בתחילת השנה שבתו ארגוני מעונות היום המפוקחים במחאה על מחסור בכוח אדם. מחאתם הופנתה בעיקר לתנאי המטפלות המוסמכות, שרבות מהן מדירות רגליהן מהתחום בשל תנאי העבודה הקשים. אולם קולן של מנהלות מעונות היום המפוקחים לא נשמע.המנהלות נדרשות להיות בעלות השכלה אקדמית, אך שכרן משתנה מארגון לארגון. כך יכול להיווצר מצב שבו מנהלת מעון בארגון מסוים תקבל הרבה יותר מעמיתתה בארגון אחר.



"למשרה של מנהלת מעון אין קריטריונים ברורים. כל ארגון מחליט מה יהיה השכר, לכן נוצרים פערי שכר גדולים בין המנהלות", אמרה ל"מעריב" מ', מנהלת מעון ותיקה. "למה אין שכר אחיד? בסופו של דבר אנו מנהלות מעונות המוכרים על ידי המדינה, אז לא ברור לי מדוע לא קובעים כמה מנהלת מעון צריכה להרוויח, במקום שכל ארגון יקבע באופן שרירותי".



בהסכם שנחתם עם משרדי האוצר והעבודה בעקבות המחאה בספטמבר, נקבע כי תוקם ועדה ממשלתית לשיפור המצב ולבחינתו ויוענקו מענקי חגי תשרי ופסח. אלא שעד היום הוועדה עדיין לא התכנסה, ואת מענקי חגי תשרי לא קיבלו כל העובדות.



"הארגונים הגדולים שילמו את המענק והקטנים לא, כי הם טוענים שאין להם די כסף", הוסיפה מ'. "שוב, מדוע המדינה מאפשרת מצב שחלק ישלמו וחלק לא? המדינה בעצמה יוצרת פערים. השכר של כולן נמוך, אבל היא יוצרת עוד פערים לרעת הארגונים הקטנים. התחום פרוץ, מכיוון שאין מדיניות ברורה בנושא המעונות. בגנים של משרד החינוך כל גננת יודעת מראש כמה תרוויח. בכל מקום היא תקבל את אותה משכורת לפי אותו המדרג של ותק והשתלמויות. את זה אין אצל מנהלות מעונות יום".



מנהלת אחרת ציינה: "כל היום מדברים על המטפלות והילדים, אבל מה עם המנהלות? אנחנו גם סובלות. כמה בן אדם יכול להיות לויאלי למקום העבודה אם בסופו של יום לא מתגמלים אותו כמו שצריך? נכון, אנחנו עובדות בחינוך בתחושת שליחות, אבל גם רוצות שישמרו לנו על התנאים והזכויות".



לדברי יערה שילה, מהקואליציה לחינוך מלידה "אנו" והחוג לגיל הרך במכללת אפרתה, "עד שלא יראו את זה כמקצוע, ככה זה יראה. הגיל הרך במדינת ישראל נחשב כמקצוע רק מגילאי שלוש, אבל ילד לא נולד בגיל שלוש".



ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "הוצע לארגונים להצטרף למתווה, שבמסגרתו צוותי המעונות יקבלו שני מענקים לחגי תשרי במימון המשרד. ארגונים שביקשו להצטרף למתווה קיבלו את הפעימה הראשונה, כשהתשלום הבא יועבר בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו. המשרד העביר את המענק לכל הארגונים שפנו אליו, והמפעילים התחייבו מול המשרד להעביר מיידית את המענק למטפלות בארגון. באשר לשכר הצוותים במעונות: המשרד אינו קובע את רמת השכר של צוותי המעונות, והנושא נתון ליחסים שבין העובד לארגון. יחד עם זאת, לפני כשנתיים יזם המשרד מתווה חסר תקדים לשיפור תנאי המטפלות והמבשלות והעביר תקציבים להעלאת שכרן בכ־400 שקל לחודש".