מאורעות אוקטובר תלשו את מאות אלפי תושבי הדרום והצפון מבתיהם, את התלמידים ממסגרות הלימוד ואת המורים מעבודתם. עקב המלחמה נולד אתגר חינוכי חדש - הצורך לתפעל בתי ספר ארעיים המתמודדים עם אתגרים יוצאי דופן, וקושי עצום לספק מענה המותאם לצרכים המשתנים של כל תלמיד. התלמידים הפזורים בבתי מלון ובדיור זמני מנותקים מהתשתיות המוסדיות ובכללם מבתי הספר. רבים מהם מפוזרים ברחבי הארץ ולא תמיד נמצאים בכיתות האם שלהם שהועתקו למקום חדש. אתגר נוסף הוא המחסור ההולך וגובר  בכוח אדם של מורים. 

הג'רוזלם פוסט וחברת הילמ"ה – הייטק למען החברה, הבינו מיד שבידם האמצעי לספק להם שגרת לימודים קבועה ואיכותית, באמצעות מערכת הלמידה מרחוק המושתת על בינה מלאכותית, אשר מעבר ליתרונות הטכנולוגיים הגלומים בה, מפתחת אצל התלמידים מיומנויות SEL (למידה חברתית ורגשית) ובנוסף לכל אלה גם מלמדת אותם אנגלית. עם היוודע ממדי האסון, התקבלה החלטה לפתוח את קאפיש ללימוד אנגלית, לשימוש בבתי הספר בכל הרשויות המקומיות בארץ, ללא עלות. המערכת החדשנית שנכנסה לשימוש כפיילוט בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ בשנה שעברה והוגדרה כהצלחה גדולה, הוכיחה כעת את היתרון העצום הגלום בהחדרת טכנולוגיות חדשות למערכת החינוך. 

"קאפיש אנגלית" מבית הג'רוזלם פוסט והילמ"ה, פותחה בשיתוף פעולה של החברות כאשר הטכנולוגיה פותחה על ידי בני ובנות השירות הלאומי הטכנולוגי ובוגרי הילמ"ה והתכנים שבה פותחו ונכתבו על ידי הג'רוזלם פוסט. המערכת מבוססת בינה מלאכותית AI ומאפשרת לתלמידים ללמוד מרחוק באופן עצמאי, ולמורה לבחור את התכנים המתאימים לרמות השונות בכיתתו ובכך לאפשר מענה מותאם לכל תלמיד על פי רמתו ותחומי העניין שלו. לאור המצב, המערכת כולה הועמדה כתרומה לקהילה הן על ידי הצוות הפדגוגי של הג'רוזלם פוסט שפיתח יחידות לימוד בנושאים אקטואליים, חברתיים ורגשיים, המותאמים למצבם ולגילם, ומאפשרים לתלמידים לתת ביטוי למצבם הרגשי ולחוויות המורכבות שהם עוברים וזאת תוך כדי תרגול ולמידת האנגלית. את המורים מלווים צוות מפתחים ומפתחות בהילמ"ה וצוות טכנו פדגוגי שהועמד לרשות המורים ומלווה אותם מזה כשלושה חודשים ברמה יומית באופן אישי ואדוק.

מאז פרוץ המלחמה, כ- 500 בתי ספר חדשים החלו להשתמש ב'קאפיש', כאשר המורים מדווחים על חיזוק משמעותי של הקשר הרציף עם התלמידים, בזכות השימוש במערכת, המאפשרת למורים ללמד מרחוק, להעביר משימות דיפרנציאליות המותאמות לכל תלמיד באופן אישי, ולבדוק אותם באמצעות הבינה המלאכותית. כך שגם עבודתם הוקלה באופן משמעותי, והם פנויים יותר לחזק את הקשר האישי עם התלמידים, ולתת מענים לתלמידים מתקשים או מחוננים שתוכנית הלימוד הרגילה אינה מתאימה להם. 

דבורה בן שימול, מדריכה ומורה לאנגלית מאולפנת בהר"ן בגדרה מספרת: "במידת הצורך, במקרים שמורה אינו מסוגל להמשיך ללמד מסיבות שונות כמו חופש מחלה, ימי מילואים או במקרי קיצון כמו אירועי השבעה באוקטובר בהן נפגעו, הוצאו מבתיהם, נחטפו או נרצחו מורים, התלמידים יכולים להצטרף למרחב כיתתי של כיתה אחרת ב'קאפיש' ולהמשיך ללמוד." בן שימול מוסיפה, "מבחינת תלמידים מתקשים או מחוננים, 'קאפיש' מאפשרת התאמה של תכנית לימודים ברמות שונות, הן בלמידה ביחד עם הכיתה האורגנית, והן בכיתות שהתקבצו על פי רמה או נסיבות בהתאם למצב. באמצעות 'קאפיש' אני יכולה ללמד כיתה של תלמידים בגילאים שונים ולהתאים את המשימות על פי גילו ורמתו של כל תלמיד. כעת כולנו מנסים להיאחז בכל מסגרת שנותנת לנו הרגשה של שגרה ונורמליות, לכן אנו רואים תלמידים שממשיכים ללמוד גם בשעות אחה"צ באמצעות המערכת. העובדה שניתן לספק להם את הצורך הזה מעבר ליום הלימודים זה דבר מבורך."

