המטפלים הסיעודיים שלחו הבוקר (שני) לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הרווחה יעקב מרגי וחברי כנסת נוספים, מכתב התרעה לפני שביתה, ובו דרשו תוספת לשכרם. בהודעה כתבו המטפלים כי ללא תוספת שכר לעובדים, תתקיים שביתה במערך השירותים בקהילה לאנשים עם מוגבלות, החל מ-1 בספטמבר".

המטפלים ציינו כי "לאור המשבר החמור של היעדר כוח אדם כאמור במסגרות אלה, ולאחר שכל פניותינו להעלאת שכר המטפלים והמדריכים לא נענו, אנו מודיעים על השבתת השירותים כפי שיפורט להלן. נציין שבמשך תקופה ארוכה אנו מתריעים על קריסת המסגרות, משתתפים בישיבות ומעבירים נתונים למשרד האוצר, מקיימים עימם סיורים בשטח על מנת שיראו את הקריסה במו עיניהם, אך עד כה אין כל תגובה מעשית מידם. אם לא יימצא תקציב מידי, קריסת השירותים תימשך, המסגרות תסגרנה מעצמן בשל היעדר צוות גם ללא השבתתן, ותיגרם פגיעה עמוקה וקשה באנשים".

לטענתם, "הארגונים, ובראשם אקים, איל״ן ואלו״ט, נאלצים להכריז על השבתה לאור מצוקת כוח האדם, כאשר כבר היום חסרים במערכת למעלה מ-33% מהמטפלים והמטפלות, שבורחים מהמערכת בשל שכרם הנמוך, הסכנה - סגירה של מסגרות רבות לצמיתות".

עוד ציינו: "הסכם השכר שנחתם בחודש אפריל האחרון בין משרד האוצר לבין ההסתדרות ביחס לשכר הסייעות במסגרת החינוך המיוחד כולל שיפור משמעותי ומבורך בשכר ובתנאי העסקתן. אולם המדריכים והמטפלים שעושים עבודה דומה, אך קשה יותר, במסגרות הדיור, התעסוקה ובהארכות היום בבתי הספר ובגני הילדים לאותם ילדים וכן לאנשים בוגרים, במסגרות שבפיקוח מנהל המוגבלויות במשרד הרווחה, לא נכללו בהסכם זה, דבר שמוביל לנטישה של המסגרות ומעבר לתפקידים בהם השכר גבוה יותר".

על פי המכתב שנשלח לשרים ולחברי הכנסת, כך מתכננים המטפלים הסיעודיים לקיים את השביתה: במרכזי היום לבוגרים במצד סיעודי וטיפולי מגיל 21 ובמרכזי התעסוקה לא ייקלטו אנשים חדשים. כמו כן, בצהרונים, הארכות היום והמועדוניות לילדים עם מוגבלות בבתי הספר לא יקלטו ילדים חדשים, כך שהילדים יסיימו את יום הלימודים בשעות הצהריים. בנוסף, החל מה-10 בספטמבר, תהיה השבתה מלאה של כל המסגרות, אם גם לאחר ההשבתה לא יינתנו תוספת שכר לעובדים.

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר כוח אדם במקצועות רבים בכלל ובתחום הרווחה בפרט. משבר זה, שהתעצם מאז תקופת הקורונה, מאיים על קיומם של מסגרות לאנשים עם מוגבלות. שר הרווחה יעקב מרגי פועל רבות למציאת פתרונות לטווח הארוך ולטווח הקצר הן בנושא גיוס ושימור עובדים והן בנושא השכר. חלק מהצעדים המרכזיים שהוביל השר מרגי, הם העלאת שכר הסייעות במעונות יום השיקומיים ותוספת של 1300 מכסות עובדים זרים שיוכשרו לטובת טיפול באנשים עם מוגבלות במסגרות הרווחה. השר מרגי נפגש עם שר האוצר סמוטריץ ודנו בנושא וסיכמו כי הצוותים המקצועיים יעמדו בקשר שוטף על מנת למצוא פתרונות נוספים כדי להביא פתרון לסוגיה".