מקצוע החינוך הוא אחד מבין המקצועות החשובים והמשפיעים ביותר. הוא כולל בתוכו תחושת שליחות רבה, ומחוייבות לגידול, טיפוח וחינוך הדורות הבאים. רבים מהעוסקים בו, מגיעים למערכת החינוך בעיקר מתוך אותה תחושת שליחות, שמלווה אותם לאורך כל שנות הקריירה שלהם.

תחושה זו מסייעת להותיר את מקצוע ההוראה כאחד מהמקצועות המבוקשים ביותר, על אף מעמדו של המורה ואתגרי הפרנסה הכרוכים בו. אנחנו יכולים לספר שגם תמונת מצב זאת משתנה, בשל השינויים העצומים המתחוללים בעולם העבודה והטכנולוגיה. חשוב להדגיש, כי לדבר ישנן לא מעט סיבות נוספות.

בשל הביקוש הרב לאנשי חינוך, עם סיום התואר ראשון וקבלת תעודת הוראה, ניתן למצוא עבודה בתחום בקלות יחסית. כמו כן, העוסקים במקצוע נהנים מימי חופש מרובים, תנאים נלווים וביטחון תעסוקתי יחסי.

ההתפתחות המקצועית
מקצוע ההוראה בישראל לא רק טומן בחובו תחושה עמוקה של מטרה ומסירות, אלא גם מהווה מסלול להתפתחות וצמיחה מקצועית. ידע, ניסיון ומיומנויות הוראה אפקטיביות, הן תכונות מבוקשות ביותר החורגות מגבולות מערכת החינוך. למעשה, מיומנויות חיוניות אלו יכולות לפתוח דלתות להזדמנויות מגוונות בתחומים שונים. אימוץ השינויים הללו מציב את מקצוע ההוראה בחזית של זירה מקצועית רחבה, המתעלה מעל התפקידים והאחריות המסורתיים.

בין אפשרויות הצמיחה המרכזיות שעומדות בפניכם, מורי העתיד של ישראל, תוכלו למצוא את תחום הניהול. לאחר שתסיימו את התואר, תיכנסו אל מערכת החינוך ותצברו ניסיון של מספר שנים, תעמוד בפניכם האפשרות להתקדם ולהפוך להיות מנהלי בית ספר. כמובן, הדבר יביא איתו אחריות רבה נוספת וסיפוק רב אף יותר מהמקצוע בו אתם עוסקים. באופן טבעי, הדבר יתבטא בשכר, שבמצב שכזה יעלה משמעותית. 

המעוניינים לעסוק בתחום זה, נדרשים לצרוך הכשרה מקיפה ומעמיקה. תכניות ההכשרה מכסות את כל הגילאים, מגיל הרך ועד לתיכון בתחומי הידע השונים ולמסגרות המגוונות. תכניות לתואר ראשון בחינוך הן אינטנסיביות, רב תחומיות ומעשיות. בין הנושאים הנלמדים: מחשבת החינוך, מדעי החברה, לימודי ארגון, פסיכולוגיה, פיתוח תכניות חינוכיות ועוד. בנוסף, ישנה הוראה המיועדת לנושא מסוים, כמו גם מנהיגות חינוכית. לפניכם הטבלה המציגה את נתוני שכר המורים והמנהלים במקצוע ההוראה.

שימו לב, כי בדרך כלל, על מנת להתמנות לתפקיד סגן מנהל, יש להחזיק בשלוש שנות ניסיון לפחות, בעוד שתפקיד מנהל בית ספר, דורש לפחות חמש שנות ניסיון. (לא נמצאו פרטים מאומתים בנוגע לשכר עם חמש שנות ניסיון ומעלה. 

אפשרויות השתכרות נוספות
חשוב להדגיש, כי רכישת מקצוע ההוראה מביאה יחד איתה הזמנויות השתכרות רבות נוספות, חוץ מתפקיד המורה. רבים העוסקים בהוראה בבתי הספר, מעבירים בשעות שאחרי הלימודים שיעורים פרטיים במקצועות השונים - מתמטיקה, אנגלית, לשון ועוד. הדבר מעניק למורים אלו את האפשרות להגדיל משמעותית את השכר אותו הם מרוויחים. בממוצע, שכר מורה פרטי נע בטווח שבין 10,000-13,000 שקלים לחודש. 

עם זאת, שימו לב כי הדבר תלוי במשתנים רבים, לדוגמא: מורה פרטי שמלמד לבגרות, ירוויח סכום גבוה יותר ממורה אחר שמלמד תלמיד בבית ספר יסודי. משתנה נוסף שיכול להשפיע על טווח השכר, הוא שנות הניסיון שבהן מחזיק המורה המלמד, כאשר ככל שניסיונו במקצוע ההוראה יהיה גדול יותר, כך הוא יגבה סכום גבוה יותר על מתן שיעורים פרטיים.  

