ההחלטה על קיצור סוף יום הלימודים בחינוך המיוחד ב־45 דקות, מ־16:45 ל־16:00, מעוררת ביקורת ותרעומת - על רקע המחסור החמור בכוח אדם, שפוגע בתלמידים, בהורים ובלימודים.

על פי החלטת שר החינוך יואב קיש ומנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל, מסגרות החינוך המיוחד, בין היתר לתלמידים על הרצף האוטיסטי, יקוצרו בשנת הלימודים הבאה לשעה 16:00 - כשעד כה הן פעלו עד 16:45.

ד"ר גילת טרבלסי, ראש התוכנית לחינוך מיוחד במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע, אמרה בתגובה: "רק בחודש שעבר הכריז שר החינוך על הקמת ועדה לבחינת מערך החינוך המיוחד במטרה לתת מענים ראויים להורים ולתלמידים במסגרות השונות. ההחלטה לקצר את יום הלימודים מנוגדת במהותה למטרת הוועדה. היא מקשה על ההורים, שצריכים לקצר את יום עבודתם ולמצוא סידור לילדיהם, ופוגעת בתלמידי החינוך המיוחד שזקוקים ליציבות ולא לשינויים".

חברת הכנסת דבי ביטון (יש עתיד) הוסיפה: "הצטערתי לקבל את תגובתו של שר החינוך יואב קיש על פנייתי אליו, שמשרד החינוך החליט לקצר יום הלימודים עד השעה 16:00 במסגרות החינוך המיוחד בשנת הלימודים התשפ״ד. ‏ההורים ותלמידי החינוך המיוחד ייאלצו לשאת בעול קבלת ההחלטות השגויה שקיבל משרד החינוך. ‏זו חבלה ישירה במנועי הצמיחה הכלכליים במדינה, וכן פגיעה ישירה בהורים העובדים".

מתן בארי  (צילום: ניסים קורדובי)
מתן בארי (צילום: ניסים קורדובי)

גם סגן ומ״מ ראש עיריית אילת, מתן בארי, הגיב: ״מדובר בהחלטה שתפגע אנושות בהורים ואף יותר מכך בקידום הילדים עצמם! גידול ילד מיוחד דורש יותר מבני משפחתו בכל היבט;  כלכלי, מנטלי, חברתי ולוגיסטי, והגיע הזמן שהמדינה תפסיק לראות בהם נטל ותתחיל לראות בהם נכס". 

עוד הוסיף כי "כל שינוי ביום הלימודים של ילדי החינוך המיוחד יהווה נזק אדיר בהתקדמות שלהם בעתיד, לתרבות היחס כלפיהם, וכן לפרנסת הוריהם. כל ניסיון לקצץ, לחסוך ולמעשה לפגוע בילדי החינוך המיוחד ייתקל מצדנו בחומה בצורה. אני דורש ממשרד החינוך להיכנס עוד היום לשיתוף פעולה עם השלטון המקומי, במטרה לייצר יחד אלטרנטיבות טובות יותר מההחלטות הקולקטיביות הללו, כדי לספק לילדים החשובים מכל את התמיכה והמסגרת החינוכית הראויה להם".

חה״כ דבי ביטון, מטעם מפלגת יש עתיד הוסיפה: "הגענו היום אל מול משרדי משרד החינוך למפגן תמיכה במטה המאבק לשירותי החינוך המיוחד בעקבות ההחלטה לקצר את יום הלימודים לתלמידי החינוך המיוחד לשעה 16:00. יחד איתי הגיעו לתמוך בהורי ילדי החינוך המיוחד, חברי הכנסת יוראי להב הרצנו וסימון דוידסון יחד עם הגברת ליהיא לפיד שסוגיה זו קרובה לליבה. מאסנו בפגיעה בילדי החינוך המיוחד ובעתידם".

כמו כן, הגיב להחלטה אלי כהן, מועמד לראשות העיר טירת כרמל: "נדהמתי לשמוע על כוונת משרד החינוך לקצץ את יום הלימודים של תלמידי החינוך המיוחד. זוהי החלטה הרסנית למאות אלפי הילדים בחינוך המיוחד ולמשפחות שלהם".

אלי כהן  (צילום: ראובן קאפוצ'ינסקי)
אלי כהן (צילום: ראובן קאפוצ'ינסקי)

הוא סיפר: "כאחד שמגיל 16 מטפל באחיו הקטן, שהוא ילד מיוחד, אני מכיר היטב את הקושי של המשפחות ומבין את המשמעות ההרסנית של קיצור השעה. זוהי שעה שבה ההורים יכולים לתת עוד קצת תשומת לילדים הנוספים שלהם, שעה נוספת בעבודה שמסייעת לפרנסת הבית ויותר מכל עוד שעה שבה הילד נמצא בסביבה עוטפת שמקדמת אותו. אני קורא לידידי שר החינוך יואב קיש, אני יודע שיש בך חמלה ושאחרי שתראה את התמונה המלאה אני סמוך ובטוח שתבטל את ההחלטה ההרסנית הזאת.  להורים בטירת כרמל ובכל הארץ אני מבטיח שאני אעשה הכל כדי לעצור את ההחלטה האומללה הזאת. לא נפקיר את ילדינו".