פרויקט "מדברים הורות בקהילה" של אגף הקרנות בביטוח הלאומי ומכון אדלר מעניק שירות ייחודי, שנותן מענה והדרכה להורים צעירים בפריפריה.

צוות מדריכות הורים ממכון אדלר מגיע לגינות המשחקים השכונתיות מדי שבוע כדי לפגוש את ההורים. הצוות מעניק מענה גמיש, בלתי פורמלי, בגובה העיניים, מקיים התערבות קצרת טווח בשעת משבר, מספק מידע ויכולת למיצוי זכויות, מהווה גשר לקשר עם גורמים קהילתיים, ועוד. מדובר על מערך שלם העובד יד ביד עם הביטוח הלאומי והעירייה כך שהגינה השכונתית הופכת למוקד קהילתי.

המיזם מלווה על ידי מכון אדווה למחקר ופיתוח, שלפיו ההורים מתארים את ההדרכה כמזמינה ונגישה ומדווחים על שינויים משמעותיים שקרו במשפחה, בכישורי ההורות שלהם, בביטחון שלהם כהורים ובקשר עם הילדים. המיזם פועל בשכונות בפריפריה, שבהן לפחות 30% הורים עד גיל 40, שלרוב אינם צורכים שירותים או ממצים את זכויותיהם ברשויות ופועל כ"פיילוט" בעפולה, בעכו, בסח'נין, בבאר שבע, בירושלים, בלוד וברמלה שבהן הגיעו עד כה לכאלף משפחות.

אירית צביאלי־אפרת, מנכ"לית מכון אדלר, מספרת: "פיתחנו מודל שפוגש את ההורים במקום הטבעי שלהם ומוריד חסמים. אנו מאמינים שזה שירות שמגיע לכל הורה בישראל, במיוחד אחרי השנתיים האחרונות שהיו קשות במיוחד להורים ולילדים. בכל היישובים יצרנו גם שיתופי פעולה משמעותיים ואנחנו רואים חיזוק של החוסן הקהילתי כולו".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, מוסיף: "הביטוח הלאומי הופך כל אבן כדי להיות חלק בלתי נפרד מהקהילה ולהנגיש את הזכויות הסוציאליות לאזרחים. הסיוע להורים צעירים במקום מגוריהם, יחד עם עזרה כללית וגישה למידע על זכויות נחוץ והכרחי, והמטרה להרחיב את העשייה הזו ליישובים רבים בכל רחבי הארץ".