שקד פלדמן, אלעד פלג ועידו בלנדר, חברי תנועת דרור ישראל,  עברו לים המלח בכדי לנהל את מסגרות החינוך למפוני בארי מאז השבעה באוקטובר. משפחותיהם עברו לגור בחדר במלון בעקבותיהם.

ממש בימי המלחמה הראשונים הרגישו השלושה כי מחובתם לפעול. הם פנו לשותפתם ענבל רון, מנכ"לית רשת דרור בתי חינוך, ושאלו האם צריך עזרה. ענבל, שהגיעה לים המלח בכדי לפגוש באחותה המפונה, פגשה את הקהילה מוכת האסון של קיבוץ בארי וחיפשה את הדרך לעזור. מאותו רגע היא ידעה - למלחמה הזו יש חזית חינוכית ובשביל להצליח בה צריך אנשי חינוך מסורים.

שקד פלדמן, אלעד פלג ועידו בלנדר, חברי תנועת דרור ישראל (צילום: דרור בתי חינוך)
שקד פלדמן, אלעד פלג ועידו בלנדר, חברי תנועת דרור ישראל (צילום: דרור בתי חינוך)

 
שקד ואלעד הגיעו תחילה לשבוע -שבועיים וכשהבינו את החשיבות החליטו להישאר עד סוף השנה. אלעד ושקד מעולם לא עבדו עם הגיל הרך לפני המלחמה, אבל החליטו לעשות הסבת מקצוע מזורזת. הם מלווים את צוות הגננות ומגייסים תקציבים לתשתיות ארוכות טווח של פעילות הילדים והנוער כחלק מפעילותה הרחבה של תנועת "דרור ישראל" שחבריה הקימו בנוסף לגני הילדים בבארי כ-80 מוקדי פעילות למפונים ברחבי הארץ עם מסגרות פורמליות ובלתי פורמליות. 


"תקופת ההקמה היתה רוויה באתגרים, החל מדברים טכניים וארגוניים של איך מקימים גנים בתוך חד"א של מלון, אתגרים חינוכיים של צוות הגננות ומגוון רחב של אתגרים רגשיים ונפשיים של הילדים וההורים בעקבות הטראומה שעברו. עם הזמן המתחם התפתח, נבנו קירות שיצרו תחושה יותר מוגנת ובטוחה בגנים ולאחרונה אנחנו מעבירים את חלק מהגנים למבני "קבע" (יורטים) במקום האוהלים שהם היו בהם מספר חודשים", מספר אלעד פלג שמנהל את מערך הגנים.


"ברמה המשפחתית, בחודשיים הראשונים הייתי כולי מחויב למשימת הגנים והתגוררתי במלון דיוויד כל השבוע. המשפחה שלי נותרה במרכז ונפגשנו בסופי שבוע", מוסיף אלעד.

"ענבל מנכ"לית רשת דרור בתי חינוך הייתה במלון מהיום הראשון ומהר מאוד זיהתה את הצורך בהקמת מסגרות חינוכיות. הרשת לקחה על עצמה להקים את מערך גני הילדים מחדש. יחד עם אלעד התבקשנו להוביל את המהלך. עבורי זאת הייתה דילמה כי אני גרה בקיבוץ העירוני בעכו ויש לי 2 ילדות, הקטנה מהן הייתה בת שנה בלבד ועוד יונקת. אבל גם אני וגם בן זוגי הרגשנו שאנחנו לא יכולים לעמוד מנגד. גייסנו סבתות וחברים לעזור והחלטנו שהולכים על זה", מספרת שקד פלדמן.

"אחרי שבועיים הבנו שזה אירוע בסדר גודל אחר לגמרי. שצוות הגנים המקורי נפגע קשה או פוזר ברחבי הארץ ושזה דורש אנשים שיבחרו להיות שותפים של בארי שנה. והחלטנו להישאר פה השנה".

גם עידו הגנן בגן לילדי בארי עשה מאמץ עילאי כדי לייצר לילדי הגן סביבה חמה, אוהבת, מפתחת, מלמדת ומוגנת בעת הזו; ״ הרגשתי שיש לי מה לתת והגעתי לפה. בהתחלה הפרידה מאלה בת הזוג שלי ומיובל הייתה לי קשה וזה שהם עברו להיות פה איתי במלון מחזק. ההחלטה להכניס את יובל לגן של מפוני בארי נובעת קודם כל מזה שמדובר על מסגרת מאוד טובה שיצרנו פה, ואני גאה בזה". עידו, מתגורר בראשון לציון. חלק מקיבוץ המחנכים של דרור ישראל. 

הקמת גני ילדים ומוקדי פעילות ע''י תנועת דרור ישראל (צילום: דרור בתי חינוך)
הקמת גני ילדים ומוקדי פעילות ע''י תנועת דרור ישראל (צילום: דרור בתי חינוך)

 
מטעם צו 8 בחזית החינוך נמסר: "הגננים והגננות, המחנכים והמחנכות של תנועת דרור ישראל הגיעו למוקדי המפונים והיו מהראשונים להעמיד מסגרות לילדים שהפכו לפליטים בארצם ופגשו את הצרכים החברתיים והחינוכיים של אותם ילדים. ילד שיהיה במסגרת חינוכית מהחודש הראשון למלחמה יתמודד עם הפוסט טראומה שלו בעתיד בצורה טובה יותר".