בליל הסדר אנחנו מצווים במצוות "והגדת לבנך", אולם משפחות רבות מתקשות לעשות זאת, וכך יוצא שילדים וילדות רבים, וגם בוגרים - עם צרכים מיוחדים, לא תמיד מצליחים להרגיש חלק מהסובבים אותם. במסגרת פרויקט "תנגי"ש" (תנ"ך נגיש) של מיזם 929, בהובלת הרב בני לאו, ובשיתוף ארגון אקים ישראל, נערך השבוע מפגש הכנה מקוון לקראת ליל הסדר.

הרגע המדהים באמת ב"ארץ נהדרת" בכלל לא התרחש בפרק עצמו
ספיר ברמן, הדס שטייף, אבי נשר ורוני קלדרון: פסטיבל "דוקאביב" חוזר

המפגש עסק בתכנים של שולחן הסדר, שהצעירים המיוחדים יפגשו בשבוע הבא. פרויקט "תנגי"ש" נוסד בזכות מורן, צעירה בת 27 עם פיגור בינוני ואפילפסיה, שחיפשה מסגרת שבה תוכל ללמוד שיעורי תנ"ך באופן מותאם לאנשים עם צרכים מיוחדים. "בזמן הקורונה ראינו שהזום הוא למעשה פלטפורמה מאוד נוחה למורן שלנו, והיא מאוד אוהבת את זה", אמרה שרון סופר, אמה של מורן.

"כשפנינו למיזם 929 עם בקשה לייצר מסגרת ללימודי תנ"ך לבעלי צרכים מיוחדים, הם נענו בלי לחשוב פעמיים, והתוצאה הייתה נפלאה. נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, לא רק עם צרכים מיוחדים, הצטרפו לאט־לאט לשיעורים האלה ויצרו מסגרת לימודית־חברתית שמפגישה בין אנשים, שככל הנראה לא היו נפגשים בשום דרך אחרת".

בשיחה עם מורן על חוויותיה מהשיעורים האלה, היא מצביעה על ראשה ואומרת בחיוך: "זה טוב לראש. זה כיף". שרון מוסיפה כי מפגש ההכנה לסדר שערך המיזם השבוע יאפשר לבתה להתאקלם טוב יותר בערב החג: "אני מקווה שהפרויקט הזה יגדל ויתרחב. הוא יצר עבור הבת שלי מעגלים חברתיים שלא היו לה קודם לכן, וזה אולי האימפקט המשמעותי ביותר במפגשים האלה".

לדברי הרב לאו, "בערב החג אנו מביאים את כל היקירים לנו ואת כל קהל ישראל לשולחן החג. בתוך כך, היה חשוב לנו להנגיש את החג ואת הקריאה בהגדה גם לאנשים עם מוגבלויות, וליצר עבורם מפגש חברתי ייחודי שבו הם ייהנו וירגישו שייכים".