדר עדיפויות מה חשוב יותר ומה חשוב פחות".

עריכה: ירדן חדד 103FM