הבלאגן במערכת החינוך נמשך: למרות הודעת פיקוד העורף שפורסמה אמש, שביטלה וצמצמה את מרבית ההגבלות על אזורים רבים ברחבי הארץ - בהם גוש דן וירושלים - גם היום (רביעי) ערים רבות ברחבי הארץ בחרו שלא לקיים לימודים פרונטליים כמו לפני המלחמה. המשמעות היא, כי במקומות רבים מאוד - הלימודים המשיכו להתקיים במתכונת החלקית, בה רק חלק מהתלמידים מגיעים בפועל והם נמצאים באזורים המאפשרים הגעה למרחבים מוגנים בפרק הזמן הנדרש. 

"מעשה נבלה של ממשלה מנוכרת": מדוע תושבי קיבוץ רעים לא זכאים לפיצוי

בין הערים שהודיעו על כך ניתן למצוא את תל אביב, שהדגישה כי תמשיך באותה מתכונת הלימודים ההיברידית והמדורגת - בהתאם למרחבי המיגון התקינים. בהודעת העירייה נמסר עוד כי "במידה ורמת הכוננות תישאר במדרג הירוק, תיפתח מערכת החינוך בתחילת שבוע הבא באופן מלא כבשגרה תחת ההנחיה של מיגון הכי מוגן שיש ובכפוף להוראות פיקוד העורף". עיר נוספת שתמשיך במתכונת זו היא פתח תקווה, בה הלימודים יתקיימו רק  במקומות בהם יש מיגון תקני מספיק לכמות שתפעל באותו מקום ואשר אליו ניתן להגיע תוך דקה וחצי וכן שיש התייצבות בפועל של הצוות החינוכי. עוד הדגישו כי הפעילות תימשך באופן מדורג ומבוקר, תוך קבלת מענה אבטחתי מקיף".

צה"ל תקף מטרות חמאס ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)

העובדה כי הודעת פיקוד העורף שמסירה את ההגבלות פורסמה מספר שעות לאחר מטחי רקטות משמעותיים לאזור המרכז, לצד החשש ממטחי רקטות נוספים והמצב הביטחוני המתוח במילא והחלטת מספר ערים שלא לעבור למתכונת לימודים מלאה - הובילו הורים רבים להחליט להשאיר את ילדיהם בבית. במשרד החינוך הדגישו כי גם כעת, אין חובה לשלוח את הילדים למסגרות החינוך וכי השיקול האם לפתוח את המוסדות השונים הוא של העירייה.

הורה לפעוט בגן בגבעתיים משתף: "הגן נפתח השבוע ללא מאבטח בכניסה, וכדי שזה יקרה ההורים צריכים לשלם מכספם. ניסינו למצוא מאבטח, אך עד עכשיו לא הצלחנו כי כולם נמצאים בתעסוקה אחרת. אנחנו מפחדים לשלוח את הילד לגן במצב הזה, ואנחנו לא לבד. חלק מההורים החליטו להשאיר את הילד בבית על חשבון ימי עבודה. אנחנו קוראים לעיריית גבעתיים לסייע לנו במציאת פתרון ולהשתתף במימון, אין סיבה שהנטל הזה ייפול על ההורים שגם ככה נאלצו לוותר על ימי עבודה רבים בתקופה האחרונה. יש הרגשה שלא מפיקים כאן לקחים, וסומכים יותר מדי על המזל".

מיכל, אם לשלושה מיהוד הוסיפה: "חלק מבתי הספר בעיר נמצאים במבנים ישנים שאינם ממוגנים ואני חוששת ממצב בו הילדים שלי לא יספיקו להגיע למרחב המוגן בפרק הזמן הנדרש - לכן גם היום השארתי בבית את הילדים שלומדים במבנים שאינם ממוגנים. רק אחד מהם - בני האמצעי - לומד בבית ספר שכולל מספר רב של מרחבים מוגנים, והכיתה שלו נמצאת בסמוך להם, כך שאני יותר שקטה לשלוח אותו ללימודים. אני לא יודעת מה יקרה בהמשך, אבל אני חושבת שלנוכח המטח שנרשם אתמול לאזור שלנו, אסור לפתוח את מוסדות החינוך שאינם ממוגנים מספיק".

