תקופת הקיץ מאופיינת בחוסר יציבות ובקצב גבוה ברוב הבתים ובהתאם גם הילדים מתנהגים באופן שונה ומותחים את גבולות המותר. עכשיו בואו ננסה להוסיף לחבילה הזו הריון ולידה ויש לנו פוטנציאל נפיץ במיוחד לאיבוד שליטה וחווית בלבול אצל הילדים (וגם אצלנו ההורים). 

אז איך כדאי להתכונן לשינוי הגדול שצפוי להגיע? איך נכין את הילד/ה שלנו לקראת התרחבות המשפחה?  ריכזתי לכם 5 טיפים עיקריים כדי שלא רק ההיריון והלידה יעברו בשלום, אלא גם הכניסה וההתאקלמות בבית וכדי שתחושת היציבות והביטחון של הילדים שלכם לא תתערער מעבר לטלטלה הטבעית שעוד תגיע (טבעי ביותר!)

ליטל גרינברג (צילום: פרטי)
ליטל גרינברג (צילום: פרטי)

  1. הכנה ותיאום ציפיות החל מהשליש השלישי לילד/ה שבבית: ילדים צעירים לא מבינים מושגי זמן, מונחים אמורפיים ומתקשים להבין את התמונה המלאה שנקראת "בייבי חדש" ולכן הכינו אותן באופן קונקרטי ומוחשי, ציירו איתם טבלת "סקרנות" בה מזמנים את הימים לקראת המועד, שתפו אותם בלו"ז הימים הראשונים.
     
    כשאמא תהיה בביה"ח - מי ייקח ומי יחזיר ואיפה נישן ומי ישגיח עלינו בלילה... כמה שיותר פרטים יותר טוב. תבנו גם לעצמכם סדר מסוים שתוכלו להישען עליו למרות שלידה היא אירוע עם הרבה משתנים ובלת"מים. שדרו לילדים- אנחנו אתכם גם כשאנחנו קצת רחוקים. צלמו סרטוני בוקר טוב/לילה טוב מראש שיהיה לכן למקרה שלא תהיו זמינים ונסו לשמור עד כמה שניתן על סדר יום ושגרה עבורם גם אם אלו ימי החופש הגדול.
  2. דברו איתם על הרגשות שעולים בהם. שתפו ברגשות שלכם לקראת השינוי הצפוי, דברו בפתיחות ותנו להם מקום כנה  להביע גם רגשות מכאיבים כמו עצב, קנאה, בלבול, לחץ, דאגה או סתם געגוע... כל הרגשות שלנו לגיטימיים וככל שניתן לילד מרחב בטוח להביע ולהכיר ברגשות, ככה עצימותם תרד והם יוכלו לשלוט ולהפריד אותם מההתנהגות שלהם. למשל, מותר לך לקנא בתינוק, אסור להפיל את העגלה שלו.
  3. הגדילו משמעותית את הזמן 1:1 עם הילד/ה הגדול: זמן איכות נפרד הורה וילד ידוע כגיים צ'יינגר במערכות יחסים לטווח הקצר והארוך בכל שלב בחיים ובעיקר ובאופן מוקצן סביב שינויים כמו לידת אח קטן. נכון, הזמן שלכם צפוף ויקר מאוד וסביר שתעדיפו לצבור עוד קצת שינה ומנוחה ולא לגזול אנרגיה מעצמכם אבל כל אנרגיה וזמן שתוציאו בחיוב וביוזמה שלכם, יחסוך מכם זמן ואנרגיה שלילית על מריבות/מאבקי כוח וטנטרומים.
     
    כמה זמן אתם שואלים? כמה שתוכלו. שעה בשבוע, שעתיים, 20 דק בסוף  יום... העיקר שהילד/ה יוכלו להרגיש שהם מספיק חשובים לכם כדי שתרצו לפנות מזמנכם רק עבורם. עדיפות לזמנים וימים קובעים עד כמה שניתן כדי לשמור על תחושת היציבות והביטחון.
  4. תוודאו שהם מרגישים שייכים, משמעותיים ומועילים: מה הכוונה? הרבה פעמים תחושת הבדידות והקנאה של הילד/ה הגדולים נובעת מכך שכל תשומת הלב והיחס הולך לטיפול בניו בורן שאכן דורש את זה ובכך הילד/ה עלול להרגיש נטישה. צרפו אותו לטיפול, בקשו את עזרתו ותנו לו "תפקיד" של אח גדול כמו להיות אחראי לנדנד את העריסה בזמן שאמא מתקלחת... תנו לו לגעת, לנשק, לשבת עליכם גם כשזה לא נוח... כי ככל שתשדרו לו רצון בקרבה שלו במקום הרחקה והפרדה מהתינוק, כך במורך שלו יפחת והוא ירגיש בטוח ונינוח גם ללכת כרגיל לעיסוקיו.
  5. בחירה ועצמאות- תנו לילד/ה לבחור יחד אתכם או לגמרי בעצמם ביגוד ראשוני לתינוק, הרכיבו איתו את המיטה החדשה, תנו לו לבחור את צבע השטיח, תנו לו כמה שיותר עצמאות בדעה על עיצוב החלל ואבזור החומרי (בגבול האפשרויות שמתאימות לכם 2-3 אופציות בכל פעם).  העצמאות הפיזית והמחשבתית של הילד/ה הגדולים תעצים אותו, תפחית את סף הלחץ מהשינוי ותגדיל את תחושת השליטה שכל אדם/ילד זקוק לה כדי להרגיש בטוח.

וזכרו, זו תקופה שנראית כמו "נצח" אבל היא עוברת הרבה יותר מהר שתאמינו. הילדים סתגלנים לשינויים מטבעם וברגע שנכין טוב את הקרקע לשינוי המבורך הזה ונקבל גם את הקשיים שיגיעו בהשלמה ובהבנה שזה זמני, תהיה לכולכם חוויה טובה ושמחה . כותבת מילים אלו מניסיון של ארבעה ילדים צמודים ובייבי חדש שבדרך גם אלינו ממש עכשיו...

בהצלחה!

ליטל גרינברג - אמא יכולה באינסטגרם