לאחר ההחלטה הדרמטית בבג"ץ: משרד החינוך פרסם היום (שלישי) את המענה למצב שנוצר לאחר הפסיקה בנושא אורך יום הלימודים במסגרות של התלמידים הנמצאים על הרצף האוטיסטי. במשרד הדגישו כי ההחלטה של בג"ץ לא תוסיף עובדי הוראה לחינוך המיוחד, ומצוקת כוח האדם תלך ותחריף - כך שבאופן נקודתי מסגרות רבות לא יוכלו לעמוד בשעת הסגירה, ויפנו לקבל היתר לסגירה מוקדמת עקב חוסר בכוח אדם.

עוד ציינו כי בשנה שעברה, כשליש מהמסגרות לילדי החינוך המיוחד על הרצף האוטיסטי לא סיימו את הלימודים ב16:45 אלא לפני המועד, והצפי שהשנה עקב החלטת בג"ץ המספרים יהיו יותר גבוהים.

במשרד החינוך פרסמו את סל המענים שיינתנו, כדי לנסות ולהבטיח ככל שניתן את רצף יום הלימודים במסגרות אלו. המענים כוללים בין היתר:

  • קיום יום הלימודים על פי התארגנות פנימית ולפי יכולות המוסד החינוכי. הנחיה זו מתייחסת למקרים בהם לא יתאפשר גיוס מלא של כח אדם.
  • סייעת תוכל לשמש כסייעת רוחב למספר תלמידים בכיתה/בגן, תוך הקפדה שסך השעות להן זכאי התלמיד, יינתנו לו.
  • משרד החינוך יעניק שיפוי כספי לרשויות שתצלחנה לגייס מטעמן סייעות לשעות אחר הצהריים.
  • במקרים בהם נעשו כל המאמצים לאיתור צוותי חינוך, אך הדבר לא צלח, מסגרות יצומצמו ותוגש בקשה נקודתית לקיצור יום הלימודים באמצעות מנהל המחוז ובאישורו.

שר החינוך יואב קיש ציין כי "משרד החינוך קיבל את החלטת בג"ץ ויממש אותה במלואה. חשוב להבין כי ההחלטה לא יצרה מציאות אחרת ולא פתרה את משבר כוח האדם. משרד החינוך יעשה ככל ביכולתו לאייש את מירב המשרות מחדש ולשפות את הרשויות שישלימו את החוסרים וזאת, כדי למקסם את שעות הלימוד".

מ"מ מנכ"ל המשרד מאיר שמעוני הוסיף: "הנחיתי את מנהלי המחוזות במשרד להיערך להפעלת המסגרות עד השעה 16:45. מנהל או גננת שאין להם את כוח האדם למסגרת עד שעה זו יפנה לאישור למנהלי המחוזות. לצערי, ברור לנו כי החלטה זו גם תייצר פער בין הרשויות עקב החוסר היחסי של כל רשות, אך אנו נעשה ככל ביכולתנו לאייש את המשרות מחדש ולשפות את הרשויות שישלימו את החוסרים".