שיבושים צפויים הבוקר (רביעי) באוניברסיטת תל אביב בגלל שביתת ארגון הסגל האקדמי הזוטר, שלא מוכן לחדש את הלימודים עד לסיכום על הסכם קיבוצי חדש. הסגל האקדמי הזוטר כולל כ–5,000 עוזרי הוראה, מתרגלים, עמיתי הוראה, מורים מן החוץ ומורים במסלול המקביל המקיימים כ-80% מהיקף ההוראה והמחקר באוניברסיטה. לטענתם, הנושאים שנותרו במחלוקת כוללים: הרחבת הזכאות לביטחון תעסוקתי מוגבר, הגבלות על העסקה שעתית באוניברסיטה, תקצוב קרן מעונות להורים לילדים קטנים בסכום של מאות אלפי שקלים בשנה, תביעה מחברי הסגל להשלים ימים שהוחסרו בשל מחלה ואבל ללא תוספת תשלום, קנסות שההנהלה רוצה להטיל על חברי הסגל ועוד.



בארגון הסגל האקדמי הזוטר איימו לפני חופשת הפסח כי בסיומה יאלצו להשבית את הלימודים וזאת לאור טענתם כי ההנהלה חזרה בה מההסכמות שהושגו בתום השביתה הקודמת בחודש אוקטובר 2018 ועל רקע התנתקות חד צדדית של ההנהלה מהמשא ומתן לפני כחמישה שבועות.



נטלי לוי, יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר, אמרה כי "לצערי הרב, למרות שאפשרנו דחייה במועד השביתה עד למיצוי השיח עם הנהלת האוניברסיטה, אנו מבינים שלא נותרה ברירה בידנו אלא לממש צעדים ארגוניים, ולהשבית את האוניברסיטה עד להשלמת חתימה על הסכם קיבוצי חדש. ניתן לסכם את הנושאים שנותרו פתוחים בשעות בודדות, אך הנהלת האוניברסיטה בוחרת שוב בדרך של דחיות, עיכובים והקשחת עמדות".



עוד אמרה כי "מעבר לסוגיות של תנאי העסקה ושכר, לנגד עיננו ניצב עתיד ההשכלה הגבוהה בכלל ובאוניברסיטת תל אביב בפרט. המשך העסקה בתנאים אלה פוגעת לא רק בחברי הסגל האקדמי הזוטר אלא בציבור הסטודנטים כולו שאינו זוכה לרמת ההוראה שמגיעה לו".



שביתת הסגל הזוטר. צילום: יותם יעקבא
שביתת הסגל הזוטר. צילום: יותם יעקבא



הסכם השכר האחרון של הסגל הזוטר הסתיים באוקטובר 2014. בהמשך נפתח מו"מ להסכם קיבוצי חדש להסדרת ההעסקה של הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות אך השיח עם ור"ה הופסק על ידם באופן חד צדדי במאי 2018 והתחדש רק בחודש אוקטובר בעקבות יציאת המרצים לשביתה.



מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי "היא מקיימת משא ומתן אינטנסיבי עם הנהלת ארגון הסגל הזוטר במטרה להגיע להסכם המקובל על שני הצדדים. לצערנו, ארגון הסגל הזוטר ממשיך במהלך כל השבועות האחרונים להוסיף חדשות לבקרים דרישות חדשות רבות שלא הובאו מלכתחילה אל שולחן הדיונים, ולא נכללו במסגרת ההבנות אליהן הגיעה האוניברסיטה עם ארגון הסגל בחודש אוקטובר שעבר.



בשנה האחרונה נחתמו הסכמים במרבית האוניברסיטאות: בראשית השנה באוניברסיטה העברית, ובבר אילן, בהמשך בטכניון ולאחרונה הגיעו לסיכום גם בבן גוריון. אוניברסיטת תל אביב הודיעה זה מכבר כי היא מוכנה לחתום על כל אחד מההסכמים שנחתמו ואושרו על ידי הממונה על השכר, אך לצערנו נראה כי הנהלת ארגון הסגל הזוטר חותרת לשביתה כמעט בכל מחיר מסיבות השמורות עימה, על אף הרצון והמאמץ הרב של האוניברסיטה להגיע להסכם".