לקראת הדיון בבג"ץ על העתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות: פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב קרא הבוקר (שני) לראשי גופים וארגונים פרטיים וציבוריים, ובהם רשויות מקומיות, אוניברסיטאות, חברות הייטק ומשרדי עורכי דין, "לחבור ביחד ולומר בקול רם וצלול שאם נגיע למצב שבו הממשלה אינה מצייתת לפסיקתו של ביהמ"ש העליון, יושבת המשק כולו עד שהממשלה תחזור בה".

פורת ציין כי "לו ידעה הממשלה מבעוד מועד כיצד יגיב הציבור על המהפכה החוקתית, ייתכן שלא הייתה מהפכה חוקתית. לו ידעה הממשלה מבעוד מועד כי ביטול עילת הסבירות יגרום לסירוב נרחב כל כך של חיילים וקצינים לשרת במילואים, ויסב נזק כה רב למדינת ישראל, ייתכן שעילת הסבירות לא הייתה מבוטלת. אלא שכאשר הממשלה הבינה זאת, היה זה מאוחר מדי. הממשלה לא הייתה מוכנה לשלם בנקודת זמן זו את המחיר של נסיגה מהחלטותיה".

בית המשפט העליון (צילום: דודי וקנין פלאש 90)
בית המשפט העליון (צילום: דודי וקנין פלאש 90)

"האירוע הדרמטי הבא אשר עלול להתרגש עלינו בקרוב, החמור לאין ערוך מביטול עילת הסבירות, הוא 'משבר חוקתי'. אסור לנו, אזרחי המדינה, לחכות עד שמשבר זה יגיע ורק אז לפעול. זה עלול להיות מאוחר מידי, עלינו לפעול כבר כעת", הדגיש. עוד כתב פורת: "על החברה האזרחית להבין כבר עכשיו, מה יקרה אם הממשלה לא תציית לפסיקתו של בית המשפט העליון. חשוב ששרי הממשלה יבינו כבר היום מה המחיר הנורא שאזרחי המדינה כולה ישלמו במקרה כזה".

"מה אם כן ניתן לעשות כדי למנוע משבר חוקתי מלכתחילה? על כל ראשי הגופים והארגונים במדינה, הציבוריים והפרטיים כאחד, כמו ארגוני העובדים והמעסיקים, רשויות מקומיות, אוניברסיטאות, חברות הייטק, משרדי עורכי דין, לחבור יחד ולומר בקול רם וצלול כבר עתה, שאם נגיע למצב שבו הממשלה אינה מצייתת לפסיקתו של בית המשפט העליון, יושבת המשק כולו עד שהממשלה תחזור מה ממריה. השבתה כזו היא צעד קיצוני, אך לא תהיה לנו הפריבילגיה להימנע ממנו, שכן דיקטטורה היא קיצונית עוד יותר", סיכם.

בנימין נתניהו וחבריו לקואליציה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו וחבריו לקואליציה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מחאת הסטודנטים והסטודנטיות למכתב של נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופסור אריאל פורת: :המחאה מחזקת את קריאתו של נשיא אוניבריסטת תל אביב, פרופסור אריאל פורת, וקוראת לכל ראשי המוסדות להשכלה גבוהה ולראשי המשק להכריז באופן ברור: אם הממשלה תיקח אותנו לאקס-טריטוריה של משבר חוקתי, המשק יושבת עד להודעה חדשה. רק מחאת ציבורית בלתי מתפשרת יכולה לבלום את החקיקה".

כאמור, בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ יקיים בחודש ספטמבר דיון בהרכב מלא בעתירות הנוגעות לחוק לביטול עילת הסבירות. עד כה, ישנה מחלוקת בין חברי הכנסת של הליכוד, האם יש לקבל את פסיקת בג"ץ, במידה ויחליט לבטל את חוק היסוד. מי שמתחמק עד כה מלענות על שאלה זו, היה ראש הממשלה בנימין נתניהו. בבליץ הראיונות שערך לאחרונה לתקשורת הזרה, נשאל מספר פעמים האם יכבד את הפסקה, וסירב לענות, כפי שעשה בריאיון לרשת NBC. גם בריאיון לרשת CNN התחמק ואמר: "הדבר שעליו מדובר הוא מצב פוטנציאלי שבמונחים אמריקאים שווה ערך לכך שבית המשפט העליון היה לוקח תיקון לחוקה ואומר עליו שהוא לא חוקתי". לדבריו, "זה סוג הסחרור שמדובר עליו, ואני מקווה שלא נגיע לכך".

לפני כשבועיים, הוציאה סיעת הליכוד הודעה רשמית ובה נכתב כי "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד". עוד נמסר בהודעה: "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה. כל סטייה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".