תלמידי בית הספר בית חינוך עיוורים שבירושלים יצאו בפרויקט מיוחד, שבמסגרתו תפריטים בבתי קפה ומסעדות יונגשו לעיוורים וללקויי ראייה. המיזם נוצר על ידי תלמידי בית הספר בשיתוף מרכז מאי באגף חברה של המחלקה לנוער בעיריית ירושלים, בשאיפה לייצר שינוי בעולם ההנגשה במרחב הציבורי.

במסגרת בדיקת הצרכים בשטח, התלמידים שמו לב שיש חוסר בהנגשת התפריטים בבתי קפה ומסעדות ללקויי ראייה שמגיעים לאותם המקומות, והם לא יכולים לדעת מה מציע התפריט במסעדה או בבית הקפה אם לא מקריאים להם אותו.

התלמידים קיבלו מבעלי העסקים את פרטי התפריט שלהם, הקליטו אותו באולפן הקלטות, ויצרו ברקוד לסריקת התפריט דרך הטלפון הנייד. המיזם, שבו משתתפות ארבע מסעדות בירושלים ורשת מסעדות ארצית צפויה להצטרף אליו, מאפשר לעיוורים וללקויי ראייה להסתדר בעצמם מבלי שיזדקקו לסיוע מהמלצר.

קפה שווה (צילום: בית חינוך עיוורים ומרכז מאי)
קפה שווה (צילום: בית חינוך עיוורים ומרכז מאי)

נתן יונייב, תלמיד מחברי צוות פיתוח המיזם, סיפר: "המיזם מקדש את ערך השוויון וזו כנראה הנקודה המשמעותית ביותר עבורי. חשוב לי להעביר את המסר שאם יש לאדם מוגבלות כלשהי – מכל סוג שהוא – לא צריך לרחם עליו או לתת לו מתנות מיוחדות, אלא פשוט לאפשר לו נקודת פתיחה שווה לחיות את חייו".

מנוחה טרופ, מנהלת בית חינוך עיוורים, הוסיפה: "חזון בית הספר רואה בדמות הבוגר אדם אקטיבי, עצמאי, מעורב ותורם לחברה. המיזם ענה על הצורך לפתח תחושת מסוגלות אצל התלמידים, להיות עצמאיים, משמעותיים ותורמים מתוך תחושת העצמה וערך עצמי".