שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, השיק הבוקר את התכנית "רפורמה בעברית", אשר מטרתה לענות על צרכי העולים החדשים ללימודי עברית ללא המתנה, בסמוך למועד העלייה ואף לפני כן. התכנית הושקה במרכז לימודי העברית החדש באשקלון, אשר נפתח בשיתוף פעולה עם העירייה ונערך בנוכחות ראש העיר תומר גלאם והעולים החדשים הלומדים במרכז.

התכנית תאפשר לעולים החדשים לרכוש את הידע בשפה העברית מוקדם ככל האפשר והיא הושקה עקב העלייה החדה בפתיחת תיקים חדשים ברחבי העולם והצפי לעולים רבים שיגיעו בקרוב לישראל, לאור העובדה כי הפתרונות הקיימים לא מספיקים לענות על הצורך הרב. מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל חלה עלייה חדה בפתיחת תיקי העלייה ממדינות שונות. בצרפת למשל עלייה של כ 300%, למעלה מ-100% בארה"ב, 150% בקנדה וכ-40% בבריטניה - כך על פי נתוני הסוכנות היהודית. הצפי הוא כי נתונים אלו ימשיכו לעלות בעיקר הודות לתכנית שהושקה לאחרונה על ידי משרד העלייה והקליטה - "אף על פי כן", אשר מסיעת לעולים בכל הנוגע לדיור, תעסוקה ואקדמיה.

עיקרי תכנית "רפורמה בעברית"

פתיחת אולפנים חדשים באמצעות שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות – עד עכשיו אולפני העברית פעלו דרך משרד החינוך או כאולפנים פרטיים באמצעות שובר ממשרד העלייה והקליטה. כעת, משרד העלייה והקליטה החל בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, על מנת לפתוח אולפנים נוספים שיפעלו לא רק בשעות הבוקר אלא בכל שעות היום, על מנת לענות לצרכים שונים של אוכלוסיית העולים.

תגבור האולפנים של משרד החינוך – הרחבת האולפנים באמצעות תגבור מצבת המורים.

"דיגיטל בקהילה": לימודי עברית אונליין טרם העלייה או לאחריה – באמצעות פורטל campus.IL משרד העלייה והקליטה מציע לימודי עברית אונליין בהיקף של לפחות 1,000 שעות. הלימודים מתקיימים לצד מעטפת קהילתית על פי שפת האם, מדינה, מקצוע (למשל קהילת רופאים), וזאת על מנת לאפשר לעולים לצד לימודי העברית ליצור קשרים חברתיים עם עולים אחרים. העולים יכולים ללמוד אונליין עוד בטרם מועד העלייה לישראל, מכל מקום בעולם, כחלק מתהליך הליווי טרום העלייה, על מנת להגיע לארץ עם בסיס מסוים שיסייע להתאקלמותם. נכון להיום קהילת לימודי העברית עבור דוברי צרפתית ואנגלית כבר זמינה ובקרוב תושק קהילה עבור דוברי השפה הרוסית.

שר העלייה והקליטה אופיר סופר  (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
שר העלייה והקליטה אופיר סופר (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר: "ידיעת השפה העברית היא צורך בסיס להתאקלמות העולים בישראל, הן מההיבט החברתי והן מההיבט התעסוקתי ובטח בכל הנוגע לתחושת השייכות. חשוב לנו שכל עולה, מבוגר או צעיר, יוכל ללמוד עברית בשלב מוקדם ככל האפשר בסמוך למועד עלייתו ארצה או אף קודם לכן. הרגשנו שהפתרונות הקיימים לא יענו על הצרכים הגדלים ככל שהעלייה גוברת ולכן השקנו את התכנית החדשה עם מגוון פתרונות יעילים שיענו על הצורך הראשוני והכל כך אלמנטרי של כל עולה ועולה".

"משרד העלייה והקליטה פועל להציע מגוון פתרונות לימוד עברית לעולים חדשים בישראל, ולראשונה עוד לפני הגעתם לארץ." אומר אביחי כהנא, מנכ"ל המשרד. "המשרד מקדם לראשונה פתרונות חדשניים שמשלבים התאמה אישית ללימודי העברית ותוך חיבור לקהילה.
הרפורמה בלימודי העברית היא חלק ממהלך כולל שרואה את צרכי העולה בצורה הוליסטית. אנו מוכנים ונערכים לקבל גם את גל העלייה בעקבות אירועי המלחמה."

ראש העיר אשקלון, תומר גלאם: "העיר אשקלון מהווה בית חם עבור אלפי עולים חדשים מידי שנה ולאורך עשרות שנים, אזרחים חדשים שבחרו להשתקע דווקא בעיר אשקלון. אנו שמחים להיות העיר הראשונה שמשיקה את התוכנית התקדימית הזו שעתידה להקל על התאקלמותם של העולים בארץ ועיר חדשות. אלפי תושבים מתרבויות ומדינות שונות שהגיעו לארץ ישראל ניצבו בפני שינויים תרבותיים ולשוניים. דבר אחד שהוא מאחד את כולנו, זה ידיעת השפה העברית לשם יצירת מקשה חברתית אחת ואחידה ולשם הצלחתם בכל תחומי החיים. אנו מברכים על התוכנית החדשה ונמשיך לסייע לעולים החדשים בעיר אשקלון."

ורוורה ראינינה, אשר עלתה מרוסיה מספרת אודות חשיבות לימודי העברית כעולה חדשה: ״בזכות תוכנית הלימודים באולפן התחלתי לעבוד במקצוע שלי – כגננת בגן אנתרופוסופי. אני מצליחה לדבר עם הילדים בעברית, אמנם לאט, אבל הם תמיד מבינים אותי ויש להם סבלנות אליי. אנחנו אופים בעברית, משוחחים על נושאים רבים בעברית, וגם שרים שירים בעברית. אני אוהבת מאוד את הקורס ואת הקבוצה, אנחנו לא רק לומדים את השפה אלא מקבלים הרבה מעבר. היה חשוב לי לא לעשות הפסקה גדולה בין אולפן א' לתוכנית הנוכחית, אני משתמשת בכל יום במה שאני לומדת באולפן – לא רק בעבודה אלא גם בקופת חולים, בתור לסופר, בהכנת קורות חיים ועוד."