להדרכה על מערכת AI ללימוד אנגלית לחצו כאן

לדבריה, "הלמידה ב'קאפיש' אפשרה למורים להתארגן מחדש במצבים בהם לתלמידים לא היו ספרי לימוד או אמצעי למידה אחרים שנותרו בבתים. כולל מאות תכנים המותאמים למצב ולאספקט הרגשי של התלמידים, שחלקם מספקים להם גם תמיכה רגשית, אסקפיזם והפוגה."

"אתגר משמעותי נוסף בלימוד שפה הוא תרגול הדיבור. בימי שגרה, בכיתה בת כ- 40 תלמידים, קיים קושי טכני לתרגל אנגלית דבורה, והתלמיד זקוק להמון תרגול בעל פה על מנת לפתח מיומנות מספקת, אולם למורה מוקצב לצורך כך זמן מועט ואילו מלאכת הבדיקה ומשוב ארוכה ופחות יעילה. כעת, כאשר התלמידים מפוזרים, ישנה אף פחות אפשרות לפתח מיומנות דיבור. 'קאפיש' נותנת לכך פתרון ומאפשרת לתלמיד לשוחח באנגלית עם הפיצ'ר לתרגול הדיבור שמושתת על הבינה המלאכותית AI המספק לתלמיד משוב ומתקן אותו במידת הצורך."

לדבריה, "קאפיש מהווה מאיץ למידה אדיר. המשימות כל כך נעימות וכיפיות לתלמידים שגם המוטיבציה שלהם גדלה בהתאם. התלמידות שלי לא רק מחכות ללמוד באמצעות 'קאפיש', אלא גם נהנות מהפידבקים שהמערכת נותנת. תלמידה שרואה שהיא עובדת ומתקדמת בהתאם לשלבים מובנים, מפתחת תחושת מסוגלות ומוטיבציה להישגיות חיובית."

לדברי מיכל אופיר, מנכ"לית הילמ"ה, "'קאפיש' היא למעשה ONE STOP SHOP העונה על כל צרכי התלמידים והצוות הפדגוגי. המורים לא צריכים לתור אחר תוכניות למידה או אמצעי עזר נוספים, ומנהלים שמתמודדים עם אתגר של ניהול בתת תנאים משתנים יכולים להיות בטוחים שיש אפשרות להרחיב את סוגי המענים לתלמיד. דוגמא רלוונטית לכך היא מה שאנו פוגשים במרכזי המפונים הגדולים בהם התקבצו תלמידים רבים מישובים שונים. בד-בבד, נמצא כי יש מיעוט מורים המסוגלים לתת להם מענה רציף וממושך. היתרון של 'קאפיש' הוא מובהק כיוון שניתן לנהל את הכיתה האורגנית מרחוק עם מעט מאוד מורים ולפתוח כיתה שאינה אורגנית שמסוגלת לתת מענה רציף ודיפרנציאלי לכל התלמידים על פי פרמטרים של רמת למידה. עם התגברות המלחמה בצפון שעשויה להמשך תקופה ארוכה, הילמ"ה תמשיך לעשות כל שניתן על מנת לתת את המענים הנחוצים.

מיכל אופיר, מנכ''לית הילמ''ה (צילום: עומר כהן)
מיכל אופיר, מנכ''לית הילמ''ה (צילום: עומר כהן)

לדבריה, "כנושאת הדגל של ההייטק החברתי בישראל, הילמ"ה, חברה לתועלת הציבור, עוסקת מידי יום ביצירה, פיתוח והנגשה של פתרונות טכנולוגיים לאתגרי האוכלוסייה האזרחית בישראל. לכן אך טבעי שגם כעת בזמן המלחמה, הילמ"ה מגייסת את מיטב משאביה לסיוע בעורף ובחזית. מתן אפשרות לתלמידים לשוב לשגרת לימודים, לשמור על קשר עם מסגרות החינוך, ולהמשיך להתקדם מבחינה לימודית באופן המותאם לצרכיהם, אלו האתגרים המשמעותיים והמורכבים ביותר של מערכת החינוך כיום. אנחנו בהילמ"ה גאים על כך שזכינו לעמוד לצד התלמידים ולסייע בבניית הגשר בין היום למחר, עבור עתידם של ילדי ישראל."

ענבר אשכנזי, מנכ"לית קבוצת הג'רוזלם פוסט: "כיום יותר מתמיד ישראלים מעריכים את חשיבות השליטה בשפה האנגלית, וניכר כי הביקושים לקורסי אנגלית כבר בגילאים צעירים, הולכים וגוברים. 

ההורים של היום מבינים כי רכישת השפה האנגלית משמעותית והכרחית עבור עתיד ילדיהם בעולם  וככל שיחלו ללמוד בגיל צעיר יותר, כך יהיה להם קל לרכוש את השפה על כלל היבטיה וכן לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.

הג'רוזלם פוסט, הבית של האנגלית בישראל, חרתה על דגלה בעשורים האחרונים לסייע לילדים, נוער ומבוגרים לשפר את שליטתם בשפה האנגלית במגוון מוצרים ושירותים בהם ניתן לתרגל וללמוד אנגלית ואתם כולם מובילים צוותים מומחים מישראל. בין התכניות המובילות שלנו ניתן למצוא את שיטת הלייטוק שפותחה אצלנו ומסייעת לעשרות אלפי תלמידים מכיתה א' ומעלה וכן משפרי אנגלית בכל רמה ומטרה."

להדרכה על מערכת AI ללימוד אנגלית לחצו כאן