בינואר 2017, לפני כמעט שבע שנים, פרסמנו כאן ב"מעריב" תחקיר נרחב בשני חלקים על מחדלי מערך ההסעות של תלמידי החינוך המיוחד ברחבי הארץ המאפיין כמעט את כל הרשויות המקומיות בישראל. לא הרבה השתנה מאז. גם ביום חמישי האחרון, ערב פתיחת שנת הלימודים החדשה, רחשו קבוצות הוואטסאפ של הורי החינוך המיוחד בכל עיר ובכל בית ספר כמעט, סביב תוהו ובוהו המאפיין כמדי שנה את תכנון מסלולי וזמני איסוף התלמידים, בטיחותם, ההתאמה לצרכים המשתנים בין ילד לילד ועוד.

מערכי ההסעות הם חלק בלתי נפרד מחייהם של רבים מתלמידי החינוך המיוחד שהוריהם אינם יכולים להסיעם כל בוקר לבתי הספר לחינוך מיוחד שהם אזוריים או מרוחקים ולא נמצאים בשכונת מגורי הילד. הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה כי עיריית ירושלים היא הראשונה שהחליטה לנסות לפתור לפחות חלק מהבעיה של תפעול מערך ההסעות הסבוך והמועד תמיד לבעיות באמצעות פתרון יצירתי – גיוס חלק מההורים עצמם למשימה תמורת שכר.

הסעות (צילום: הסברה עמותת לביא)
הסעות (צילום: הסברה עמותת לביא)

מדובר בתוכנית ניסיונית ראשונה בארץ של מנהל החינוך העירוני בעיריית ירושלים בשיתוף ובקרה של משרד החינוך, שנועדה לקצר את זמן ההגעה למוסד החינוך בנסיעה ישירה וללא מעבר במסלול איסוף תלמידים כמקובל, ובתמורה לכך כל הורה שיסיע את ילדו יתוגמל מדי חודש בתשלום בעבור הנסיעה, הלוך וחזור.

אין בעיריית ירושלים אשליות שהניסוי לא עונה לבעיה הקריטית של הזמן שפשוט אין להורים רבים להקדיש להסעה המרוחקת, אבל ירושלים גדולה, מסלולי האיסוף בהסעות אורכים לעתים מעבר לשעה שלמה מתחילתם עד ההגעה לבית הספר והמטרה היא להפחית את העומס כמה שניתן ממערך ההסעות ולאפשר להורים שכן יכולים להסיע ילדים עם מוגבלויות בהתאם למצבם ולאישור רפואי ברכבם הפרטי - לעשות זאת. התשלום להורה נקבע בין היתר לפי רמת המוגבלות של הילד והאבזור הנדרש להסעה.

בעירייה מספרים שמעל 500 משפחות כבר הביעו הסכמה להשתתף בתוכנית. עיריית ירושלים תפנה מיוזמתה בתקופה הקרובה לכלל הורי התלמידים עם לקויות מורכבות שהוסעו בשנה שעברה תחת מערך ההסעות ותציע להם השתתפות בפיילוט. כמו כן, משרד החינוך יעקוב אם הסעות ההורים הפרטניות מאפשרות לילדים הגעה בזמן ורצף לימודי תקין כתנאי לאישורן. הורה שאינו מעוניין בהשתתפות בתוכנית, יכול להמשיך לרשום את ילדו למערך ההסעות באופן רגיל.