אם אתה נמשך לאמנות הקניית הידע, מקצוע ההוראה עשוי להוות עתיד מוצלח עבורך. בין אם אתה בתחילת הקריירה, איש מקצוע שמחפש שינוי בקריירה, או מישהו שנלהב להצית סקרנות אצל אחרים, הוראה מציעה מסע מקצועי ואישי מספק. ריכזנו את מסלולי הלימוד המגוונים, המוסדות הנחשבים וההזדמנויות להכשרה מקצועית שמחכים לך בתחום החינוך.

מסלולי הלימוד השונים לתואר ראשון בחינוך
שימו לב, כי ישנם מספר מסלולים שונים לתואר ראשון בחינוך, אליהם תוכלו להירשם. בעוד שתואר ראשון בחינוך נמשך שלוש שנים, במהלכן הסטודנטים מתבקשים לבחור את סוג המסלול ומגמת ההתמחות המועדפת עליהם, בהם ירצו לעסוק, מסלול לימודי הוראה יעודיים נמשכים שנה אחת בלבד. מסלול זה יכול להיות מיועד עבורכם, במידה שאתם כבר מחזיקים בתואר ראשון, ומעוניינים להפוך להיות מורים בתחום שאותו למדתם.  

מסלולי הלימוד לתואר ראשון בחינוך (צילום: ללא קרדיט)
מסלולי הלימוד לתואר ראשון בחינוך (צילום: ללא קרדיט)

תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה אינם זהים בין המוסדות, אך על פי רוב למסלולי הלימוד בתחום מתקבלים מועמדים בעלי תעודת בגרות בממוצע 80 ומעלה, וציון פסיכומטרי של 500 ומעלה. מועמדים אלה נדרשים בדרך כלל גם לעבור ראיון אישי. 

עלות תואר ראשון בחינוך עומדת על כ-10,500 שקלים לשנת לימודים באוניברסיטאות. לעומת זאת, במכללות השונות, עלות שכר הלימוד תגיע לכ-14,000 שקלים. חשוב לציין, כי שכר הלימוד משתנה ממכללה למכללה. 

המכללה האקדמית עמק יזרעאל - במכללה תוכלו לרכוש תואר בחינוך במספר מסלולים מגוון. המכללה שוכנת במקום פסטורלי ויפה ויש בה מעונות סטודנטים חדשים ומתקדמים. 

מכללת גורדון לחינוך - מכללת גורדון, היא מכללה אקדמית ותיקה להכשרת מורים, גננות וסגלי הוראה, הנמצאת בחיפה. יש בה מגוון מסלולי לימודים לתואר ראשון ותעודת הוראה וכן לימודי תואר שני. משקיפה על מורדות הכרמל והים. 

המכללה האקדמית תל חי - מספר התמחויות זמינות לתואר B.A בחינוך, כולל חינוך מיוחד, ליקויי למידה, חינוך חברתי, מנהיגות ושילוב אומנויות. במסגרת לימודי השטח של התכנית, הסטודנטים יתנסו בסיטואציות שונות מעולם החינוך. תל חי ידועה בחיי חברה ואווירה סטודנטיאלית אמיתית, בפסטורליות של הגליל. 

מכללת לוינסקי לחינוך - התאחדה עם וינגייט ונקראת המרכז האקדמי לוינסקי. וינגייט ממוקדמת בתל אביב ומציעה לימודים אקדמיים, לימודי תעודה, לימודי הכשרת מורים ולימודי המשך. 

המכללה האקדמית בית ברל - קריירה בחינוך יכולה ללבוש צורות רבות. במכללת בית ברל השוכנת בליבו של עמק חפר, קיימים מסלולים להוראה בבתי ספר יסודיים, תיכוניים, חינוך מיוחד וחינוך לגיל הרך, במגוון מקצועות. 

המסלול האקדמי המכללה למינהל - במכללה זו ניתן להשתתף בלימודים לתואר ראשון בחינוך באחת משתי ההתמחויות: הוראה ולמידה, או חברה וקהילה. משך הלימודים הוא שלוש שנים, ולאחריהם ניתן להשתתף במסלול מקוצר לתעודת הוראה במסגרת שיתופי הפעולה הנערכים עם מבחר מכללות להוראה.

תלפיות, המכללה האקדמית לחינוך והוראה בחולון - מציעה מגוון רחב של תוכניות ומסלולי לימוד בתחומי החינוך וההוראה. החל מתואר ראשון במגוון רחב של מסלולים וחוגים, דרך תואר שני בארבע תוכניות לימוד אטרקטיביות, וכלה בהסבת אקדמאים לחינוך, הרחבת הסמכה ולימודי המשך והשתלמויות למורים.