מתאוששים מהקורונה: הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה) פרסמה היום (שני) את תוצאות המבחנים בשפת אם שנערכו במהלך השנה האחרונה בקרב כ-210 אלף תלמידים בכ-3,300 בתי ספר ברחבי הארץ מהנתונים עולה שיפור בכל קבוצות האוכלוסיה שנבדקו בכיתות ד'.

בין היתר, שיעור התלמידים שסווגו לרמת הביצוע הגבוהה במבחן עלה ל-59% בקרב דוברי העברית (עלייה של 16%), ל-40% בקרב תלמידים בפיקוח החרדי (עלייה של 8%) ול-12% בקרב דוברי הערבית (עלייה של 9%). כאמור, בכיתות ד', בקרב דוברי העברית, נרשמה עלייה דומה בממוצע ההישגים בפיקוח הממלכתי, הממלכתי-דתי והחרדי.

גם בקרב דוברי הערבית נרשם שיפור בכל הקבוצות, ובלטו לטובה התלמידים הבדואים בדרום. בכיתות ח' נערך לראשונה מבחן משותף לדוברי העברית והערבית, אשר מאפשר להשוות ביניהם באופן ישיר. מנתוני ההשוואה עולים פערים משמעותיים - רק 24% מהתלמידים דוברי הערבית סווגו על פי ביצועיהם במבחן לרמת הגבוהה בהבנת הנקרא בשפת אימם (ערבית), לעומת 50% מהתלמידים דוברי העברית.

בנוסף, בכיתות ד', בהם נערכו מבחנים שונים והוגדרו רמות ביצוע שונות, ההשוואה בין מגזרי השפה מתבססת על שיעור התלמידים העומדים בדרישות תוכניות הלימודים השונות. מהנתונים עולה ש-12% מהתלמידים דוברי הערבית לעומת 59% מהתלמידים דוברי העברית עומדים בדרישות התוכניות השונות.

בקרב תלמידי כיתות ד' בחינוך החרדי שהשתתפו במבחן, חל שיפור דומה בגודלו לזה שנרשם בקרב יתר דוברי העברית, כאשר ממוצע ההישגים של התלמידים בחינוך החרדי נמוך יותר מזה של דוברי העברית, אך כאשר מתייחסים לרקע החברתי-כלכלי של התלמידים, התמונה משתנה.

מהנתונים עולה כי רמת שפת האם של תלמידים חרדים מרקע גבוה ונמוך אינה שונה משמעותית מזו של יתר דוברי העברית, ואילו בקרב תלמידים מרקע חברתי-כלכלי בינוני קיים פער משמעותי לרעת התלמידים החרדים. בכל אחת מקבוצות הרקע, שיעור התלמידים מהחינוך החרדי ברמת הביצוע הגבוהה נמוך בכ-10%-15% מיתר דוברי העברית. יש לזכור ששיעור ההשתתפות בקרב התלמידים החרדים היה חלקי (כ-43% מבתי הספר וכ-27% מהתלמידים החרדים).  

המבחן הארצי בשפת אם נערך בחודש ינואר 2023. בכיתות ד' הוא נערך זו השנה השנייה ברציפות, ובכיתות ח' הוא נערך לראשונה, והנתונים משקפים את השינוי שחל מאז מועד ההערכה הארצית הקודמת בכיתות ד - דצמבר 2021, ועד לינואר 2023 - הבחינה הנוכחית. 

שר החינוך, יואב קיש ציין כי "לצד האתגרים העצומים בפתיחת שנת הלימודים, אלו חדשות טובות עבור מערכת החינוך. אנחנו משתפרים, וממשיכים קדימה. בשנה הקרובה נרחיב את מערך ההערכה והמדידה גם למתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה, באופן שיאפשר לנו להבין את מצבנו ולקבל החלטות מדויקות וטובות יותר בשנה הבאה".

מנכ"ל הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך, ד"ר גל אלון הוסיף: "הנתונים מעודדים אותנו מאוד. שמחנו בראמ"ה לעדכן 4 מתוך 9 (43%) ממנהלי בתי הספר היסודיים על עלייה גדולה בהישגי התלמידים שלהם, ושמחנו לראות שיעור זניח (3%) של בתי ספר בהם נרשמה ירידה גדולה בהישגים. העלייה היא רוחבית, אצל כולם, כולל בחברה החרדית".