שנת הלימודים החדשה אמורה להתחיל ביום שישי הקרוב עבור כלל תלמידי ישראל, אם כי כעת נראה שתלמידי התיכונים צפויים להתעורר לשביתה - ולא לפתיחת שנת הלימודים. במקביל, שנת הלימודים החדשה תיפתח בקרוב גם אצל מש"קיות העברית בצה"ל, כאשר בפיקוד דרום צפוי להיפתח בקרוב קורס עברית נוסף לחיילים.

"מדובר בחיילים שנמצאים במהלך שירותים הצבאי, לרוב אחרי שסיימו מסלול, והם נשלחים אלינו כדי בעצם ללמוד עברית בהתאם לרמת הידע שלהם", אמרה רב"ט אורטל שמעיינוק, מש"קית עברית באולפנית פיקוד דרום, "אנחנו מלמדות את החיילים עברית בכל הרמות - מהבסיסית ביותר, עבור אלה שלא יודעים בעצם עברית, עד לרמה הגבוהה ביותר - איתם אנחנו בעצם עובדות על חיזוק אחרון לפני האזרחות".

"החיילים מגיעים לקורסים שלנו כדי באמת ללמוד את השפה, בשיעורים מסודרים והעשרות שונות שכוללות בין היתר משחקים, כאשר בתוך מספר שבועות הם לומדים עברית ומתקדמים ברמת הידע וההבנה שלהם. נכון שאי אפשר ללמוד שפה שלמה בתוך מספר שבועות, אבל הקורסים באמת עובדים והחיילים מספרים לנו אחר כך כמה שהחיים שלהם השתנו אחריו. אני מרגישה שיש לי זכות מטורפת לעזור לאנשים, בצורה שאני מצליחה לראות כבר בזמן אמת את התוצאות בשטח, ולא רק בטווח הרחוק", הוסיפה.

מש''קית העברית עם החיילים (צילום: דובר צה''ל)
מש''קית העברית עם החיילים (צילום: דובר צה''ל)


סג"ם כנה פלק, קצינת ההוראה וההשכלה של פיקוד דרום ציינה: "מרבית החיילים בקורסים שלנו מגיעים מבסיס מחווה אלון, ולעיתים הם מגיעים לאחר שלמדו קורס עברית בסיסי במסגרת כלשהי. בנוסף, במהלך השירות הם מלווים על ידי מש"קיות עברית שמוצבות בבסיסים השונים, ולנו יש את הזכות המדהימה להיות חלק מהתהליך שהם עוברים". לדבריה, כל תחילת חודש זה כמו ה-1 בספטמבר עבורנו.

"אנחנו עוברים איתם תהליך משמעותי, כאשר בכל מחזור מגיעים חיילים מיחידות וחילות אחרים לגמרי", הדגישה, "הכיתות מורכבות מעולים חדשים שמגיעים מכל מיני מדינות, והלמידה המשותפת, לצד העובדה שכולם הגיעו לפה מרצונם החופשי - במטרה ללמוד עברית - מחברת אותם, כאשר במקביל נוצר חיבור מן הסתם גם בין עולים שדוברים את אותה השפה והגיעו מאותה המדינה". סג"ם פלק הדגישה בהמשך דבריה כי "עצם היציאה לקורס דורשת לרתום את המפקדים של אותם החיילים, ובמקביל דורשת מהם המון עבודה - כאשר לצד השפה העברית הם לומדים גם תרבות והיסטוריה, ונחשפים גם לסדרות טלוויזיה וסרטים ישראלים".

היא סיפרה: "אני מרגישה שאנחנו בעצם זוכות להיכנס לעולם שלהם. לפני מספר ימים, כשהייתי בדרך עם אורטל לבסיס בדרום, היה בלאגן בתל אביב בגלל ההפגנות, וכל מה שיכולתי לחשוב עליו זה איך החיילים מסתדרים - אם לי היה קשה במצב הזה, אז מה הם - שלא יודעים עברית - עושים עכשיו? עצם ידיעת השפה העברית משפיעה על הדימוי העצמי ומסייעת להעלות להם את הביטחון העצמי, כמה מהם אף סיפרו לי בעבר כי חיילים מהגדוד קראו להם סתומים, כי הם לא יודעים טוב עברית. אנחנו באים ואומרים להם - אתם חזקים, אתם לא סתומים ואתם מסוגלים".

עובדים קשה. החיילים בלימודי העברית בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
עובדים קשה. החיילים בלימודי העברית בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

החיילים והמש''קיות (צילום: דובר צה''ל)
החיילים והמש''קיות (צילום: דובר צה''ל)


רב"ט שמעיינוק הוסיפה: "לפעמים, בשגרת היומיום העמוסה קל לשכוח מה אנחנו עושות ולמה אנחנו נמצאות כאן - החיילים שמגיעים אלינו הם אוכלוסייה חדשה שלא נחשפנו אליה קודם, הם בחרו להיפרד מהמשפחה, מהחברים ומכל מה שהכירו - כדי להגיע לפה ולשרת בצבא. הם מרגישים שזו החובה שלהם - למרות שבעצם לא גדלו פה. עבורנו זה מובן מאליו ללכת למכולת, לקנות לחם וחלב - אבל זה לא ככה בשבילם. אנחנו מסייעות להם להתכונן לחיים פה, לתרבות ולא רק לשפה עצמה, בעצם בשיעורים אנחנו מראות להם את הבסיס של הבסיס, למשל הם לא יודעים שבגדים 'לובשים' ולא 'עולים'. בעתיד הייתי רוצה להיות מורה ולעזור לנוער בסיכון, אני רוצה לשנות ולהשפיע גם אחרי הצבא".