אזור נוסף שזכה להקלות משמעותיות בחינוך הוא ירושלים. אהובה, אם לילדה בבית ספר יסודי סיפרה: "הבת שלי יושבת בבית מתחילת המלחמה, גם כעת, אחרי שהודיעו על החזרת הלימודים במלואם, אני לא מסוגלת לשלוח אותה לבית ספר ורק שליש מההורים מוכנים לשלוח. אין אבטחה צמודה , הילדים יורדים מההסעה בבוקר והולכים לבדם ברחוב ולא תמיד בית הספר כבר פתוח ואנשי הצוות נוכחים כדי לפגוש את הילדים. אני מרגישה במפורש שבית הספר אינו מקום בטוח. וזה קשה מאוד כי הילדה סובלת בבית, ללא שגרה וללא חברים".

לצד זאת, בבאר שבע התלמידים עדיין לא חזרו ללימודים פרונטלים. מערכת החינוך בבירת הנגב, היא מהגדולות בדרום, כ-41 אלף תלמידים, אך למרות האישור מפיקוד העורף, ראש העיר רוביק דנילוביץ' הנחה בשלב זה להשאיר את מערכת החינוך בעיר סגורה.

הורים ששוחחנו עימם אמרו: "גם אם ראש העיר יחזיר את הלימודים - אנחנו לא נשלח את הילדים. אנחנו לא נסכן את הילדים שלנו בשום אופן, אי אפשר שאלף תלמידים ירוצו ביחד למקלט אחד זה סכנת נפשות. גם הדרך ללימודים מסוכנת, שוכחים מזה". גם בעיר אופקים בשלב זה לא חזרו ללימודים, "יש זומים הפגתיים".

ברהט, העיר הבדואית הגדולה בדרום גם חזרו ללימודים בצל מחסור בממ"דים. גורם שדיברנו איתו מסר שיותר מ-50 אחוז לא שלחו את הילדים לבתי הספר. "אני לא שלחתי את הילדים שלי כי זה מאוד מסוכן", אמר אב לילדים במערכת החינוך המקומית. "למה שנסכן אותם? אם תהיה אזעקה מה הם יעשו? יחכו שינחת עליהם טיל? נחזיר את הילדים כשהכל ירגע - כרגע זה לא הזמן".

בתוך כך, פורסמה תמונת מצב מערכת החינוך ביום ה-19 למלחמה: 70% ממוסדות החינוך חזרו ללמידה פיזית. בעוד שבאזור הצפון, חיפה והדרום חלה עלייה בחזרה ללמידה פיזית - באזור המרכז חלה ירידה של 20%.

מנתוני חדר מצב משרד החינוך, שהתגבשו במסגרת הערכת מצב שהתקיימה היום, עולה כי נכון להיום, ה-25 באוקטובר 2023, 70% ממוסדות החינוך חזרו ללמידה פיזית, ב-225 רשויות מקומיות ברחבי הארץ (86% מכלל הרשויות). עוד עולה מהנתונים כי בעוד שבמחוז צפון, חיפה והדרום חלה עלייה באחוז מסגרות החינוך שנפתחו ללמידה פיזית - באזור המרכז חלה ירידה של 20% בשיעור המוסדות שנפתחו ללמידה פיזית. 

שיעור מסגרות הלימוד שנפתחו ללמידה פיזית, בפילוח גאוגרפי:
▪️אזור חיפה – 95% (אתמול נפתחו 78% מהמוסדות)
▪️ירושלים – 95% (אתמול נפתחו 91% מהמוסדות)
▪️תל אביב – 85% (אתמול נפתחו 61% מהמוסדות)
▪️אזור הצפון: 82% (אתמול נפתחו 67% מהמוסדות)
▪️אזור המרכז – 72% (אתמול נפתחו 92% מהמוסדות)
▪️אזור הדרום – 35% (אתמול נפתחו 29% מהמוסדות)