המכללה האקדמית תל אביב יפו תפתח בשנת הלימודים האקדמית הבאה, תואר חדש, ראשון מסוגו בישראל: תואר שני בלימודי צעירוּת, המתמקד בחייהם של צעירות וצעירים בישראל, במזרח התיכון ובמדינות שונות בעולם תוך התייחסות לתהליכי מעבר, תרבות, אתגרים, ויכולת פעולה ואקטיביזם של צעירות וצעירים.

לתוכנית שני מסלולים - מסלול "מעברים בצעירוּת" (Youth in transitions)  העוסק בהבנה וחקר של שלבי המעבר המאפיינים את תקופת הצעירוּת, הקשיים שעולים בהם, והדרכים לסיוע – רכישת מקצוע והשכלה גבוהה, השתלבות בעולם העבודה המשתנה, התמודדות עם עזיבה מאוחרת של בית ההורים, זוגיות ורווקות מאוחרת, הקמת משפחה ועוד.

סטודנטים, לימודים (צילום: אינגאימג)
סטודנטים, לימודים (צילום: אינגאימג)

המסלול השני הוא מסלול "תרבויות צעירים" (Youth cultures) העוסק בתרבות שצעירים וצעירות מפתחים כתגובה לנסיבות החיים ולמפגש שלהם עם הסביבה, המשפחה, המדינה ושוק העבודה. הלימודים יתקיימו תחת ביה"ס לממשל וחברה, בהובלת דיקנית בית הספר ד"ר גרסיאלה טרכטנברג וראשת התוכנית ד"ר נועה לביא. הם יימשכו לאורך שנה אחת בפריסה לשלושה סמסטרים.

תוכנית נוספת שהמכללה תפתח בשנת הלימודים הקרובה: תואר ראשון דו חוגי בלימודי תרבות וסוציולוגיה. לימודי התרבות יבחנו את משמעותן של מגוון תופעות תרבותיות - משייקספיר עד טיקטוק, מליאונרדו דה וינצ׳י עד גרפיטי, ממותגי יוקרה ועד מנת פלאפל - וינתחו באופן ביקורתי את מה שנראה לנו מובן מאליו. זאת לצד לימודי סוציולוגיה, כחוג שני, המציעים התבוננות בהתנהגות האנושית בהקשרה החברתי, וביחסים שביניהם.

סטודנטים, לימודים (צילום: אינג'אימג')
סטודנטים, לימודים (צילום: אינג'אימג')

גם תוכנית זו מתקיימת בביה"ס לממשל וחברה, ותחת ראש החוג פרופ' דניאל מונטרסקו. משך התוכנית הוא שלוש שנים של לימודי יום. הדיקנית ד"ר גרסיאלה טרכטנברג, אמרה: "אנחנו גאים להיות המוסד האקדמי הראשון בארץ שמציע לימודי צעירות. זהו צו שעה, ובזמנים בהם חייהם של צעירים משתנים ללא הרף, חשוב לשקף את המציאות בשטח גם בתוך האקדמיה, לחקור את הנושאים שמעסיקים את דור העתיד, וכן להעמיק בתרבות המתפתחת".