ויצו יוצאת לדרך בימים אלה עם תוכנית חינוכית ייחודית להתמודדות עם החיים בצל מלחמה מתמשכת, בשם "רק בגלל הרוח". התוכנית כוללת הכשרת צוותים חינוכיים וסדנאות לתלמידים וחניכים בכיתות ז'־י"ב, והיא מועברת על ידי עובדים סוציאליים או מחנכים שעברו הכשרה ייעודית.

פרק השואה יירד מהבגרות להיסטוריה? ההחלטה החריגה של משרד החינוך
כך תבחרו גן בטוח לילדים שלכם: ארגון "בטרם" עם המדריך המלא

התוכנית, שאושרה על ידי משרד החינוך ומופיעה בסל התוכניות החינוכיות לחירום בבתי הספר, עוסקת בהתמודדות עם בשורה מרה אודות אובדן של אדם קרוב במרחב הכיתתי והבית ספרי וכן שאלות ערכיות ומוסריות בהכנה לשירות משמעותי בצל מלחמה מתמשכת. 

סקרלט כהן, קצינת נפגעים (במיל') בחיל המודיעין וקרימינולוגית, המנהלת את התוכניות למניעת אלימות באגף לקידום מעמד האישה בוויצו, מספרת: "בני נוער חווים לראשונה התמודדויות חדשות עם אובדן ומוות, חרדה ופחד, ולעתים אף מעבר והתנתקות מביתם וקהילתם ואובדן המקום היציב, המוכר והאהוב.

סקרלט כהן, מנהלת את התכניות למניעת אלימות באגף לקידום מעמד האישה בויצו (צילום: באדיבות המצולמות)
סקרלט כהן, מנהלת את התכניות למניעת אלימות באגף לקידום מעמד האישה בויצו (צילום: באדיבות המצולמות)

במקביל לשבר, הם ממשיכים לחוות חוויות טבעיות של גיל הנעורים בעצימות גבוהה. חלקם מרגישים היעדר פניות של הוריהם למצבם, והחשש הוא בעיקר מבריחה שלהם לחומרים ממכרים והתנהגויות סיכוניות.

אנחנו רואות משמעות מהותית במתן מקום בטוח לשיח ולשיתוף, בשילוב החלק הסדנאי עם פעילות חברתית. במקביל, התוכנית שמה דגש על חיזוק הצוותים המתמודדים אף הם עם לחצים אישיים בצל המלחמה, שדורשים התייחסות לחוסן האישי והצוותי שלהם כתנאי לעבודה עם בני הנוער".

בוויצו מסבירים כי ההחלטה לפתח את התוכנית נבעה מההבנה והרצון לקחת חלק במאמץ ולנסח את התפקיד המהותי של החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בישראל בעת הזו, ובמיוחד כלפי מתבגרים. במקרים רבים, בני הנוער הם האחרונים בשרשרת. לכאורה, הם מספיק עצמאים להתמודד עם היעדר מסגרות ושיבושים בשגרה, ומצד שני הם אינם חיוניים לכאורה למאמץ המלחמתי או להנעת גלגלי המשק. 

ניצן ספיון, מנהלת תחום פיתוח הדרכה באגף החינוך בוויצו, מציינת: "פעמים רבות הנוער מתנתק, נאטם, מתרחק, מבקש מהמבוגרים בסביבתו להפסיק לחפור ומסנן 'הכל טוב'.

ניצן ספיון מנהלת תחום פיתוח הדרכה באגף החינוך בויצו (צילום: באדיבות המצולמת)
ניצן ספיון מנהלת תחום פיתוח הדרכה באגף החינוך בויצו (צילום: באדיבות המצולמת)

בתוכנית 'רק בגלל הרוח' חשוב לנו להקשיב לאמירות האלה, למה שנאמר ולמה שלא נאמר, למצוא את הדרך להגיע אליהם ומצד שני לקבל בהבנה ובחוסר שיפוטיות את הצורך שלהם להגן על עצמם מפני המציאות. פגשתי בשטח גם לא מעט מקרים שבהם הנוער מחזק ומעודד את המבוגרים".

תיעוד חילוץ הפצועים ברצועת עזה תחת אש (צילום :דובר צה"ל)

אחד העקרונות המרכזיים של התוכנית הוא יצירת משמעות במציאות מבלבלת וחסרת ודאות. בתוכנית מלמדים את הצוות ואת התלמידים למצוא את התשובה, בין השאר, דרך לקיחת אחריות ומעורבות פעילה.

"רק בגלל הרוח" מועברת בימים אלה בבתי הספר ובפנימיות של ויצו ופתוחה לכלל המסגרות החינוכיות בישראל. "השפעות המלחמה על בני הנוער ניכרות וימשיכו להופיע בעתיד הקרוב והרחוק. נעשה כל שביכולתנו כדי להיות שם בשבילם", אומרות הוגות התוכנית.